Hvězdy světového fotbalu v dresech z mořského odpadu

Fotbalisté Realu a Bayernu se oblečou do dresů vyrobených z recyklovaného plastového odpadu vyloveného z oceánu. Podpoří tak ekologickou kampaň.

Málokdo by řekl, že nejlépe placený fotbalista světa Cristiano Ronaldo, který si libuje v luxusu, by na sebe oblékl něco z druhé ruky, nebo dokonce něco, co už předtím někdo vyhodil. Za tři týdny bude ale portugalská superstar kopat do míče v dresu, který je celý vyrobený z odpadu. Real Madrid se totiž účastní kampaně Adidasu a ekologické skupiny Parley for the Oceans snažící se upozornit na problém znečištění světových moří.

Kampaně, během níž fotbalisté odehrají jedno utkání v trikotech, jejichž polyesterová vlákna jsou vyrobena z plastů vylovených z oceánu v oblasti Malediv, se zúčastní i fotbalisté Bayernu Mnichov. Bavorský velkoklub nastoupí v netradičních dresech už dnes, tedy v sobotu 5. listopadu, proti Hoffenheimu. „Mám z toho dresu příjemný pocit. Je trochu jiný. O něco lehčí, ale pohodlný,“ poznamenal k trikotu střední záložník Bayernu Xabi Allonso. „Nosit dres vyrobený z recyklovaného odpadu je něco, z čeho jsem hodně nadšený, protože je to fantastická příležitost zvýšit povědomí o potřebě chránit a zachovat naše oceány.“

Právě globální fotbal nemá z ekologického hlediska příliš čisté svědomí.

Každý rok skončí v oceánech 20 milionů tun plastového odpadu, přitom některé druhy plastů se rozkládají až 600 let. „Tato akce není jen jednorázovým počinem. S Adidasem jsme na ní pracovali tři roky,“ vysvětluje Reiner Opoku, zakladatel Parley fot the Oceans. Osvětový cíl bude připomínat i nápis „For the oceans“ vzadu na límci dresu. Kampani musela navíc ustoupit i tradiční úlitba sponzorům, takže logo německého Telecomu bude vyvedeno ve stejné barvě jako zbytek dresu.

Fanoušci obou klubu mají možnost si speciální dresy v limitované edici koupit a podpořit tak recyklaci odpadu. Společnost Adidas bude v kampani pokračovat i v příštím roce, kdy se chystá prodat milion párů bot vyrobených z odpadků. Jeden pár vznikl z jedenácti plastových lahví.

Celá akce má ale i svoji odvrácenou stránku. Právě globální fotbal totiž nemá z ekologického hlediska příliš čisté svědomí. Neustále rostoucí počet mezinárodních zápasů, které přinášejí růst zisků z prodeje televizních práv, čím dál více zatěžuje životní prostředí. Kluby i reprezentace podnikají každý týden stovky letů. Real Madrid, který podporuje environmentální kampaň Adidasu, bude mít na recyklovaných dresech logo svého hlavního sponzora – letecké společnosti Fly Emirates.

 

Čtěte dále