Squatujeme mediální prostor od roku 2013

Jak se vaří veřejné mínění

Přinášíme vám exkluzivní materiál, který se nám podařilo získat díky četným konexím na filmařskou levičáckou kliku. Česká televize totiž vyslechla volání některých věčných posměváčků a kverulantů, kteří si stěžují na neoriginálnost její tvorby, a připravuje seriál ze zákulisí fungování této veřejnoprávní instituce. Seriál ponese název Jak se vaří veřejné mínění a má se jednat o […]

Přinášíme vám exkluzivní materiál, který se nám podařilo získat díky četným konexím na filmařskou levičáckou kliku. Česká televize totiž vyslechla volání některých věčných posměváčků a kverulantů, kteří si stěžují na neoriginálnost její tvorby, a připravuje seriál ze zákulisí fungování této veřejnoprávní instituce. Seriál ponese název Jak se vaří veřejné mínění a má se jednat o politicky nekorektní sitcom poodhalující fungování médií.

Následující fragment scénáře ukazuje ředitele vývoje pořadů České televize Jana Maxu, jak se spolu s mediální poradkyní připravuje na své vystoupení na veřejnosti, v němž by měl odpovědět na výtky adresované druhé sérii seriálu Sanitka. Ačkoliv mediální vyjádření většinou působí, jako by je přinesl sám život, většinou za nimi jsou hodiny a hodiny brífování a konzultací. Ne vždy se však podaří tuto namáhavou práci řádně zhodnotit.

jan-maxa-foto-ČT-2221-760x455

 

Jan Maxa (odpovídá na otázku domnělé reportérky): Sanitku poměřujete metrem, který jí absolutně nepřísluší. Vůbec nemá a nikdy neměla takový ambice! Je to romantický, stylizovaný příběh na páteční večer. Kdybyste si důkladně prostudovala program všech kanálů České televize, určitě byste narazila na řadu pořadů, kde by vámi zmiňovaná schematičnost a určitá, v podstatě lidová, pohádková stylizace, přítomna nebyla. Třeba Hospoda U Druhé šance, tam jsou i pozitivní Romové… (komentuje právě řečené) Pak mimo kameru bych samozřejmě zdůraznil, že s celou tou kritikou Sanitky souhlasím, akorát mám pocit, že nejde o problémy toho seriálu, který je v zásadě dobrý a nebojí se upozorňovat na skryté problémy naší společnosti… Víš, jak to myslím?

Mediální poradkyně: Taky myslíš na to, co já?

Jan Maxa: Na diváka České televize? No jistě! Žádný projevy rasismu ani xenofobie přece v Sanitce nejsou! Ale to přece všichni vědí, kolikrát to už někde vysvětloval, že se na ten seriál díval a že tam nic takového neviděl! A nejen on, celá kontrolní rada ČT to zkoumala, a nic rasistického v tom nikdo neviděl… Víš, co říkal pan radní Jan Prokeš?

Mediální poradkyně: Člověk je v televizi nejprve zaměstnanec a až potom občan a koncesionář…

Jan Maxa: I programový ředitel je přece jenom námezdní síla. Jako Renč. Nikdo nikomu nikdy nechtěl ubližovat nebo někoho zbytečně strašit. Máme to v tom prohlášení přece jasně řečený, že to rasistický není, protože jsou tam i bílý postavy, který prováděj různý zločiny… A co kdybych se třeba pokusil nějak slušně poznamenat, že ty bílý postavy mají nějaký komplexnější motivace a jinej danej smysl v rámci celýho toho seriálu?

Mediální poradkyně: Tak to by sis teda zrovna moc nepomohl. To užs přece taky vysvětloval tolikrát…

Jan Maxa: Na kameru! Tolikrát už jsem to vysvětloval na kameru. Klidně bych mohl i naznačit, že kdyby byl celý ten rozhovor neveřejný, probíhal by určitě mnohem konstruktivněji…

Mediální poradkyně: Myslíš? No dobře. I včera jsi to přece říkal na kameru: Takové věci jako do hloubky promyšlené postavy, anebo dokonce všechny do hloubky promyšlené postavy, od toho tu Sanitka není. To přece není samozřejmost, taková dramaturgická práce, tu je přece potřeba hledat někde jinde než v Sanitce. To bych tam určitě zmínila.

Jan Maxa: Krásná klička, to je výborný! No… ne všechny zločinný a nebezpečný postavy jsou cikáni a Arabové. Nebo je vhodnější říct muslimové?

Mediální poradkyně: Je v tom pro diváka nějakej rozdíl?

Jan Maxa: Ne, to asi ne. Dobře… Ne všechny zločinný a nebezpečný postavy jsou cikáni a Arabové, ale všichni… No, tenhle princip přece popsal sám Renč, na tom příkladu s muslimama a teroristama, tak na tom asi nic špatnýho nevidí…

Mediální poradkyně: To narážíš na tu větu, kterou říkal Renč? Teda Zeman. Teda oba… O tom bych být tebou raději nemluvila. Nemám pocit, že by to mělo se Sanitkou jako takovou jakoukoliv souvislost.

Jan Maxa: Hele, ať si Renč vykládá sebekontroverznější hovadiny. Přece nebudeme někomu zakazovat podílet se na výrobě nejambicióznějšího projektu České televize jenom kvůli jeho názorům, to je přece to uvažování spjaté s dobou dávno minulou, s dobou, ke které se nikdo nechce vracet… Anebo ty snad ano?

Mediální poradkyně: Počkej, takhle to říct nemůžeš… To bys vlastně nepřímo uznal, že je Renč rasista.

Jan Maxa: No jo vlastně… A to jsem byl tak hrdej na ten závěrečnej výpad…

Mediální poradkyně: Hele, v pohodě, ale takovýhle narážky bych bejt tebou prostě raději nepoužívala.

Jan Maxa: Prostě si představ, že bys žila v Německu ve třicátejch letech a snažila ses někoho upozornit, že ty filmy v kině jsou docela antisemitský. Ani dneska na nikoho nezapůsobíš, když řekneš, že je nějakej seriál xenofobní, to nikoho nezajímá.

Mediální poradkyně: To ne, to je samozřejmě pravdu. Zformulovala bych to asi takhle: Renč není rasista. Jediné, co projevuje, je úplně přirozený strach o sebe a své blízké, který všichni dobře známe. Navíc byl ten rozhovor v Českém rozhlase sestříhaný a tím pádem je docela dobře možné, že byl zmanipulovaný v neprospěch pana režiséra. Citovaný výrok o muslimech mohl být vytržený z kontextu. I od toho jsem ovšem ochotný odhlédnout. Ani v takto pochybném světle totiž Renčův výrok rozhodně nijak rasistický není. Nepovažuji jej za něco, s čím by bylo problematické se ztotožnit. Je to dramaturgický klíč… Je potřeba ty posluchače trochu zviklat, část lidí to samozřejmě nezbaští, ale někoho to určitě nalomí.

Jan Maxa: Hm, ale co když použijou nějaký z těch stovek příkladů, který ten výrok vyvrací… Co třeba takový Breivik?

Mediální poradkyně: Breivik? Ale prosim tě, to je příklad z úplně jiné země, jiné doby, jiné situace… Copak ten nějak souvisí s tím, co tu celou dobu rozebíráme?

Jan Maxa: No, dobře, snad na Breivika nedojde, sám to rozhodně vytahovat nebudu (směje se). Stejně je to ale trochu paradox, ne? (zvážní) Že nejbrutálnější terorista poslední doby byl bílej křesťan, co zabíjel norský děti kvůli paranoidnímu strachu z muslimů?

Mediální poradkyně: Vždyť to je důkaz, že ten strach tady skutečně je, že lidi paralyzuje a oni pak dělaj šílený věci. Navíc v Norsku se přece nemůže dívat na Českou televizi a ten díl s muslimem, co vraždí na potkání, vznikl až dávno potom, co se ten vystrašenej Nor rozhodl vraždit. Je to vlastně taková odpověď na ten všudypřítomnej strach. To je naopak důkaz, že Česká televize je evropská!

Jan Maxa: Máš pravdu! A stejně: jednotlivec není důležitej, nám jde o miliony.

Mediální poradkyně: Líp bych to neřekla!

 

Autorka je teoretička médií.

 

Podpořte nás

Alarm funguje především díky Vám – našim čtenářkám a čtenářům.

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Alarm přináší nezávislou žurnalistiku pro všechny. Podpořte nás!
close-image