Facebook je zlo. Bude Ello dobro?

Se stoupající popularitou Facebooku zároveň roste strach z jeho všemocnosti. Změní na tom něco nová sociální síť Ello?

Otázky položené v titulku a perexu doslova svádějí k prosté a jednoduché odpovědi. Ne, ani sociální síť Ello nepřinese změnu, stejně jako ji nepřinesly všechny předchozí pokusy konkurovat Facebooku na jeho vlastním písečku.

Facebook se deset letech po svém vzniku stal obřím kolosem, který aktivně používá již téměř 1,5 miliardy lidí po celém světě. Zároveň v posledních letech věnoval nejvíce úsilí rozvoji svého inzertního systému, tedy zdroje přímého zisku. Z internetové stránky, kde si můžete povídat se svými přáteli, se stal obří mediální moloch, který konkuruje největším světovým televizním společnostem.

Ví i to, co jste mu o sobě nikdy neřekli

Jak říkal Spider-Manův strýček, s velkou mocí přichází také velká zodpovědnost. Právě v otázce zodpovědnosti ale narážíme na jistá omezení, která si s sebou Facebook nese už od samotného vzniku. Předně je to podmínka, že cokoliv, co naň umístíte, automaticky propadá do jeho vlastnictví. Tím reálně ztrácíme možnost absolutní kontroly nad svým vlastním obsahem. Dále Facebook působí jako velmi uzavřená společnost, která příliš nechce řešit uživatelské problémy, a už vůbec ne individuálně. Když k tomu přičteme ještě neustálé změny v systému, tedy jakousi nestálost uživatelského prostředí, a dost podstatný fakt, že Facebook o vás ví naprosto všechno, včetně toho, co jste mu nikdy neřekli, vychází z toho dost děsivá představa o nepředvídatelném internetovém vládci, který za kus okoralé mrkve své ovečky sváže a oholí na kost. Nemám rád tyhle katastrofické scénáře, ale zrovna v případě Facebooku je vhodné být obezřetný a pro tentokrát se konspirátorům tolik nevysmívat.

O Facebooku si můžeme myslet, co chceme, ale lidé z něj osobní přínos mají. Větší šanci na úspěch než kazatelé svobody proto mají ti, kdo lidem zajistí nový osobní přínos.

Existuje podstatné množství lidí, v nichž Facebook vzbuzuje opravdový strach z Velkého bratra. Právě tito lidé pak nejvíce podporují vznik jakýchkoliv alternativ Facebooku, které mají přinášet nejen jeho výhody, ale také větší svobodu, kontrolu a nezávislost. Takových alternativních pokusů už bylo hodně, třeba decentralizovaná sociální síť Diaspora, po které už dnes neštěkne ani vodík. A teď je tu… tadá… Ello. Nová sociální síť, která má být „jednoduchá, krásná a bez reklam“. Člověka to dojme, ne že ne. Konečně přichází ráj, tedy dostupná alternativa k facebookovému peklu.

Všechny nevýhody Facebooku pramení z jediného zdroje. Prostě chce vydělávat prachy. Tím značně usnadňuje cestu všem, kdo přijedou na bílém koni s prohlášením „my víme, že ty peníze máte, ale my je nechceme. Lidičkové rozmilí, my jsme ti hodní.“ Problém je, že vývoj sociální sítě stojí neuvěřitelné množství energie, která vyprchá hned po tom, co bílý kůň pojde hlady. Nadšenci do vzniku alternativ Facebooku mají zkrátka hrozně snadný výkop (Facebook je zlo, áááno?), ale o to rychleji padnou při cestě k soupeřově brance. Podstatným handicapem je totiž snaha porazit Facebook jeho vlastními zbraněmi, ale s prázdnými kapsami. Když se to pořádně nepovedlo ani síti Google+, která má kapsy plné, dost těžko toho může dosáhnout někdo jiný.

Cesta vede jinudy

Rozhodně by byla chyba si myslet, že už nikdy žádná velká sociální síť nevznikne. Realita totiž mluví o opaku. Jako životaschopné projekty se totiž ukazují takové sítě, které přicházejí zalepit díru v současné nabídce. Nejkřiklavějším důkazem je popularita aplikace Snapchat nabízející funkci, kterou žádná známá síť neměla. Automatické mazání vloženého obsahu. Spousta hollywoodských hvězdiček sdílejících své nahé fotky hlasitě zajásala.

Facebook samozřejmě sleduje vývoj nových projektů a sám všechny zajímavé funkce integruje a testuje na části svých uživatelů. Už nyní je ale natolik rozsáhlým komunikačním nástrojem, že už si musí vybírat, co se mu (samozřejmě z hlediska příjmů) nejvíce vyplatí použít. Čím mohutnější bude, tím větší prostor zbude pro ostatní, zejména specializované sociální sítě.

Jedinci i celé lidstvo se vždycky rozhodují, co je pro ně v dané chvíli nejvýhodnější. Bohužel většinou nebývá prioritou svoboda, ale osobní přínos. O Facebooku si můžeme myslet, co chceme, ale lidé z něj osobní přínos mají. Větší šanci na úspěch než kazatelé svobody proto mají ti, kdo lidem zajistí nový osobní přínos. Nové hodnoty. A v tomhle Facebook porazil Ello už před drahnou dobou. A proto nemáte jinou možnost než mi tenhle článek lajknout…

 

Autor je specialista on-line marketingu.

 

Čtěte dále