Mix měsíce: Zamzam Records

Nový mix měsíce připravil Olmo Uiutna z bristolského labelu Zamzam Records.

Nový mix měsíce připravil Olmo Uiutna z bristolského labelu Zamzam Records.

S novým mixem měsíce se přesunujeme na jih Británie do přímořského Bristolu. Právě zde momentálně pobývají Olmo Uiutna a Heloise, kteří se společně starají o chod labelu Zamzam Records. Olmo pochází z malé italské vesničky poblíž Florencie. Studium umění, konkrétně divadelních věd ve Florencii, doplnil později oborem nová média na univerzitě v Ženevě. Právě zde se začíná jeho zájem přesouvat z obrazu na zvuk. Jakmile se před čtyřmi lety přestěhoval s Heloise do Bristolu okamžitě založili vlastní label. „Chtěli jsme svěží start v novém městě a k tomu je hudební label naprosto ideální. Poznáš nové lidi, prostory a nakonec i svoje místo v novém životě,“ říká Olmo v rozhovoru, který si můžete celý přečíst níže. Zamzam funguje hlavně jako promotérská skupina a kazetové vydavatelství zaměřující se na experimentálně-elektronickou scénu. Vedle nahrávek od Negra Branca nebo sólových věcí od samotných zakladatelů labelu zde nově najdete i jednu českou – jednočlenný projekt Střed Světa. Předkládaný mix je sestavený výhradně z titulů Zamzam Records. Zdarma si jej můžete stáhnout na našem soundcloudovém kanálu. V rozhovor se dozvíte něco málo o Bristolu a o tom, proč tamější scéna je tak různorodá a hýří aktivitou.

Proč ses rozhodl přestěhovat zrovna do Bristolu?

Souvisí to s hudbou. V době, kdy jsem studoval obor nová média v Ženevě a začal se postupně stále víc a víc zajímat o hudbu, jsem byl několikrát v Londýně. Parťák, s kterým jsem tehdy hrál, tam žil. V Británii jsem si okamžitě padl do noty se spoustou lidí. Zároveň na mě zapůsobila ta úžasná anglická hudební historie. Od známých jsem se doslechl, že Bristol je velmi příjemné město, kde se děje spousta věcí, a navíc je daleko levnější než Londýn.

Čím jsou podle tebe Bristol a jeho hudební scéna specifické?

Děje se toho tady opravdu hodně. Bristol je známý zejména díky elektronické hudbě, která je tady tradičně nejsilněji zastoupená. Je to domov dubstepu, grimeu, hodně tady frčí dub a reggae. To kvantum různorodých věcí a akcí, které se tady denně odehrávají, souvisí s tím, kolik je tady aktivních skupinek lidí tvořících hudbu nebo pořádajících koncerty. Myslím si, že Bristol je specifický silnou jamajskou komunitou, která městu dodává určitý uvolněný rytmus. Samozřejmě se to odráží i v hudbě. Dokonce i místní metalové kapely mají v sobě zafixovanou zvláštní uvolněnost, což v tomhle žánru moc neočekáváš.

Když jsem byl v Bristolu na koncertě, odehrával se v prostoru opuštěné policejní stanice. Je tam běžné na podobné netradiční prostory narážet?

Ano, město je takovým věcem velmi otevřené. Neřeší se tady ani tolik problémy s hlukem v pozdních nočních hodinách, což celé situaci hodně napomáhá. Prostor, který máš na mysli, se jmenuje The Island a dřív to byl squat, kde se konaly free parties. Dneska tam mají lidi zkušebny a pořádají se tam více experimentální akce. Já jsem se před pár měsíci přestěhoval do opuštěné budovy bývalého skladiště. Celé jsme to tady přestavěli a udělali jsme si z toho byt, hudební studio, je tady i galerie, kde si může kdokoli nainstalovat výstavu, a momentálně připravujeme koncertní sál. Za pár týdnů proběhne dvoudenní akce, která tento prostor oficiálně otevře. V Bristolu je spousta opuštěných industriálních budov, které může kdokoli k čemukoli využít.

Charakteristickou součástí vašeho labelu jsou symboly. Používáte je na svých webových stránkách, ve svých promotérských textech i různých grafických pracích. V čem jsou pro vás symboly důležité?

Máme k nim silný vztah. Rád je kreslím a rád o nich přemýšlím. Je to jiný způsob, jak komunikovat se světem a jak mu porozumět. Jsem přesvědčený o tom, že symbol je silnější výrazový prostředek než slovo. Je schopný popsat nejen myšlenku, ale i určitou energii, která se za onou myšlenkou skrývá. Někdy symboly fungují samy o sobě a někdy je používám v textu, abych umocnil jeho význam.

Vydáváte v první řadě kazety, ale někdy i cédéčka. Jaký máš k těmhle médiím vztah?

Dělali jsme oboje, ale nakonec jsme se rozhodli vydávat hudbu na kazetách. CD se hodí pro určitý typ zvuku. Pokud chceš, aby tvoje nahrávka zněla ostřeji, vydáš to raději na cédéčku než na kazetě, která celkově zvuk utlumuje. Cédéčko je pro mě každopádně daleko míň atraktivní formát než kazeta. Na kazetě se odehrává něco organického, zatímco cédéčko zůstává chladné a ničím mě nevzrušuje. Myslím, že to souvisí i s procesem vytváření kopií nahrávky. Zatímco u CD všechno naklikáš na počítači, s kazetou je to komplikovanější a stojí to kus práce. Člověk, který si chce koupit fyzickou kopii tvé nahrávky, bude podle mě vždycky preferovat kazetu před cédéčkem. Nejde jenom o hudbu, ale taky o předmět, který je nějak s danou osobou spojený. Na kazetě vidíš a slyšíš práci, která stojí za její výrobou. U cédéčka nikoliv.

Spousta lidí vydávání nahrávek v limitovaných edicích kritizuje. Považují to za elitářství. Hodně labelů, zejména těch kazetových, to tak ale často dělá a Zamzam není výjimkou. Jak se s takovými názory vypořádáváš?

Jo, taky jsem tuhle kritiku kdesi slyšel. My dáváme všechnu hudbu na internet, kde si ji může každý poslechnout nebo stáhnout. Fyzicky však nahrávky vydáváme v limitované edici, protože vše děláme ručně. Není to elitářství. Jenom se to těžce vyrábí. Velkou roli v tom hraje taky to, že přibližně víš, kolik lidí si tvoje nahrávky kupuje, takže limitovaná edice je vlastně většinou jen reálný odhad toho, kolik kusů jsi zhruba schopný prodat.

Ty jsi i vizuální umělec. Používáš videoprojekce během koncertů?

Občas je používám. Mám kamaráda v Ženevě, který je vynikající VJ a někdy se mnou spolupracuje. Vypadá to tak, že si zhruba připravím set, který bych chtěl hrát naživo a pošlu mu ho. On si pak podle toho připraví svoji videoprojekci. Musím však říct, že to nedělám moc často. Pokud chci videoprojekci použít, musí to stát opravdu za to. Když je to jenom takový obrazový podkres k hudbě, tak mě to spíš ruší. Například celá elektronická scéna je tím naprosto posedlá. Mít videoprojekci je jakési nepsané pravidlo. Někdy mi to přijde fakt otravné.

Jak by podle tebe měla kombinace videa a hudby ideálně vypadat?

Myslím, že by video mělo prohloubit zážitek, který ti předává hudba. Vazba mezi hudbou a obrazem by měla být skutečně těsná, přičemž by obraz neměl hudbu přehlcovat. Abstraktní vizualizace v tomto smyslu fungují nejlépe. Nesdělují ti nic konkrétního, ale zároveň silně působí na imaginaci, což může hudbu otevřít novým dimenzím vnímání.

Co bys nám řekl o mixu, který sis pro naše čtenáře připravil?

Mix jsem dělal naživo ze dvou kazeťáků. Použil jsem výhradně kazety z našeho katalogu. Nejdřív jsem si udělal seznam kazet, které bych chtěl použít, ale nakonec jsem se nechal volně unášet hudbou a dost jsem se na tom zasekl.

Co vlastně znamená zamzam ?

Je to původem arabské slovo. V Itálii nebo ve Francii se zamzam používá pro moment, kdy se stane něco magického. Například kouzelník těsně předtím, než nechá zmizet králíka v klobouku, tahle dvě slova prohodí a králík je fuč.

 

Čtěte dále