Squatujeme mediální prostor od roku 2013

Ku-klux-klan s příchutí Svěráka

Česká televize vyvažuje prouprchlický skeč z dětského pořadu laškovnou troškou poctivého rasismu z dílny zasloužilého písničkáře.

Sobotní „startovací dávka energie“ pořadu ČT Dobré ráno měla zřejmě vyvážit skandální „prouprchlické“ řádění moderátorské dvojice Planety Yo, pořadu pro děti na „Déčku“. Kdysi prý příčetný písničkář Slávek Janoušek, což ovšem autor tohoto článku nemůže z vlastní zkušenosti potvrdit, předvedl ve světové premiéře svůj angažovaný kousek v nejlepší tradici Ku-klux-klanu zabalený do příjemného svěrákovského humoru. Janoušek se svými kumpány zhudebnil „kontroverzní“ text, v němž africký uprchlík sehrává roli škodné na hezky česky útulné zahrádce. Text zatím bezejmenné písně prý vznikl na „textovém workshopu“ – písničkáři brainstormovali na dvojverší „Přijdu domů, ani jsem se nepřevlík, za barákem u bazénu – uprchlík!“ Není sporu, že u toho vypili spoustu piv a nadělali si smíchy do kalhot.

Na celém výjevu nás zarazí především to, proč technici ČT za hrající kapelu operativně nenaaranžovali konfederační vlajku, říšskou orlici s logem ČT místo „hákáče“ nebo alespoň státní znak Rhodesie ze starých dobrých časů apartheidu.

O co v písni jde? Slušný – protože pracující – Čech přichází z práce domů, aby na své zahradě našel afrického uprchlíka, který mu okusuje papriky. Afričan prý připlul k nám – a protože nemáme moře, tak tedy nejspíš k nám, do Evropy – ze severní Afriky a vypadá tak trochu jako Obama (ano, všichni Afričané, potažmo Afroameričané totiž vypadají stejně, prostě černé huby). Benevolentní Čech však bere „malého černouška“ na milost a na zkoušku mu nabídne přístřešek v psí boudě s Azorem a pohostí ho psím žrádlem. Černoušek se evidentně osvědčí a náš hrdina uznává, že chovat černochy je lepší než chovat andulky. Dokonce to dělá v souladu se svým humanitním zaměřením a cítí se jako Nicholas Winton. Celý majstrštyk pak Janoušek pravidelně kouskuje refrénem „Tutti frutti ramadán“, který zpívá v parodické narážce na arabskou pěveckou tradici.

Na celém výjevu nás zarazí především to, proč technici ČT za hrající kapelu operativně nenaaranžovali konfederační vlajku, říšskou orlici s logem ČT místo „hákáče“ nebo alespoň státní znak Rhodesie ze starých dobrých časů apartheidu. Byla by to pěkná ukázka vyváženosti a objektivity, jak si ji současné vedení ČT představuje. Prouprchlickou propagandu Planety Yo vyváží folkařský pošuk, který by si klidně střihl žertovný duet i s Dylannem Roofem. Provařené heslo „Pět minut pro pana Žida, pět minut pro pana Hitlera“ pomalu na popis vyváženosti českých médií přestává stačit. Zdá se, že se usilovnou, drobnou prací dostáváme na úroveň „Pět minut pro pana Hitlera, pana Žida do koncentráku“.

Úchylný, multikulturní skandál na kanálu pro děti vyvolal vlnu spravedlivého hněvu českých vlastenců. V reakcích na sociálních sítích vynikl dojemný videokomentář rozhořčeného řečníka na akcích Bartošovy Národní demokracie, Jiřího Černohorského, kterého krátký skeč rozpálil doběla. Dva mladí moderátoři se v něm snaží přesvědčit animovaného mimozemšťana TýYóa, že několik uprchlíků ze surové a nelidské Planety Ne ho nijak neohrozí a je správné jim podat pomocnou ruku. Černohorského nejspíš nadzvedlo, že se dětské pořady snaží těm nejmenším vůbec nějaké hodnoty vštěpovat. Správně by měly zůstat u nicneříkající břečky, jakou představují Jů a Hele, Petr Jančařík nebo Standa Hložek, a nesdělovat vůbec nic.

Jak by ale podle sympatizanta Národní demokracie měla vypadat ideologicky správná podoba skeče? V nejjemnější verzi by nejspíš moderátoři shovívavě uprchlíkům vysvětlili, proč je na planetě nemůžou přijmout, a poprosili je, jestli by nemohli chcípnout někde opodál, aby jejich bezvládná těla nemusely odklízet planetární služby na vlastní náklady. Ve verzi, která by kopírovala politickou agendu Národní demokracie věrněji, by se mimozemšťan TýJó vzbouřil proti moderátorům, označil je za filosemity a pravdoláskaře, vhodil by je do sopečného kráteru a nakonec odpálil i blížící se uprchlický koráb. V dětech by tyto výjevy určitě zanechaly hlubokou stopu a na jejím zahlazování by se za nějakých dvacet let slušně napakoval schopný psychoterapeut.

Autor je redaktor A2larmu a A2.

Poznámka autora: Z vyjádření pana Janouška vyplývá, že svou skladbu zamýšlel jako parodii na české rasistické myšlení. Autor tohoto textu přiznává, že nadsázku nepochopil, ale je rád, že se o nadsázku jednalo.

Podpořte nás

Společně tvoříme mainstream! Podpořte Alarm.

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Společně tvoříme mainstream! Podpořte nás.
close-image