Když vyretušujete muže

Britská mutace módního dámského časopisu Elle zahájila kampaň #MoreWoman. Chce upozornit na malý počet žen v rozhodovacích pozicích.

Jednoduchým, ale účinným trikem odstartovala britská pobočka módního dámského časopisu Elle kampaň #MoreWoman. Z fotek setkání G8, zasedání britského parlamentu nebo schůze bezpečnostního týmu prezidenta Baracka Obamy grafici vyretušovali všechny přítomné muže. A moc lidí na nich nezůstalo. Obrázky ze setkání mocných, na nichž po retuši zůstaly jen ženy, zejí prázdnotou.

V západoevropských zemích je feminismus mainstreamem, což je v českém prostředí těžko představitelné.

Britská Elle ve své kampani upozorňuje i na stereotypní zobrazování a popisování úspěšných žen jako „nelítostných, individualistických a zaměřených jen na vlastní úspěch“. Články a fotkami se proto snaží slavit „celosvětovou sílu ženských kolektivů“. Kampaň upozorňuje i na spojení genderové a rasové diskriminace a na některé strukturální souvislosti mezi nezaměstnaností a podílem například hispánských žen na vysokých pozicích.

Banální název i obsah kampaně může znít až únavně. Ženy v politice chybí, ano, chybí tam už dlouho a moc se to nemění. Těžko čekat od časopisu propagujícího luxusní konzum kritiku kapitalismu nebo hlubší zkoumání dělení privilegií. Články o kampani #MoreWoman se v časopise objevují mezi standardními texty o nových botách na extra vysokých podpatcích a luxusních špercích.

O čem to vypovídá? V západoevropských zemích je feminismus i na této úrovni už mainstreamem, což je v českém prostředí těžko představitelné. Česká mutace se nezapojila – dál si ze Sexu ve městě bere jen množství bot Carrie Bradshaw a články o rozhodujících momentech v kariéře fotomodelky Taťány Kuchařové neředí ničím.

Obama a hillaryjenom Hillary

 

parlamentvšichniparlamentprázdno

 

MerkeObamaHollandMerkel

 

vojácivšichnivojaciprazdno

 

Čtěte dále