Mix měsíce: High Wolf

Francouzský psychedelický hudebník High Wolf míří tento týden do Prahy. Při té příležitosti pro nás připravil mix a odpověděl na několik otázek.

Léto už je za rohem, a tak si můžete v novém díle podcastové série Mix měsíce užít trochu elektronické psychedelie. High Wolf je francouzský dronepsychedelický producent, jehož debut vyšel v roce 2009 na proslulém americkém labelu Not Not Fun. Od té doby vydal řadu nahrávek na různých značkách (například Holy Mountain, Rocket Recordings, Leaving Records) a se svým projektem procestoval celý svět od Japonska přes Brazílii až po Čínu a Austrálii. Neminul ovšem ani Prahu. High Wolf se ve své tvorbě snaží mixovat world music, elektronické experimenty a psychedelii. Jeho hudební spolupráce sahá k odlišným osobnostem současné hudby. Ať už je to techno experimentátor Low Jack , psychedelik Sun Araw nebo britští Gnod. Od nového roku High Wolf přesedlal na modulární syntezátor a drum machines. Pokračuje tak v prozkoumávání panafrikanismem ovlivněné elektronické hudby, která se ozývá například na jeho loňském albu Growing Wild. Má také řadu bočních projektů, z nichž nejzajímavějším je futuristicko-rituální Black Zone Myth Chant, který si vysloužil nálepku „Sun Ra meets DJ Screw“. Neboli směs afrofuturistické jazzové improvizace a syntezátorů se zpomaleným a dekonstruovaným hip hopem ve stylu chopped’n’screwed. Alba Straight Cassette z roku 2011 a Mane Thecel Phares z loňského roku zní jako šamanské zaklínání otevírající bránu do podvědomí. Projekt Black Zone Myth Chant se 26. května představí v pražském klubu Újezd a o den dříve v industriálním prostoru brněnské Mosilany. Poslechněte si čtyřicetiminutový psychedelický mix od High Wolf na našem soundcloudovém kanálu.

Tvůj specifický psychedelický zvuk se částečně dotýká i mytologie černošské hudby. Jako malý kluk z pařížského předměstí jsi prý často poslouchal rozhlasové stanice pouštějící imigrantskou“ hudbu.

Tyto rozhlasové stanice jsou stále výraznou inspirací pro můj projekt High Wolf, který je zřetelně ovlivněný world music. Black Zone Myth Chant se inspiruje spíš hudbou, kterou jsem poslouchal na střední a na vysoké – hip hopem a free jazzem. Esteticky to jsou dva zcela odlišné žánry a je velmi těžké je jakkoli smíchat dohromady, ale našel jsem mezi nimi určitou spojnici, obdobnou energii, kterou vyzařují. To byla moje vize. Udělat nahrávku, která by zkombinovala tyto dvě velmi podobné energie dohromady, ačkoli výsledek bude znít úplně jinak, než zní oba žánry samy o sobě, a spojitost tam nejspíš ani nikdo neuslyší.

Co znamená „black zone“ a co je podle tebe „straight approach“?

Na začátku bych měl zdůraznit, že „černá zóna“ nemá nic společného s černošským lidem. Je to spíš prázdnota, něco, co se ozývá ze vzdáleného vesmíru jako například v konceptu Sun Ra. Černá zóna je něco jako černá díra, ale v jiném smyslu. Zatímco černá díra nemá v sobě žádnou naději, černá zóna je zvláštní prostor, kde se dějou divné věci. Něco ve smyslu závěrečné scény Kubrickova filmu 2001: Vesmírná odysea. „Straight approach“ není nic konkrétního. Je to pouze reference na skvělé album Ruff Draft od J Dilly.

Čím tě černošská kultura tak fascinuje?

Prostě ji mám rád. Nevím, jestli to lze nějakým způsobem vyjádřit. Africká hudba má na mě velmi silný účinek. Na poslední nahrávce High Wolf to je hodně slyšet. Afroamerické žánry hip hop a jazz jsou vzdálení příbuzní blues, jež vychází z velké části z africké hudby. Všechno to je propojené až k jednomu společnému předchůdci. Má to něco společného s rytmem, energií, transem… Nevím, co přesně to je, ale rozhodně mě to oslovuje daleko víc než například rock. Na střední a vysoké jsem poslouchal hip hop a free jazz, zatímco ostatní sjížděli metal. Ten mě naopak nikdy neoslovil.

Black Zone Myth Chant má skoro efekt rituálu, který dokáže měnit stav vědomí. Je pro tebe tvoření hudby něco jako rituál?

Rozhodně, ale nepůsobí to na mě nějak vědomě. Je to spirituální proces, o kterém nepřemýšlím, prostě se děje. Na jedné straně to je vlastně řada menších každodenních rituálů ve smyslu příprav, když jdu tvořit hudbu, na druhé straně to je rituál ve smyslu oddanosti a úcty k hudbě, jelikož jsem tomu zasvětil celý svůj život. Je to něco jako poslání, něco, co musím a potřebuju dělat. Nevím, co to přesně je, ale je to dostatečně silné na to, abych se sám sebe neptal, jaký to má všechno smysl nebo proč to vůbec dělám.

Jaké jsou vůbec tvoje hudební kořeny? Byl jsi součástí nějaké lokální scény? Například postnoiseové scény?

Ne, nikdy jsem nebyl skutečně součástí jakékoli scény. Na začátku nultých let tohoto století jsme s kámošema ze střední rozjížděli kapelu s podivnou free music kombinací noiseové elektronické hudby, saxofonu, kytar a bicích. Bylo to hodně ovlivněné improvizační hudbou. Byla to sranda. Vůbec jsme nevěděli, co děláme, ani jsme na ty nástroje neuměli pořádně hrát. Byl to jeden velký bordel, ale tak taky freeimprovizační hudba často zní. Pak jsem postupně přešel na sólo věci na pomezí drone a experimentální elektroniky. Od té doby, co jsem začal hrát jako High Wolf, se soustředím na vytváření více melodické, rytmické, strukturované hudby za použití vícero instrumentů.

Jak jste se seznámili s Low Jackem? Začal ti vydávat a mixovat tvoje nahrávky. Do jaké míry to proměnilo tvůj zvuk?

Low Jack mě oslovil v době, kdy začal rozjíždět svůj vlastní label – asi v roce 2013. Do té doby jsme o sobě nevěděli, ačkoli jsme žili ve stejném městě. Každý jsme totiž byli součástí jiné scény. Netuším, jestli tohle shledání nějakým způsobem ovlivnilo můj zvuk. Určitě měl ale velký vliv na můj projekt Black Zone Myth Chant. Low Jack mě doslova přemluvil, abych tento projekt znovu oživil.

Jaké jsou tvoje plány do budoucna?

Teď jsem zrovna na letišti a odlítám do Soulu, kde mě čeká rezidenční pobyt. Budu se tady připravovat na speciální ambientně-elektronický set, během něhož budu používat modulární syntezátor. Potom mě čeká dvoutýdenní turné s mojí kamarádkou Chicaloyoh v druhé polovině května. Budeme hrát ve Francii, v Německu, Polsku, Česku a Rakousku. Na začátku června mě ještě čeká několik vystoupení High Wolf a pak si dám pár týdnů pauzu. Doufám, že budu mít trochu času nahrát nové věci.

Chtěl bys vyzdvihnout něco ze svého mixu pro A2larm?

Vzhledem k tomu, že budeme dva týdny na cestě s Chicaloyoh, a ona nemá ve svým autě žádné autorádio, bereme s sebou pouze přenosný kazeťák. Proto jsem nahrál nějakou hudbu na kazety. Tento mix jsem tedy koncipoval coby kazetu k našemu turné. Jsou tam věci, které chci slyšet během těchto pozdně jarních dní, a taky nějaké věci od mých kamarádů a blízkých hudebníků, jako jsou Low Jack nebo Les Halles.

 

Čtěte dále