Squatujeme mediální prostor od roku 2013

MFDF Ji.hlava: nespoutaný Island i francouzská nová vlna

Už za měsíc začíná jubilejní dvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě.

Už za měsíc začíná jubilejní dvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě.

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava provede své návštěvníky dvacetiletou historií filmového myšlení prostřednictvím Filmového manifestu Ji.hlava 20, vydá se na záchrannou misi uvízlé lodě na islandském pobřeží a americký experimentální filmař Bill Morrison přednese svoji masterclass o unikátní práci s poškozeným filmovým materiálem. 20. ročník MFDF Ji.hlava se uskuteční ve dnech 25.–30. října 2016.

U příležitosti oslav 20. narozenin představí Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava dvacetiletou historii přemýšlení o světě skrze dokumentární film v sekci nazvané Filmový manifest Ji.hlava 20. Ta je složena z dvaceti dokumentárních esejí v minulosti uvedených na MFDF Ji.hlava, z nichž každá měla premiéru v jednom roce. Můžete se tak těšit třeba na Papírové hlavy (1997) Dušana Hanáka či švédskou Poslední večeři (2006) Larse Bergströma a Matse Bigerta. Chronologicky druhá desítka začne Fascinací (2007) Kanaďana Mikea Hoolbooma, jenž svůj film – portrét průkopníka videoartu Gaye Colina Campbella – osobně uvede. Současné dokumentární eseje pak reprezentují divácky úspěšná esej z loňského ročníku No Home Movie Chantal Akermanové a nejnovější, v české premiéře uvedený, film Francofonia Alexandra Sokurova odehrávající se v pařížském muzeu Louvre.

„Dvě desetiletí je období jedné generace. Za jednu z nejnáročnějších disciplín považujeme filmový esej, proto jsme vybrali právě dvacet filmových esejů. Vždy jde o současné filmy. Neohlížíme se do hlubší minulosti. Divákům se tak vrátí na plátna ikonické filmy uplynulých dvou desetiletí,“ vysvětlil festivalový ředitel Marek Hovorka.

Výzkumná výprava za islandskou přírodou a rybolovem

Nespoutanou islandskou krajinu plnou gejzírů, sopek, ledovců a dalších přírodních úkazů zachycovali Islanďané na filmové pásy už v roce 1904. Díla z tohoto roku se však považují za ztracená, nejstarší dochovaný islandský snímek je krátká aktualita o cvičení hasičů z roku 1906. Ji.hlavský festival představí průřez tím nejzajímavějším z islandské dokumentární kinematografie. Od záznamů rybolovu či napínavého příběhu záchrany uvízlé lodi pod příkrým útesem z roku 1949, velmi blízké záběry na vybuchující sopku v roce 1964 a společensky nejvýznamnější, kontroverzní portrét malého islandského města s fabrikou na zpracování ryb Ryba pod kamenem (1974) režiséra Thorsteina Jónssona, který v šedesátých letech studoval na FAMU, až po současné dílo Olafa de Fleura a Fridrika Thora Fridrikssona. Ten na 20. MFDF Ji.hlava přednese svoji režisérskou masterclass.

Retrospektiva francouzského filmaře Érika Rohmera

Dokumentární tvorba Érika Rohmera není příliš známá, přestože hraje klíčovou roli pro pochopení jeho hraných filmů. Původním povoláním učitel, později tvůrce školních výukových programů a šéfredaktor významného filmového časopis Cahiers du cinéma, Éric Rohmer za svůj život natočil desítky různých filmů. „Vybrali jsme je tak, aby bylo možné představit Rohmerovo nové pojetí dokumentů o filmařích, jeho představu o výukových filmech i čistě dokumentární tvorbu jako svébytný způsob esejistického vyjadřování,“ popisuje výběr Rohmerových filmů dramaturg David Čeněk.

Festival MFDF Ji.hlava uvede také Rohmerovy filmové portréty významných umělců a osobností, jako byli Stéphane Mallarmé, Carl Theodor Dreyer nebo samotný průkopník filmového umění Louis Lumière.

Průhledná bytost: experimentální filmař Bill Morrison

Americký experimentální filmař a dokumentarista Bill Morrison pro své filmy využívá různě poškozené filmové pásy, nejčastěji však ty poničené zubem času. MFDF Ji.hlava v sekci věnované jeho tvorbě uvede celkem dvanáct stěžejních děl, z nichž všechny (kromě jeho celovečerního experimentu s filmovým materiálem Decasia z roku 2002) budou vůbec poprvé uvedeny na území České republiky. Jeho dva nejnovější krátké snímky, oba z letošního roku, španělský cestopis Dokařův sen a až hororový snímek Sirotek Annie, budou mít navíc svoji mezinárodní premiéru.

„Archivem je přístav, místo, kde se vykládá i nakládá zboží, které se zde skladuje, dokud je dokař zas nevyskladní. Jako filmový badatel a střihač pátrám po ukrytém či prchavém filmovém materiálu,“ komentuje svůj nejnovější počin Bill Morrison, který své filmy osobně uvede a do tajů své tvorby festivalové diváky zavede na své masterclass věnované jeho unikátní metodě práce s poškozeným filmovým materiálem.

 

Podpořte nás

Společně tvoříme mainstream! Podpořte Alarm.

 
Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Společně tvoříme mainstream! Podpořte nás.
close-image