Jak vytrollit média


Neexistující organizace Demand Protest, údajně platící za protest proti Trumpovi, dokázala vytrollit řadu amerických médií, ale i některá česká.

Pravicová blogosféra ve Spojených státech měla v posledních dnech plné ruce práce. „Krajně levicová organizace Demand Protest platí ‚aktivistům‘ 2500 dolarů měsíčně, aby zastavili Trumpa,“ varoval Gateway Pundit a dodal důležitou informaci: „Uživatelé 4Chanu tvrdí, že Demand Protest je napojen na Sorose.“ „Levice se připravuje na válku a rekrutuje žoldáky,“ informoval s bojovnou vášní Breitbart, který donedávna vedl Stephen Bannon, nynější strategický poradce Donalda Trumpa. „Věřili byste tomu? Je mi z těch lidí špatně,“ vyjádřila svůj spravedlivý hněv Margaret Howellová z Infowars.

Dominic Tullipso

Třebaže vidíme slova plná rozhořčení, jen těžko lze nevnímat konspirativní rozkoš, kterou tato média zažívají, protože skandály tohoto typu jim zajišťují příznivce a čtenáře. Háček je v tom, že Demand Protest je zkrátka a jednoduše hoax. „Organizace“ vznikla v prosinci loňského roku, a když minulý týden zveřejnila inzeráty na stránkách Backpage.com, prezentovala se jako „největší soukromá grassroot organizace ve Spojených státech“. Slibovala, že protestující proti Trumpovi odmění vedle oněch 2500 dolarů měsíčně hodinovým platem 50 dolarů, plným zdravotním pojištěním, očním a zubním pojištěním pro členy rodiny a několika dalšími bonusy. „Absolutní diskrétnost je pro nás hlavní prioritou. Naši členové vytvářejí autentické scény, které se mohou stát stavebním blokem masivního hnutí,“ píše se na stránkách. To, že Demand Protest není nikde registrovaná a nelze se nikomu z organizace dovolat, je už jen třešnička na dortu.

Dnes je ohromně jednoduché říct v televizi úplně cokoli a prezentovat to jako pravdu.

Nic z toho však nezabránilo výše zmíněným a mnoha dalším – především krajně pravicovým a ultrakonzervativním – webům typu South Front, Daily Stormer či We Are Change své čtenáře před organizací varovat. Dokonce i Washington TimesTown Hall o organizaci, byť s jistými pochybami o její věrohodnosti, referovaly. Obě média už ale zprávu uvedly na pravou míru. Věc se vyjasnila v momentě, když si Tucker Carlson pozval do svého pořadu na televizním kanálu Fox News údajného ředitele Demand Protest jménem Dom Tullipso. „Celé je to podvod, vaše společnost není reálná, vaše stránka je falešná, vaše prohlášení jsou lži, je to hoax… Řekněte mi vaše reálné jméno,“ začal Carlson zostra, ale Tullipso se nenechal rozhodit a upozornil Carlsona, že jeho jméno špatně vyslovuje: „Je to Dominic Tullipso, a ta ‚l‘ jsou neznělá.“ Carlson nadále na Tullipsa tlačil, ale ten za celou dobu nevypadl ze své role.

Peyton Manning a dokumenty z Roswellu

V jednom momentě Tullipso přiznal, že před půl hodinou platforma Demand Protest změnila svůj názor, protože prý čelila výhrůžkám, a tak nyní protestuje proti Trumpovým odpůrcům. „Ale vy jste nedostali výhrůžky, protože neexistujete. O co vám ve skutečnosti jde?“ zeptal se Carlson. „Ve skutečnosti jde o to, že podporujeme národní poklady, jako jsou Julian Assange, Edward Snowden nebo Peyton Manning, a jejich snahu dostat pravdu na světlo světa. A náš současný klient má velký zájem na tom, aby byly zveřejněny dokumenty z Roswellu,“ odvětil Tullipso. Po této bizarní odpovědi se Carlson rozesmál. Dokumenty z Roswellu jsou totiž tajné dokumenty FBI z roku 1947, v nichž se údajně potvrzuje přítomnost mimozemských plavidel v zemském vzdušném prostoru, a Peyton Manning zase slavný hráč amerického fotbalu. Carlson konečně naplno pochopil, že jde o performanci a uznal Domovy herecké kvality. „Dnes je ohromně jednoduché říct v televizi úplně cokoli a prezentovat to jako pravdu a moc mě překvapilo, jak snadno jsme získali takové mediální pokrytí,“ dodal poté Tullipso.

Fox News se zachovaly jako skutečné investigativní médium, protože si Demand Protest ověřily a chtěly Tullipsa konfrontovat v přímém přenosu. Spousta médií ale pouze papouškovala pobuřující informaci o jakési organizaci, která zaměstnává téměř dva tisíce profesionálních protestujících, jimž vyplácí tisíce dolarů měsíčně – a vzhledem k tomu, že ročně by to dělalo se vším všudy přes osmdesát milionů dolarů, je jasné, že za vším stojí George Soros… Takové konspirativní myšlení je atraktivní pro řadu čtenářů, kteří si nedokáží připustit, že skutečně existuje masivní odpor vůči prezidentu Trumpovi a je úplně přirozené, že se proti němu organizují protesty. Vždy prostě musí někdo v pozadí tahat za nitky. Fact-checking je holt nuda a o čtenářstvo jde především, proto vůbec nepřekvapí, že se Parlamentní listy a dokonce i Literární noviny nechaly zpoza oceánu také pěkně vytrollit.

Autor je publicista a překladatel.

 

A2LARM