Více pohybu do škol


Ve Spojených státech probíhá debata o zvyšování počtu hodin tělesné výchovy. Pohyb má blahodárné účinky na psychiku a zlepšuje schopnosti učení.

Celá řada studií potvrzuje pozitivní vliv tělesného pohybu na psychiku člověka. Navzdory tomu podle Donny De La Cruz z  The New York Times stále převládá názor, že by děti měly ve školách sedět v klidu a soustředit se. „Trvá mylné přesvědčení, že se děti opravdu učí jen, pokud sedí se skloněnou hlavou a píší, “ říká Brian Gatens, správce škol v Emersonu ve státu New Jersey.

V lednu zveřejnila Lundská univerzita ve Švédsku studii prokazující, že se výrazně zlepšil výkon studentů, kteří měli každý den tělesnou výchovu. „Každodenní fyzická aktivita žáků je jedním ze způsobů, jak zvýšit kvalitu průměrných škol,“ tvrdí hlavní autor studie, doktorand a lékař v univerzitní nemocnici v Malmö Jesper Fritz. Studie nicméně přiznává, že dosud nejsou přesně vysvětleny kauzální důvody zlepšení výsledků studentů. Odkazuje k množství výzkumů, které potvrzují pozitivní dopad fyzické aktivity na nervový systém. Pohyb zvyšuje krevní oběh v mozku a zlepšuje obnovu nervových spojení, které mají významný vliv na vnímání, poznávání, paměť a pozornost.

Pohyb aktivuje mozkové buňky, které děti potřebují k učení. Jednoduše řečeno, pohyb mozek probouzí,“ říká profesor psychiatrie na Harvardu John Ratey a dodává, že pro děti je to zároveň zábava a do školy se pak více těší.

Jiné studie zdůrazňují důležitost pohybu pro psychiku člověka – zvyšuje sebevědomí, motivaci, zlepšuje schopnosti socializace a komunikace, čímž také přispívá ke schopnosti učení. Podprůměrné pohybové schopnosti naopak ovlivňují psychiku negativně a zpomalují kognitivní vývoj člověka. Mnohé studie prokázaly, že pravidelný pohyb zvyšuje schopnost se soustředit a vypořádávat se s obtížnými úlohami.

„Pohyb aktivuje mozkové buňky, které děti potřebují k učení. Jednoduše řečeno, pohyb mozek probouzí,“ říká profesor psychiatrie na Harvardu John Ratey a dodává, že pro děti je to zároveň zábava a do školy se pak více těší. „Děti nejsou schopné sedět celý den a vstřebávat informace,“ říká Steve Boyle, jeden ze zakladatelů Národní asociace pro tělesnou gramotnost. Boyle vytvořil s kolegy sérii krátkých videí, na nichž instruktoři pro děti předcvičují a předvádějí pohyby z různých sportů, jako je baseball, basketbal nebo triatlon. Děti tak na konci týdne získají zhruba hodinu pohybu navíc, která v nich může vyvolat větší zájem o sporty, se kterými se dosud nesetkaly. „Při hodinách tělocviku spousta dětí postává a čeká, než na ně přijde řada, takže se během padesátiminutové lekce hýbou jen čtvrt hodiny,“ říká profesor Joseph E. Donnelly.

Scott McQuigg založil program GoNoodle, jenž se rozšířil do více než šedesáti tisíc základních škol ve Spojených státech. Projekt vychází z iniciativy Michelle Obamové Let’s Move, která měla rozpoutat společenskou debatu o pohybových aktivitách a zdraví dětí. „Záměrně to nekoncipujeme jen jako tělovýchovný program, protože jej cílíme na digitální generaci, která očekává, že ji budeme bavit,“ říká McQuigg. Videa tak kladou důraz na zábavnost, nápaditost a současné vizuální zpracování.

Profesorka kineziologie na univerzitě v Connecticutu Lindsay DiStefano říká: „Nepřemýšlíme o dětech jako o úplných bytostech a nebereme v potaz, jak významně pomáhá fyzická aktivita vyrovnávat se se stresem ve školách.“

 

A2LARM