Squatujeme mediální prostor od roku 2013

Proč? Otázka smyslu existence a vizuál ČSSD

Omládlý Sobotka, Marksová a Chovanec vyrazili na piknik. Chápat se to dá různě. 

Je celá existence vesmíru jenom náhodnou disbalancí mezi hmotou a antihmotou? Je kladení podobných otázek pouze zabíjením času při čekání na smrt v absurdním vesmíru? Můžeme se jako druh bránit entropii vedoucí nevyhnutelně k nicotě beze smyslu? Proč vůbec žijeme? Do této nelehké situace přichází nová kampaň ČSSD Česko20+ a s ní další otázky. Má Sobotka na obrázku klobouk? Nebo co to je? Kdo je tajemná dívka sedící vedle Míly Chovance? Je členkou strany? Kolik poloautomatických pušek veze vysmátá čtveřice výletníků v kufru? Jedou do Chorvatska? A co nám chce ČSSD omlazením trojice svých představitelů sdělit? Chce nám vůbec něco sdělit?

Vydávání spokojené rodiny za vizionářskou vizi, která má zmírnit strach z budoucnosti, ukazuje spíš neschopnost přijít s jakoukoli vizí než plán na příštích dvacet let.

Během své vlády ČSSD zvedla minimální mzdu, odmítla uprchlické kvóty a vzbouřila se proti evropské směrnici omezující držení zbraní. Nejspíš právě proto vyráží v předvolební kampani obličeje Sobotky, Chovance a Marksové namontované ve photoshopu na cizí těla na výlet v dodávce. Proč taky komunikovat poměrně nudný obsah týkající se konkrétní politiky, když můžete jakoukoli smysluplnost ignorovat a využít kampaň ke sdělení, že život nedává smysl. Takový styl obrazové komunikace nedává voličům jinou možnost než si obrázek interpretovat po svém, a nechává tak zcela na nich, co si z kampaně odnesou. Není nakonec právě toto demokracie?

Kdo by nechtěl dobrý život?

Marketingoví mágové ČSSD jsou totiž na prvním místě poctiví filosofové, kteří pracují s konceptem politična v celé jeho šíři, a teprve až potom nájemní markeťáci, usilující o nestálé preference a podbízející se mizernému vkusu voličů. Sami tak nabídli pohled na vyprázdněnost české politiky a zároveň i její kritiku. Subverzivním stylem demaskují prázdnotu konkurenčního babišovského hesla „Bude líp“ a v nekonkrétnosti sdělení jdou ještě dál. Když Babiš uspěl se dvěma slovy, pod kterými si stejně každý představí, co chce, proč by ČSSD nemohla znovudobýt Strakovku, pokud bude říkat ještě míň a svoje politické snahy zarámuje heslem „dobrý život pro vás“?

Co chcete nabídnout proti štěstí?

Sociálně demokratická trojička spolu s tajemnou dívkou nejsou jedinými hrdiny nových vizualizací. Výletníkům v dodávce pomáhá z jiného obrázku celá surreálná rodina smějící se někde v horách. Aby bylo jasné, o co ČSSD jde, k vizualizaci je připojený vysvětlující komentář: „šťastnější rodina“. Proti politickému programu usilujícímu rovnou o štěstí bez ideologických odboček se bude politická konkurence těžko vymezovat. Co chcete nabídnout proti štěstí? Nižší daně? Kritiku Putina? Podle Sobotky byl jedním z důvodů pro rozjezd kampaně Česko20+ strach lidí z budoucnosti, který bude ČSSD rozptylovat na sérii debat s občany. Strach z nejisté budoucnosti má porazit rodinná politika z dílny sociální demokracie. O lepší budoucnost tak může každý bojovat v kruhu nejbližších a obavy pomůže rozptýlit rodinný oběd.

Vydávání spokojené rodiny za vizionářskou vizi, která má zmírnit strach z budoucnosti, ukazuje spíš neschopnost přijít s jakoukoli vizí než plán na příštích dvacet let. Ani ta nejšťastnější rodina sama o sobě nic nevyřeší. Normalizační „útěk na chaty“ by v éře globálního oteplování mohl být lákavý, kdyby ovšem nehrozilo, že na chatě vyschne studna. S tím nic nenadělá ani poloautomatická puška ve skříni, za kterou bude ručit osobně ministr vnitra Chovanec.

Autor je redaktor Alarmu.

 

Podpořte nás

Alarm funguje především díky Vám – našim čtenářkám a čtenářům.

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Alarm přináší nezávislou žurnalistiku pro všechny. Podpořte nás!
close-image