Jak správně osmahnout kuře ve virtuálním KFC


Řetězec rychlého občerstvení KFC chce zavést výukovou VR hru, která by efektivněji naučila zaměstnance, jak v několika krocích připravit smažené kuřecí kousky.

VR brýle (VR – virtuální realita) patři bezpochyby mezi nejvýznamnější technologické inovace současnosti. Už nyní ovlivňují celou řadu průmyslových odvětví – herní, sportovní nebo třeba pornografické –, ale mohou fungovat také jako efektivní výuková pomůcka pro strojírenské, umělecké či lékařské obory. Možností, jak využít potenciál této technologie, je nepřeberné množství a většinou v nás vyvolávají světlé technooptimistické myšlenky. U každé technologické inovace tohoto druhu však brzy narazíme na její odvrácenou stránku.

Fastfoodový řetězec KFC se například rozhodl využít VR brýle poněkud nečekaným způsobem. Nechal se totiž inspirovat výukovými možnostmi této technologie a momentálně pracuje na zavedení trenažéru, který by byl schopný „zábavnou formou“ naučit nové zaměstnance, jak správně postupovat při přípravě smažených kuřecích specialit. KFC mezitím vypustilo ven promo video, které ukazuje, jak zřejmě bude takový trenažér pro nováčky vypadat.

Spíš než cokoliv jiného však trenažér evokuje dystopickou počítačovou hru Bioshock. V představeném videu diktuje Colonel Sanders – ikonická postava zakladatele nadnárodní korporace – novému učni, jak má přesně postupovat při přípravě smažené pochoutky. Učeň přitom nesmí opustit stísněnou místnost, dokud úspěšně nesplní všechny požadované kroky. Po dokončení všech pokynů se nováček probouzí v kuchyni klasické pobočky KFC. Myslíte si, že se jedná o poměrně povedený virální marketing? Server PC Game zjišťoval podrobnosti a dostalo se mu oficiálního vyjádření firmy KFC, ve kterém stojí, že chce využít VR simulaci jako pomůcku k úspěšnému ovládnutí několikastupňového procesu při přípravě jejich kuřecích specialit. Těžko říct, jestli okatá snaha přirovnat stereotypní práci s friťákem k akční počítačové hře je správnou cestou, jak oslovit případné zájemce o práci.

VR simulace, které připravují zaměstnance na běžný provoz, používá například už i Walmart. Vedoucí skladu Walmartu se pomocí VR brýlí učí nejen jak fungovat v denním provozu, ale také jak reagovat během výjimečných událostí, jako je například oblíbený slevový masakr během tzv. Black Friday. Podle oficiálního vyjádření Walmartu jsou noví zaměstnanci díky VR technologii schopní osvojit si rutinní práci daleko rychleji a bezpečněji, než by tomu bylo za běžného provozu se zákazníky, které by navíc mohli svou počáteční neschopností odradit. Možná by však pro začátek stačilo, kdyby obchodní řetězce typu Walmart či Ahold následovaly trend ve zvyšování mezd svých zaměstnancům, než aby investovaly více peněz do efektivnějšího zapracování nových pracovních sil, které kvůli špatným mzdovým podmínkám stejně brzy odejdou pracovat jinam.

 

A2LARM