„Mánes krvácí a začíná smrdět,“ říkají mladí umělci

Umělecká skupina Bolt 958 svou přímou akcí upozornila na současné dění v prostorách někdejšího Spolku výtvarných umělců Mánes.

Umělecká skupina Bolt 958 nalila do Vltavy z prostoru pražské budovy Mánes červené potravinářské barvivo. Chce tak upozornit na postupující úpadek výstavní síně, která se ze slavného místa českého uměleckého života postupně mění v reklamní výkladní skříň. „V prostorách výstavní síně se střídají komerční showcasy Playstationu, Ferrari, nebo momentálně prodejna Reebok s tělocvičnou,“ píšou umělci ve svém krátkém prohlášení. Nelíbí se jim především komercionalizace kdysi slavného prostoru, která je mimo jiné výsměchem české kulturní tradici. „Chceme vyvolat debaty, které by mohly vyústit v jiné řešení, než je pronajímaní budovy ke komerci. Věříme, že by si město mělo vážit svých tradic, chtít zachovat prestiž této budovy a nenechat ji kolemjdoucími vnímat jako reklamní výkladní skříň.“

Svou přímou akcí tak navazují na aktivity iniciativy Mánes umělcům, která v roce 2013 upozorňovala na dvacet let trvající kontroverzní nakládání s kdysi prestižním uměleckým prostorem, jehož správce (Nadace českého výtvarného umění) dovedl prostor k mizivému kulturnímu významu a svým nekoncepčním přístupem ho odcizil české umělecké scéně. „Jednání Nadace je jednáním realitní agentury, která podniká s majetkem výhradně za účelem zisku,“ psalo se tehdy v manifestu iniciativy Mánes umělcům, který podepsala více než stovka českých výtvarných umělců a umělkyň včetně Evy Koťátkové nebo Františka Skály. Tato iniciativa v roce 2013 usilovala o obnovení spolkové činnosti na místě výstavní síně Mánes a chtěla transformovat Nadaci českého výtvarného umění v organizaci s členskou základnou a demokraticky voleným výborem.

Čtyři roky beze změny

V dubnu roku 2013 iniciativa budovu po dva dny symbolicky okupovala a o měsíc později uspořádala volby devíti členů správní rady Nadace českého výtvarného umění, která by vycházela z rozhodnutí umělecké veřejnosti. Voleb se tehdy zúčastnilo 304 osob z české umělecké veřejnosti. Záminkou k protestům se stalo rozhodnutí Nadace českého výtvarného umění zastavit budovu Mánesa pro získání bankovní půjčky na rekonstrukci objektu. Od roku 2013 se však ve věci Mánesa takřka nic nezměnilo a Nadace nadále propůjčuje své prostory ke stále bizarnějším komerčním akcím. Výstavní síň vznikla v roce 1930 jako součást budovy Spolku výtvarných umělců Mánes. Na částečnou přestavbu Mánesu tehdy přispěl i československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Mánes sloužil jako prestižní výstavní síň a důležité místo pro setkávání umělců, intelektuálů a veřejnosti.

 

Čtěte dále