Dove se muselo omluvit za reklamu na bělení černošky

Kosmetická společnost Dove vyvěsila na Facebooku rasistickou reklamu na bělící krém. Po jeho použití se černoška změní v bělošku.

Stačí použít ten správný tělový krém a problém tmavé pleti je během pár vteřin zcela vyřešen. Přesně takhle vypadá reklamní spot, který na své facebookové stránce vyvěsila společnost Dove. Přesněji řečeno vypadal. Společnost ho po řadě stížností stáhla. „Obrázek, který jsme nedávno zveřejnili na Facebooku, nesplnil zásadu představovat ženy jiné rasy ohleduplně,“ uvedla společnost v sobotu na Twitteru. „Hluboce se omlouváme za urážku, kterou způsobil,“ dodala v prohlášení.

I když zpackanou reklamní kampaň po vlně negativních reakcí společnost rychle stáhla, americká umělecká maskérka Naomi Blake ho stihla sdílet na svém účtu. „Takže projíždím Facebook a tohle je #dove reklama, která se tam objeví… OK, na co se to dívám,“ popsala své šokující zjištění. Jeden z komentářů pod sdílenou fotografií se jí ptá, jestli by lidé byli stejně pobouřeni, kdyby se naopak bílá žena měnila v černošku. „Ne, nebyli, a v tom to celé vězí. Co říká Amerika černochům? Že jsme posuzování podle barvy naší pleti, což v sobě zahrnuje, co je obecně považováno za v naší zemi za krásné,“ dodává. V narážce na marketingový tým společnosti, která patří nadnárodní korporaci Unilever, podotýká, že „tónová hluchota v těchto společnostech nedává žádný smysl“.

I přes poměrně rychlou reakci společnosti Dove některým uživatelům Twitteru jejich omluva nestačí. „Toto má být omluva?“, ptá se uživatel z Jihoafrické republiky. „V podstatě vaši omluvu ani nepotřebujeme, protože přecházíme na lepší značku, která není RASISTICKÁ…!!! Mějte se,“ končí jeden z více než tří tisíc komentářů, které se pod omluvou Dove dosud objevily. Další podobně znechucení uživatelé sociálních sítí dokonce vyzývají k bojkotu výrobků této společnosti pod hastagem #BoycottDove.

Není to poprvé, kdy společnost Dove propagovala svůj krém na bělení pleti prostřednictvím zobrazení proměny černošky v bělošku. V roce 2011 se totožná rasová deratizace bělostným krémem odehrává pouze v trochu jiném provedení. Vedle sebe stojící černoška, Latinoameričanka a běloška s popisky před/po představují evoluční proměnu se zcela jasným rasovým podtextem.

Obě rasistické reklamy společnosti Dove nemají ve své podstatě daleko od klipu z České sody, který parodoval posedlost likvidování všeho špinavého a snahu o bělostně bílou, která dominovala v českých reklamách v devadesátých letech. Proměna špinavého romského dítěte na bílého árijce pod dohledem Veroniky Žilkové ale byla navzdory vší kontroverznosti míněna jako vtip. Reklamy na Dove ovšem nikoli.

 

Čtěte dále