Zakázal Kaufland svým zaměstnancům pít?

Na sociálních sítích se objevilo interní sdělení obchodního řetězce Kaufland, které zakazuje zaměstnancům během práce pít. Řetězec k úniku informace mlčí.

V úterý 2. ledna se na Facebooku objevila fotografie interního sdělení obchodního řetězce Kaufland. Píše se v něm, že na žádném místě v obchodě s výjimkou společenské místnosti a kuřárny se nesmí jíst ani pít. Toto nařízení platí i v letních měsících, a pokud by někdo chtěl mít možnost pít i mimo tato místa, což znamená v době, kdy nemá pauzu, musí si sehnat potvrzení od lékaře.

Mluvčí, která nemluví

Fotografie působila věrohodně, ale sdělení se mi zdálo natolik nepravděpodobné, že jsem je chtěla hned ověřit. Chvíli mi trvalo, než jsem na webových stránkách Kauflandu našla kontakt na tiskovou mluvčí, a tak jsem mezitím vznesla veřejně dotaz na facebookových stránkách tohoto řetězce. Byl večer a nikdo neodpovídal. Napsala jsem také e-mail na adresu [email protected], což by měla být adresa tiskové mluvčí Renaty Maierl s tím, že pokud mi neodpoví, ráno jí zavolám. Číslo, které je vedle e-mailové adresy, je na pevnou linku, a jak jsem ráno zjistila, není to číslo tiskové mluvčí ani tiskového oddělení, ale dovoláte se pouze na recepci Kauflandu. Tam vám sdělí, že vám číslo na tiskovou mluvčí nedají a že máte napsat e-mail.

Jaké by asi byly zdravotní důsledky pro zaměstnance, kdyby nesměli dodržovat pitný režim?

Instituce tiskových mluvčích, kteří existují proto, aby se zodpovědní lidé nemuseli zpovídat ze svých činů, je sama o sobě zhoubou novinářské práce, protože většinou funguje tak, že filtruje informace, brání v pokládání dotazů a generuje nic neříkající odpovědi. Místo toho, abyste mluvili s někým, kdo něco udělal, mluvíte s někým, kdo o daném problému nic neví, jen má za úkol to mediálně nějak ustát. Kaufland tuto praxi povýšil ještě o level výš, protože jejich tisková mluvčí už ani nemluví. Můžete jí ale napsat a pak čekat, jestli vám odpoví. Mně zatím neodpověděla.


Každé nařízení jde zrušit

Původní fotografie už má na FB přes tisíc sdílení. Diskutují pod ní i zaměstnanci Kauflandu, kteří informaci potvrzují. V diskusích se našli i tací, kteří opatření považují za správné nebo normální. Protože mám zkušenost s prací za kasou, neumím si představit, že bych za ní seděla šest hodin v kuse, mluvila na zákazníky a nesměla se přitom napít. V interním sdělení je i věta o tom, že nařízení platí i v létě. Právě to mě vedlo k podezření, že to nemůže snad ani být pravda. Za kasou jsem pracovala v květnu a červnu a některé dny bylo takové horko, že i s vodou se to dalo snést jen těžko. Jednoho parného dne v obchodě zkolabovala zákaznice. Jaké by asi byly zdravotní důsledky pro zaměstnance, kdyby nesměli dodržovat pitný režim?

Stále nemám jistotu, zda je ten papír pravý, anebo ne. Mlčení obchodního řetězce ale svědčí spíš o tom, že je to pravda, protože jinak bychom snad už četli vyjádření, že se jedná o fotomontáž a že se nic takového nestalo. I pokud by byl dokument pravý, Kaufland má stále možnost nařízení zrušit a omluvit se. Možná teď sedí zodpovědní manažeři na schůzi a dohadují se, jak na únik reagovat. Doufám, že u toho nic nepijí, a dokud situaci nevyřeší, pít ani nebudou.

Odpověď řetězce Kaufland najdete zde.

Autorka je redaktorka Alarmu.

 

Čtěte dále