Multikulti kapitalismus vs. Okamura

Myšlenky multikulturalismu přicházejí do Česka jako přívěšek marketingových nebo personálních strategií nadnárodních korporací.

Social media expert společnosti KFC měl tento týden na Facebooku kromě rutinních odpovědí na otázky, zda se do nabídky restaurací vrátí lupínky nebo kdy se otevře další pobočka ve Zlínském kraji, aspoň trochu zajímavou práci. Několik rozhořčených zákazníků chtělo vědět, co že to je za svinstvo, dávat k dětskému menu papírovou skládací mešitu (jde o kopii mešity v kazašském Almaty). Mediální expert se nijak nevykrucoval, přiznal barvu, k multikulturní výzvě „lidé jsou různí“ à la Lidl se ale neodhodlal a jen dodal, že dárky k dětským menu se mění a stejně jako byly z nabídky staženy oblíbené lupínky, bude časem jako dárek k dětským menu stažena i mešita.

Barevná letáková multikulturalita globálního kapitalismu má k české realitě daleko. Tady žije vlastním životem čím dál populárnější obraz prohnilého Západu s no-go zónami a pro bílého heteráka neobyvatelnými metropolemi.

Po černém modelovi v letáku Lidlu jde o další případ, kdy se nadnárodní firma projevila nadnárodně a vymkla se z běžného českého – bílého a pseudokřesťanského – standardu a ukázala, že na světě jsou i jiné kultury a barvy kůže. Kromě rozhořčených občanů se této odsouzeníhodné islamizace chytla i pobočka Okamurovy SPD v Olomouckém kraji a na Facebooku papírovou skládačku pro děti razantně odsoudila. Stejně jako v případě letáku Lidlu i v papírové skládačce viděli vlastenci zakonspirovaný, ale dobře zorganizovaný a především systematický útok na českou kulturu. Tento boj vedou nadnárodní korporace, aby zdecimovaly národní zvyky. Těžko říct, proč by zrovna toto dělaly, ale výsledky voleb už několikrát ukázaly, že v soustavné spiknutí věří poměrně velká část Čechů.

Paranoidní ochránci Čechie

Všechno se časem omrzí a mešita KFC zdaleka nevyvolala takovou reakci jako černý model na letácích Lidlu. Sama olomoucká SPD svůj facebookový status po pár hodinách stáhla, ale pohoršení obránců českých hodnot bylo jistě upřímné. „Tak vypadá metoda včleňování jejich kultury do naší. Po kapkách,“ psalo se ve vyjádření.

Naivní úvahy paranoidních Čechů, kteří vidí v obyčejné reklamní kampani spiknutí proti národním hodnotám, jsou následně pro smích vzdělanějším lidem. I následná reakce se odehrává na Facebooku a celé to znovu kopíruje neporozumění mezi některým částmi společnostmi. Paranoidní ochránci Čechie, kteří věří v salámovou islamizaci organizovanou nadnárodním kapitálem, jsou v zajetí lidové mytologie jako ze starých časů. Nadnárodní korporace mnohdy vytváří i v Česku antidiskriminační prostředí, které si osvojily na Západě a jež by českém prostředí by samo o sobě vzniklo těžko.

Špatné pracovní podmínky v Amazonu, kvůli kterým se v sousedním Německu stávkuje, v Česku zase takové pobouření nevyvolávají. Zejména mezi Romy v ústeckém kraji jsou tamní platy velmi vítaným a snad i nečekaným zlepšením rodinných rozpočtů. Globální firma Jeffa Bezose pak především ve své personální politice nerozlišuje podle barvy kůže a Romové tak dostávají stejné platy jako jejich světlejší spolupracovníci.

Montovna pro prohnilý Západ

Ve stejný den, kdy se SPD pohoršila nad papírovou mešitou z KFC, vyšla – už klasická – zpráva o tom, že pracujeme víc než Němci, ale za třetinové mzdy. Tato informace se v posledních několika letech objevuje v mediích čím dál častěji a je dobrým argumentem v boji za zvyšování mezd. Současně ale poukazuje na reálnou ekonomickou pozici Česka a podněcuje odpor k Západu či Evropské unii. Společně s nimi je pak odmítán i multikulturalismus a další západní hodnoty.

Barevná letáková multikulturalita globálního kapitalismu má ale k české realitě daleko. Tady žije vlastním životem čím dál populárnější obraz prohnilého Západu s no-go zónami a pro bílého heteráka neobyvatelnými metropolemi, který se šíří třeba v glosách Vladimíra Vondrušky i v mainstreamových médiích. Zároveň se i k nám dovážejí pracovníci z Bulharska, Rumunska a Ukrajiny, kteří kvůli benevolentním zákonům a zločineckému chování pracovních agentur často zůstávají bez prostředků v ulicích českých měst, kde rozšiřují řady bezdomovců a jsou místními chápáni jako nebezpečné živly, jako se to děje například v Mladé Boleslavi.

Pokud bude v tuzemsku pokračovat multikulti přístup nadnárodních firem, aniž se změní mezinárodní dělba práce, která z Česka dělá německou montovnu, budou dvě zmíněné zprávy ty nejdůležitější informace ze světa, jež se dostanou k obrovské části lidí. Svět do Česka bude přicházet v hračkách od KFC a na letácích Lidlu, které budou přijímány společně s vědomím, že v tom zkaženém „světě“ mají lidé třikrát větší platy, a že je tedy něco špatně.

Autor je redaktor Alarmu.

 

Čtěte dále