Squatujeme mediální prostor od roku 2013

New York zastavil vydávání licencí řidičům Uberu

Největší město USA nově reguluje fungování přepravních platforem, které přispívají k dopravním zácpám a vyplácejí řidičům nízké mzdy.

New York se stal prvním velkým městem ve Spojených státech, které pozastavilo vydávání licencí pro vozidla taxislužeb zprostředkovaných digitálními aplikacemi. Víc než dvacetimilionová aglomerace přitom představuje největší trh pro platformu Uber. Podle deníku New York Times přijala městská rada vyhlášku omezující počet vozidel, která za rok získají licenci. Nová legislativa také stanoví úroveň minimální mzdy řidičů. V současnosti platformy Uber, Lyft, Via a Juno zprostředkují v New Yorku víc než deset tisíc cest každý den. Tržní hodnota firmy Uber se odhaduje na 62 miliard dolarů.

Platforma Uber proměnila během několika let osobní dopravu po celém světě. Bývá ale kritizována za špatné pracovní podmínky řidičů i za zvyšování hustoty automobilové dopravy ve městech.

Platforma Uber proměnila během několika let osobní dopravu po celém světě. Bývá ale kritizována za špatné pracovní podmínky řidičů i za zvyšování hustoty automobilové dopravy ve městech. New York Times upozorňuje, že firma ekonomicky rostla bez ohledu na dopady na život ve městech, kterým se dosud nedaří provoz platformy regulovat. Starosta New Yorku Bill de Blasio spolu s mluvčím městské rady Coreyem Johnsonem oznámili, že má nová vyhláška omezit narůstající automobilovou dopravu a zlepšit platové podmínky řidičů. „Pozastavujeme vydávání nových licencí v odvětví podnikání, které se rozšířilo bez dostatečné kontroly a regulace,“ řekl Johnson před hlasováním rady a ujistil veřejnost, že nedojde k omezení stávajících služeb dopravních aplikací.

V jádru byznysového modelu platformy Uber je poskytování komfortní osobní dopravy často za nižší cenu než licencované taxislužby. Po odečtení marže, která se pohybuje mezi 10 a 25 procenty, ale zůstává řidičům suma, se kterou mohou jen obtížně vyžít. Po celém světě čelí dopravní platformy velké kritice ze strany provozovaných koncesovaných taxislužeb, podle kterých aplikace rozvracejí jejich trh a nepodléhají stejným zákonným pravidlům. „Po přijetí vyhlášky se okamžitě zlepší situace více než sto tisíc pracovníků a jejich rodin. Zároveň dojde k zastavení přílivu aut, která přispívala k dopravním zácpám,“ uvedl de Blasio. Politici sáhli po razantním omezení digitálních platforem po sérii sebevražd řidičů Uberu v posledních měsících. Řidiči také při zasedání městské rady demonstrovali před radnicí s transparenty připomínajícími jména řidičů, kteří si sáhli na život.

Uber už varoval své řidiče, že nové omezení může zvýšit ceny a prodloužit čekací dobu, protože firma nebude stačit pokrývat rostoucí poptávku. Taxi aplikace se podle listu New York Times staly důležitým doplňkem veřejné dopravy, která nemá dostatečnou kapacitu. Metro v New Yorku má často zpoždění a linky do některých čtvrtí ani nevedou. „Dvanáctiměsíční pozastavení vydávání licencí ohrozí jeden z mála spolehlivých dopravních prostředků, zatímco město nedělá nic pro zlepšení fungování metra nebo zmírnění dopravních zácp,“ řekl mluvčí společnosti Uber Josh Gold. Firma se nyní pravděpodobně pokusí získat do svých řad řidiče, kteří už licenci mají, ale pro Uber zatím nejezdí. Mnozí řidiči Uberu ovšem městskou vyhlášku vítají a doufají, že jim omezení licencí zvýší počet zakázek a s tím i výdělky. Regulaci s nadšením přijímají také řidiči klasických žlutých taxíků, pro které znamenal nástup Uberu velkou ránu.

New York není jediné velké město, které se snaží dopravní platformy omezit. V Seattlu městská rada vydala vyhlášku, která povoluje řidičům Uberu zakládat odbory. Společnost se proti nové legislativě brání před soudem. V září minulého roku odebral digitální platformě licenci regulační úřad v Londýně kvůli nezodpovědnému chování firmy. Společnost nakonec získala povolení poté, co přijala přísnější regulaci a začala poskytovat městu data o provozu automobilů. Soudní dvůr Evropské unie pak loni v prosinci rozhodl, že se tato digitální platforma musí řídit stejnými pravidly jako běžná taxislužba.

 

Podpořte nás

Společně tvoříme mainstream! Podpořte Alarm.

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Společně tvoříme mainstream! Podpořte nás.
close-image