Obchodník s rapem Rick Ross

Mastermind je v pořadí již šesté album amerického rappera Ricka Rosse. Jeho předchozí nahrávka God Forgives, I Don’t patřila k vůbec nejúspěšnějším rapovým počinům roku 2012, pomyslná laťka je tedy nastavena dost vysoko. Ross je jeden z mála rapperů, kteří jsou schopni opakovaně dosahovat svých cílů. „Důležitou schopností, která z Ricka Rosse udělala multimilionáře, je ochota přijmout identitu […]

Mastermind je v pořadí již šesté album amerického rappera Ricka Rosse. Jeho předchozí nahrávka God Forgives, I Don’t patřila k vůbec nejúspěšnějším rapovým počinům roku 2012, pomyslná laťka je tedy nastavena dost vysoko. Ross je jeden z mála rapperů, kteří jsou schopni opakovaně dosahovat svých cílů.

„Důležitou schopností, která z Ricka Rosse udělala multimilionáře, je ochota přijmout identitu někoho jiného, v jeho případě skutečného drogového bosse.“

Věhlas hvězd celosvětového formátu se často odvíjí od příběhu. Interpret, respektive jeho masivní PR tým, musí umět kontrolovat legendu a usměrňovat ji správným směrem. Rick Ross patří v rapovém byznysu, kde se točí neuvěřitelné peníze, v prodeji vlastní značky k těm nejlepším. Dokáže své fanoušky udržovat v pozornosti.  Když se podíváme pod povrch hudební stránky desky Mastermind, objevíme spoustu promyšlených tahů, které dělají z Rossova alba sledované, a tedy prodávané, zboží.

Tlusťoch za tlusťocha

Ross vždy dokázal sebemenší životní událost transformovat ve velký příběh. Někdy se až zdá, že už o ničem vyprávět ani nemůže, protože všechno o prodávání kokainu, děvkách a prodělaném infarktu už řekl. Pár týdnů po oznámení názvu své nové desky se mu však „poštěstilo“. Na začátku minulého roku, v den kdy Ross slavil své narozeniny, se při cestě domů stal jeho Rolls Royce terčem střelby z kolem projíždějícího BMW. Incident vyvolal protikladné reakce. Jedna strana vyjadřovala starost o Rossovu bezpečnost, zatímco druhá strana se podivovala nad tím, že ani jedna z osmnácti vystřelených kulek jeho auto nezasáhla. Dlouholetý rival 50 Cent například reagoval posměšnými komentáři a podezřením, že šlo o zinscenovanou scénku, která je pouze součástí marketingového cirkusu okolo připravovaného alba.

Ať už to bylo jakkoli, faktem zůstává, že tuto událost Ross náležitě připomněl v nejsilnější skladbě svého nového alba s názvem Nobody. Ta začíná policejním záznamem telefonátu přímého svědka střelby na Rickovo auto. Skladba je zajímavá i z jiného úhlu pohledu. Jedná se totiž de facto o předělávku klasického devadesátkového hiphopového hitu You’re Nobody od legendárního Notorious B.I.G. Hudební produkce zůstává téměř nezměněná a původní text Ross nepatrně variuje. Zřejmě není náhoda, že vydání alba se oddálilo právě na začátek března letošního roku, kdy si hiphopový svět připomíná sedmnáct let, které uplynuly od smrti Notorious B.I.G. Miliony fanoušků rapu si tak kromě jeho poslední desky Life after Death, která obsahuje zmiňovanou skladbu, pustí i Rickovu novinku. Pro doplnění příběhu dodejme, že B.I.G. zemřel poté, co byl zasažen střelci z projíždějícího auta.

Obyčejný dozorce a drogový boss

Rick Ross má dvě důležité schopnosti, které ho neustále ženou kupředu. Zaprvé dokáže jakoukoli kontroverzi a kritiku ustát a ještě z ní profitovat. Tak tomu bylo i v roce 2008, kdy se na veřejnosti objevily dokumenty a fotografie, které dokazovaly, že v osmnácti letech pracoval jako dozorce v jedné z věznic v rodné Miami. Pro rappera, který se ve svých textech prezentuje jako drogový boss, jenž stojí nad zákonem, to je dost potupné odhalení. Jeho pověst tím logicky hodně utrpěla. Ross následně svoji policejní minulost několikrát v rozhovoru potvrdil. Paradoxně od tohoto okamžiku začala jeho kariéra mohutně gradovat. V desce Deeper Than Rap se ve skladbě Valley of Death k celé záležitosti vrací: „Nikdy jsem neměl pistol ani odznak,“ čímž chtěl zdůraznit fakt, že jako policajt rozhodně nikoho po ulicích nenaháněl, a dále: „Nemůžeš mi přece pořád dávat sežrat, že jsem chtěl obyčejnou práci.“ Poučení číslo jedna zní: nenechat se ničím rozhodit a pohotově kontrovat.

Druhou důležitou schopností, která z něj udělala multimilionáře, je ochota přijmout identitu někoho jiného, v jeho případě skutečného drogového bosse. Z této role ovšem Ross už nevystoupil. Zůstal v ní uvězněn a udělá cokoli, aby to tak zůstalo. V roce 2009 jej skutečný drogový magnát z osmdesátých let Freeway Ricky Ross zažaloval za zneužití jeho identity za účelem finančního obohacení. Čtyři roky trvající soudní spor nakonec Freeway letos v lednu definitivně prohrál. V prohlášení k prohrané kauze mimo jiné poznamenal: „Myslím, že bychom se měli pozastavit nad stavem naší společnosti, v níž člověk musí opustit respektovanou práci dozorce a stylizovat se do role drogového magnáta, aby ho společnost brala za úspěšného. Byl bych raději, kdyby honbu za úspěchem vystřídal pocit stability a bezpečí. Když do úřadu nastoupil Reagan a začal prosazovat svoji hospodářskou politiku, v níž zničil programy státních finančních podpor a zprivatizoval práci ve státním sektoru, Amerika velmi rychle ztratila stabilní pracovní místa.“ Freeway Ricky Ross nyní hodlá přednášet na školách a varovat mládež, aby se nezapletla do sítě obchodování s drogami. Poučení číslo dvě zní: držet se vybrané role lépe než její skutečný představitel.

V roli krále rapu

Novinka Mastermind je skvěle připravený produkt jak po marketingové stránce, tak i po té produkční. O tu se postaral matador Puff Daddy a mladá hvězda amerického rapu, producent Mike WiLL Made It. Ross už dříve avizoval, že nové album bude rozvíjet jeho oblíbenou „cigar music“. Pod tím si představte uvolněnou pohodičku soulových hitů ze sedmdesátých let, která je nejlépe vyjádřena v singlu Devil Is a Lie. Nejlépe přibližuje význam pojmu „cigar music“, tak jak jej chápe Rick Ross, trailer k desce, který byl uveřejněn na začátku minulého roku: luxusní vila, komíny stodolarových bankovek, kočky a kočičky ležící u Rossových nohou, zatímco on si ležérně připaluje doutník. Fanoušci tuhle jeho pózu berou, protože rapper svým úspěchem vytváří iluzi, že pokud se budou snažit, můžou si žít jako on. Jisté je, že tato hra bude pro Bosse čím dál tím složitější. Mladá generace se proti podobným obchodníkům s rapem začíná vymezovat. Rick Ross se nyní musí spoléhat hlavně na to, aby jeho role krále rapu byla uvěřitelná co nejdéle. Z absolutního vrcholu se dá jít už jenom dolů.

 

Autor je hudební publicista.

 

Čtěte dále