Mix měsíce: To nejlepší z roku 2015

Poslední letošní mix shrnuje to nejlepší z nového popu uplynulého roku.

Od doby, kdy každý může sdílet svou tvorbu na internetu s celým světem, je každoroční hudební nadílka velmi štědrá. Proto není od věci vyzdvihnout nejzajímavější alba, objevy, žánry a tendence. Připomeňte si uplynulý rok v hudbě prostřednictvím dalšího A2larm mixu, který je volně ke stažení na našem soundcloudovém kanálu.

Dizzcock Exclusive Mix 4 A2LARM *2k15* by Dizzcock on Mixcloud

Pokud začneme od žánru, který produkuje nejvíce hudebního materiálu, tedy hip hopu, byl letošní rok jednoznačně ve znamení atlantského trapu. Travis Scott, Young Thug, iLoveMakonnen, Migos a ostatní letos konečně naplno zazářili. Travis Scott vydal těžce stravitelnou desku Rodeo, která navazuje na předchozí úspěšný mixtape Days Before Rodeo a potýká se se stejným problémem jako nová deska ASAP Rockyho At.Long.Last.ASAP: je až příliš hutná. Nenapodobitelný Young Thug předvedl letos dechberoucí jízdu. Ta vyvrcholila zejména mixtapem Barter 6, který doprovodil marketingový beef s Lil Waynem mimo jiné ohledně názvu díla, který měl původně znít Carter 6, a neoficiálně tak navázat na sérii Wayneových mixtapů. Punkrocková superstar, jak jej nazval francouzský publicista Mouloud Achour v rozhovoru pro Clique, provokuje šovinistickou hiphopovou kulturu netradičně zženštilými oblečky a podobně působícími pohybovými kreacemi. Svůj hlas používá z velké části jako doprovodný instrument, který přesně zapadá do opioidních hudebních podkresů.

Když jsme u hiphopové produkce, nesmíme zapomenout na dalšího talenta z Atlanty – Metro Boomin. Ten dělal letos produkce každému významnějšímu rapperovi na scéně. Do dnes již tradičního jižanského zvuku přidal něco, co bychom mohli vzhledem k nedostatku příhodných termínů nazvat „beatovým groovem“. Produkoval taky jeden z nejzásadnějších mixtapů letošního roku Dirty Sprite 2 od Futura. Ještě musím zmínit Pusha T, jehož album King Push – Darkest Before Dawn: Prelude vyšlo před pár týdny. Nejsilnějším skladbou zůstává Sunshine, vypořádávající se s přetrvávajícím rasismem americké společnosti a policejní brutalitou vůči Afroameričanům.

V elektronické taneční hudbě bychom měli vypíchnout hned několik zajímavých fenoménů. První z nich představuje nový sublabel Codes, jenž spadá pod PAN. Ten si vzal na starost britský producent Visionist. Hned první vydaná nahrávka od AcrehoFilter Dreada s názvem Interferance patří ke klenotům letošního roku. Pro tuzemského fanouška to nemusí být neznámá jména. Všichni tři se představili na konci minulého roku v pražském klubu Neone. Acre svou pozici jednoho z nejoriginálnějších a nejtalentovanějších producentů během letošního roku potvrdil oceňovanou deskou Better Strangers, která vyšla na labelu Tectonic. Nesmíme však zapomenout ani na debutové album Visionista s názvem Safe, které vyšlo právě na labelu PAN. Beatový minimalismus udržuje posluchače v pozornosti a zbylý prostor zaplňují poctivě vypreparované samply z r’n’b skladeb, z kterých zůstaly pouze melancholické vzdechy.

Dalším z fenoménů letošní elektronické hudby byly chladné, rozsekané a masochistické beaty inspirované instrumentálním grimem v podání Rabita. Jeho letošní debut s názvem Baptizm, který vyšel na labelu Tri Angel, má hutný a řezavý zvuk. Rabit, který pochází z Houstonu, je dalším příkladem probíhajícího propojování britského grimeu a americké klubové hudby. Již třetím studiovým albem Nothing se letos představil i Kode9, šéf britského labelu Hyperdub. Největším objevem letošního roku je afroportugalský žánr batida, vycházející z afrického žánru kuduro. Batidu reprezentuje lisabonský label Príncipe Discos, který letos vydal desku mj. i francouzské producentce Nidii Minaj. Její album Danger patří k nejlepším nahrávkám uplynulého roku.

Po opěvovaném mixtapeu Cut 4 Me, který vyšel minulý rok, se letos připomenula i vynikající r’n’b zpěvačka Kelela s EP Hallucinogen, na kterém spolupracovala s producenty Arcou nebo Kingdomem. Je na něm cítit další posun v jejím pěveckém projevu, který je energičtější a odvážnější. Své schopnosti letos předvedla i tuzemským fanouškům, když se objevila v květnu v pražské MeetFactory. Neopominutelným fenoménem roku 2015 byl i atlantský label Awful Records. Vedle hlavních postav labelu, rapperů FatheraSlug Christa, se zaskvěly především zpěvačky Tommy GenesisAbra, které vytvořily svébytné darkwave/R’n’B nahrávky.

Letošní rok dále potvrdil, že ve východní Evropě se progresivní hudba šíří především za pomoci kazetového nosiče. Label Baba Vanga vydal vedle experimentálního techno pokusu estonského metalisty Ratkillera i vynikající glitch/juke/technonoise nahrávku tokijského rodáka, který si říká CVN. Pražský label Genot Centre zase vydal kazetu chicagskému juke producentovi MB03 s názvem Jackie World, jehož několik tracků se nedávno objevilo i na mixu DJ Paypala.

Autor je hudební producent.

 

Čtěte dále