Mix měsíce: Mock The Zuma

Mix měsíce tentokrát obstaral člen mexického kolektivu N.A.A.F.I., producent Mock The Zuma.

První mix letošního roku pro Alarm připravil člen mexického kolektivu N.A.A.F.I. (No Ambition And Fuck All Interest), DJ a producent Kevin Santana, který si říká Mock The Zuma. O hudebním labelu a promotérském kolektivu N.A.A.F.I. bylo v minulém roce hodně slyšet. Díky kombinaci současného, spíše chladného postklubového zvuku s pomalejšími, zato však živelnějšími nativními rytmy reggaetonu a cumbii zaznamenal kolektiv celosvětový ohlas a pomohl strhnout větší pozornost na jihoamerickou taneční scénu. Tu si koneckonců mohli na konci října minulého roku naživo užít i návštěvníci label showcaseu v Praze. Kolektiv je aktivní již od roku 2010, kdy začal pořádat první party v různých městech Mexika. Sami jeho členové přitom přiznávají, že skrze klubovou hudbu objevují latinskoamerickou identitu, která je pro mnohé Mexičany nečitelná pod všudypřítomným kolonizačním nánosem. Mock The Zuma navázal kontakt s labelem před šesti lety, v jeho počátcích. Jeho poslední album Gauss vyšlo na labelu N.A.A.F.I. minulý rok. V současné době se více věnuje vlastnímu netlabelu Lowers. Ten chce směřovat více ke globálním trendům jako dubstep nebo UK bass. V téměř hodinovém exkluzivním mixu jsou kromě jeho autora zastoupeni jihoameričtí producenti, ale i Kozee nebo Shy One.

Jak sis užil silvestrovskou party u moře, kterou pořádal kolektiv N.A.A.F.I. v Puertu Escondido?

Byla to neuvěřitelná čtyřdenní party, kterou jsem si užil opravdu hodně. Nejvíc mě bavil Boiler Room set, protože se ho zúčastnila spousta mých oblíbených producentů a DJs. Ovšem na druhou stranu mě trochu zarazilo, že akci navštívila spousta zahraničních turistů, zatímco místních tam bylo opravdu málo.

Pokud vím, žiješ ve městě Juárez poblíž hranic s USA, zatímco spoluzakladatelé labelu Tomás Davó a Alberto Bustamante žijí na jihu Mexika. Jak jste na sebe vlastně narazili?

Známe se už docela dlouho. Poprvé jsme se potkali na party před šesti lety. Dýdžejka a moderátorka jednoho rádia v Mexico City mi jednoho dne zavolala a požádala mě o nějaké moje tracky, které by mohla pustit ve svém pořadu. Shodou okolností to tehdy byla přítelkyně Alberta. Albertovi se moje věci líbily a druhý den mi volal a zval mě na jejich party v Mexico City. V té době to byla, myslím, teprve čtvrtá party, kterou Alberto a spol. pořádali. Zároveň jsem byl poprvé v životě v Mexico City. Od té doby jsme s Albertem a Tomásem dobří kamarádi. Vlastně jsem se tehdy spřátelil i s moderátorkou, která se mi ozvala. Je to velice dobrá dýdžejka, která si říká Regina Puma. Před nedávnem měla skvělý set v Boiler Roomu v Mexico City.

N.A.A.F.I. tedy funguje na základě osobních vztahů, anebo se v tvém případě jedná o výjimku a ostatní účastníci labelu jsou propojení jen skrze internet?

Ano, label funguje především na osobních vztazích. Alberto se snaží vytvořit z labelu určitou rodinu, která drží pospolu. Nechci říct, že se spolu potkáváme každý den, ale jsme na stejné vlně. Ačkoliv v současné době se naše cesty lehce rozcházejí z hudebního hlediska. Alberto, Tomás a další kladou v poslední době hodně důraz na reggaeton a latinskoamerické rytmy. Osobně proti tomu nic nemám, akorát to je hudba, kterou tady slyšíte na každém kroku.

Z různých rozhovorů s Albertem nebo Tomásem, kterých bylo v minulém roce poměrně dost, bylo patrné, že kladou velký důraz na autentičnost a prozkoumávání vlastní identity skrze hudbu. Vnímáš to podobně?

Zatímco v Evropě je taneční hudba založená spíš na vysokém tempu úderů jako například v případě techna, v Mexiku lidi tancují spíše na pomalejší tempo. Na tom je založen u nás nesmírně populární reggaeton a cumbia. Noví dýdžejové, producenti a MCs sem zase vnášejí čerstvý zvuk, přičemž ale vycházejí hodně z cumbii. Nedávno jsem byl třeba v Monterrey. To je místo, kde vlastně cumbia vznikla. Pokud tam chceš hrát jako dýdžej, musíš hrát cumbiu. Čili N.A.A.F.I. kladou důraz na autentičnost a identitu ve své hudbě i z tohoto důvodu. Já osobně netoužím po tom, aby moje tracky a dýdžejské sety nutně vycházely až do takové míry z latinskoamerických rytmů. Snažím se spíše kombinovat různé věci. Nerad to specifikuju podle žánrů – spíš podle míst. Nejvíc mě ovlivnila současná britská taneční hudba, mám rád taky detroitský sound, hodně poslouchám věci, které jedou v USA, ale třeba taky elektronickou hudbu z Káhiry jako třeba electro chaabi.

Jaké další zajímavé jihoamerické hudební kolektivy nebo labely bychom měli sledovat?

Mexická scéna je poměrně malá a N.A.A.F.I. je tady celkem velký fenomén, ale jsou tady další hudební labely jako například Cocobass Records, Piratón Records, Extasis Records, Ensamble Records, United Basslines, Fiebre41, Pira.md, Futurable nebo Sonido Inconsciente.

Na čem teď pracuješ?

Než jsi mi zavolal, dělal jsem celý večer na novém tracku. Jde o kolaboraci s místním producentem Nesstrak, který jede spíš v dubstepu. Jinak budu mít brzy venku nové album, které jsem dodělal už před časem. N.A.A.F.I. připravují zase nové album od Zutzut. Osobně se tento rok budu snažit víc rozjet svůj netlabel Lowers. Najít nějaké další zajímavé lidi, kteří by na labelu vydali své věci, masterovat jejich nahrávky a pracovat na vizuální stránce labelu.

 

Čtěte dále