Billboardy, které dělají reklamu okolní přírodě

Americká umělkyně proměnila reklamní plochy v kalifornské poušti v obří poutače na podmanivou okolní krajinu.

Vizuální smog je v českých městech i krajině všudypřítomný. Stal se natolik přirozenou součástí našich životů, že už ho pomalu nevnímáme. Málokdo absolvuje cestu po dálnici D1, aniž by se pokochal novými billboardy na „Nejlevnější Pneu“ či béčkové muzikály. Projekt Viditelná vzdálenost / Druhý pohled americké umělkyně Jennifer Bolandové nám připomíná, o co nás každodenně připravují.

Každá fotografie je umístěna tak, aby přesně kopírovala horizont v momentě, kdy se k ní člověk přiblíží. Znovu tak diváka propojí s okolním prostorem, který obdélníková plocha billboardu narušuje.

Podél silnice vedoucí kalifornskou pouští nedaleko města Palm Springs totiž na billboardové plochy nainstalovala velkoformátové fotografie přesně kopírující přírodní scenérie, v jejichž nerušeném sledování projíždějícím běžně brání právě obří obdélníkové konstrukce pro reklamy. Reklamní plochy už tak řidičům nepřipomínají, které produkty v jejich domácnosti chybí a jakých služeb zapomněli využít, ale poutají jejich pozornost k přírodním výjevům, na něž při své monotónní cestě často zapomínají. „Každá fotografie je u silnice umístěna tak, aby přesně kopírovala horizont v momentě, kdy se k ní člověk přiblíží. Znovu tak diváka propojí s okolním prostorem, který obdélníková plocha billboardu narušuje,“ píše se na stránkách projektu DesertX, jehož je Bolandové výstava součástí. „Uvnitř pouštní říše značek a billboardů Bolandová propaguje to, na co většinou při cestách zapomínáme. Jakmile se díváme na billboardy, naši pozornost přitahuje samotná krajina.“

Projekt DesertX si za svůj „galerijní prostor“ zvolil pouštní údolí Coachella. Po více než dva měsíce se stává plátnem pro site-specific díla umělců, jejichž projekty zvýrazňují globální a lokální problémy – od klimatické změny přes imigraci až po problematiku turismu či právě vizuálního smogu.

 

Čtěte dále