Proč? Otázka smyslu existence a vizuál ČSSD

Omládlý Sobotka, Marksová a Chovanec vyrazili na piknik. Chápat se to dá různě. 

Je celá existence vesmíru jenom náhodnou disbalancí mezi hmotou a antihmotou? Je kladení podobných otázek pouze zabíjením času při čekání na smrt v absurdním vesmíru? Můžeme se jako druh bránit entropii vedoucí nevyhnutelně k nicotě beze smyslu? Proč vůbec žijeme? Do této nelehké situace přichází nová kampaň ČSSD Česko20+ a s ní další otázky. Má Sobotka na obrázku klobouk? Nebo co to je? Kdo je tajemná dívka sedící vedle Míly Chovance? Je členkou strany? Kolik poloautomatických pušek veze vysmátá čtveřice výletníků v kufru? Jedou do Chorvatska? A co nám chce ČSSD omlazením trojice svých představitelů sdělit? Chce nám vůbec něco sdělit?

Vydávání spokojené rodiny za vizionářskou vizi, která má zmírnit strach z budoucnosti, ukazuje spíš neschopnost přijít s jakoukoli vizí než plán na příštích dvacet let.

Během své vlády ČSSD zvedla minimální mzdu, odmítla uprchlické kvóty a vzbouřila se proti evropské směrnici omezující držení zbraní. Nejspíš právě proto vyráží v předvolební kampani obličeje Sobotky, Chovance a Marksové namontované ve photoshopu na cizí těla na výlet v dodávce. Proč taky komunikovat poměrně nudný obsah týkající se konkrétní politiky, když můžete jakoukoli smysluplnost ignorovat a využít kampaň ke sdělení, že život nedává smysl. Takový styl obrazové komunikace nedává voličům jinou možnost než si obrázek interpretovat po svém, a nechává tak zcela na nich, co si z kampaně odnesou. Není nakonec právě toto demokracie?

Kdo by nechtěl dobrý život?

Marketingoví mágové ČSSD jsou totiž na prvním místě poctiví filosofové, kteří pracují s konceptem politična v celé jeho šíři, a teprve až potom nájemní markeťáci, usilující o nestálé preference a podbízející se mizernému vkusu voličů. Sami tak nabídli pohled na vyprázdněnost české politiky a zároveň i její kritiku. Subverzivním stylem demaskují prázdnotu konkurenčního babišovského hesla „Bude líp“ a v nekonkrétnosti sdělení jdou ještě dál. Když Babiš uspěl se dvěma slovy, pod kterými si stejně každý představí, co chce, proč by ČSSD nemohla znovudobýt Strakovku, pokud bude říkat ještě míň a svoje politické snahy zarámuje heslem „dobrý život pro vás“?

Co chcete nabídnout proti štěstí?

Sociálně demokratická trojička spolu s tajemnou dívkou nejsou jedinými hrdiny nových vizualizací. Výletníkům v dodávce pomáhá z jiného obrázku celá surreálná rodina smějící se někde v horách. Aby bylo jasné, o co ČSSD jde, k vizualizaci je připojený vysvětlující komentář: „šťastnější rodina“. Proti politickému programu usilujícímu rovnou o štěstí bez ideologických odboček se bude politická konkurence těžko vymezovat. Co chcete nabídnout proti štěstí? Nižší daně? Kritiku Putina? Podle Sobotky byl jedním z důvodů pro rozjezd kampaně Česko20+ strach lidí z budoucnosti, který bude ČSSD rozptylovat na sérii debat s občany. Strach z nejisté budoucnosti má porazit rodinná politika z dílny sociální demokracie. O lepší budoucnost tak může každý bojovat v kruhu nejbližších a obavy pomůže rozptýlit rodinný oběd.

Vydávání spokojené rodiny za vizionářskou vizi, která má zmírnit strach z budoucnosti, ukazuje spíš neschopnost přijít s jakoukoli vizí než plán na příštích dvacet let. Ani ta nejšťastnější rodina sama o sobě nic nevyřeší. Normalizační „útěk na chaty“ by v éře globálního oteplování mohl být lákavý, kdyby ovšem nehrozilo, že na chatě vyschne studna. S tím nic nenadělá ani poloautomatická puška ve skříni, za kterou bude ručit osobně ministr vnitra Chovanec.

Autor je redaktor Alarmu.

 

Podpořte nás

Budoucnost je teď! Podpořte Alarm.

 
Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Společně tvoříme mainstream! Podpořte nás.
close-image