Mix měsíce: WWWINGS

Ukrajinsko-ruské duo WWWINGS přenáší na taneční parket tísnivou atmosféru východní Evropy.

Mix měsíce pro nás tentokrát připravila producentská dvojice z Ruska a Ukrajiny, která si říká WWWINGS. Producenty známé pod jmény GXXOSTAWRWSW dříve doplňoval ve trojčlenném internetovém projektu Lit Eyene, minulý rok však kolektiv opustil. Postsovětský elektronický soubor WWWINGS vznikl na internetu a v offline modu de facto neexistuje. Skutečná identita jeho členů je zahalena tajemstvím a členové kolektivu se ani nikdy osobně nesetkali, natož aby vystupovali naživo. Všechno pro ně začíná a končí na internetu. Svoji existenci drží v tajnosti nejspíš i z toho důvodu, že realita života na Ukrajině, daleké Kamčatce či Sibiři není ani pro jednoho z nich něčím, o co by se chtěli s ostatními dělit. Z několika málo stručných rozhovorů, které poskytli hudebním serverům, je patrné, že je pro ně život v postsovětském prostoru každodenním bojem s letargií a pesimismem, který nemá konce. Hudba je pro ně určitým druhem úniku z každodenní reality.

Bylo by příliš snadné zařadit jejich tvorbu do ranku dalších éterických trapových a grimeových instrumentálek. Je ovlivněna mnoha hudebními žánry od R’n’B přes pop a hardbass až po depresivní black metal – od každého si berou něco a zvuk jejich nahrávek se neustále proměňuje a vyvíjí. Soudě dle přesných, ale neustále se proměňujících rytmů, v nichž vyniká každý detail, vznikají jejich skladby výhradně v softwareových hudebních programech, které dokonale ovládají.

Mezi spřátelené projekty patří hudební kolektivy NON nebo NAAFI, které do určité míry spojuje politický, emancipační potenciál jejich tvorby se zaměřením na černošskou, respektive hispánskou komunitu. WWWINGS nic takového nevyznávají. Uvědomují si, že jejich situace je příliš zoufalá na to, aby se o něco podobného pokoušeli ve svých zemích. „Snažíme se prostřednictvím hudby vyjádřit své vlastní pocity. Jak můžeme změnit politické klima v našich zemích prostřednictvím hudby, když ji nedokážou změnit ani sebesilnější politické osobnosti tohoto světa,“ zní jasná, byť poněkud bezútěšná odpověď kolektivu pro Vice.

Internet jim umožňuje přenášet se do jiného světa a propojovat se s lidmi, které by jinak nikdy nepotkali. AWRWSW dělá hudbu od svých šestnácti let a posílá své beaty světoznámým rapperům. Jejich dřívější projekty, jako například BWWWOYS, zní jako éterické remixy R’n’B skladeb. Další nahrávky, které vznikaly již pod názvem WWWINGS, se ujaly v zahraničních vydavatelstvích, jako jsou například Symbols, Purple Tape Pedigree nebo Infinite Machine. Nejznámější z nich je album s názvem 3000, které zaujalo perfektní hudební produkcí a temným postapokalyptickým postklubovým drivem.

Velkým zlomem bylo pro WWWINGS vydání alba Phoenixxx na britském labelu Planet Mu, kde své desky v minulosti vydali třeba Venetian Snares, Vex’d nebo Machinedrum. Na skladbách WWWINGS spolupracovali například s Chino Amobim, zakladatelem labelu NON, nebo Endgamem, jedním z nejzajímavějších současných postklubových producentů vůbec. Letos na konci dubna WWWINGS vydali nové album A+G. I na dále ale dvojice působí jen na internetu. Internet nemá hranice, a to je pro ně nejpodstatnější.

Exkluzivní mix připravený speciálně pro Alarm je volně ke stažení na našem soundcloudovém kanálu. Skladby, remixy a mash-upy se v něm střídají tak rychle, že ani sami autoři nebyli schopní znovu rekonstruovat tracklist. Přinášíme také krátký rozhovor.

Vaše hudba je velmi komplexní a klade velký důraz na detaily. Nad každou skladbou musíte strávit hodně času. Živí vás hudba?

Děláme jen to, co všichni ostatní hudební producenti. Odlišujeme se možná tím, že zatímco většina producentů hledá vlastní zvuk a pak mu už zůstávají věrní, my děláme hudbu bez limitů a v každém novém tracku se snažíme znít jinak. Je to takový nikdy nekončící experiment. I když jsme vytvořili několik tracků, které se nějakým způsobem prosadily na internetu, z hudby nemáme žádný významnější příjem. Je to dané i tím, že nehrajeme živě. Hudba je pro nás vášeň, ne něco, co by nás živilo.

Album Phoenixxx vyšlo minulý rok na známém britském labelu Planet Mu. Dostali jste se do širšího povědomí hudebních fanoušků. Změnilo se po jeho vydání něco?

Phoenixxx byla velká věc a za tuto příležitost moc děkujeme Mikeovi a celému týmu okolo Planet Mu. Zahraniční labely se nám ozývají často, ale po pravdě řečeno tohle nebyl nikdy náš cíl. Zajímají nás hlavně spolupráce s ostatními producenty a hudebníky. Podstatná je pro nás především výměna zkušeností a kulturní obohacení vycházející ze spolupráce s hudebníky ze všech koutů světa. Koneckonců ta dvě W navíc v našem názvu znamenají worldwide.

Po vydání alba Phoenixxx jste další nahrávku zveřejnili na vaší bandcampové stránce. Proč jste se rozhodli právě takto, když se vám zahraniční labely ozývají s nabídkami?

Možná, že jsme se díky albu Phoenixxx dostali do většího povědomí, nicméně náš projekt existuje pouze dva roky. Jsme teprve na začátku. Navíc, jak jsem říkal, vydávat hudbu na světových labelech není naším cílem. Chtěli jsme se prostě podělit s našimi fanoušky o novou tvorbu. Album bylo dokonce zadarmo ke stažení až do té doby, než se na Bandcampu vyčerpal limit.

V předchozích rozhovorech jste mluvili o tom, že znepokojující vibe vašich skladeb je odrazem toho, jak vnímáte život v současném Rusku a na Ukrajině. Co vás na životě ve vašich zemích znepokojuje?

Samozřejmě, že něco takového má na naši hudbu, zvuk nebo náladu velký vliv. Jsme frustrovaní nízkou kvalitou života i právní a politické kultury v našich zemích. Někdy máme pocit, že si umělci v západní Evropě nebo v Americe neuvědomují, jaké mají štěstí, že mohou tvořit to, co chtějí, a ještě za to třeba dostanou dobře zaplaceno. V zemích, odkud pocházíme my, můžete o něčem takovém pouze snít, anebo jít dělat věci pro mainstream.

Jaké teď máte plány?

Připravujeme spoustu nových věcí a projektů. Dokonce pracujeme na něčem, co nemá žádnou spojitost s hudbou, ale o tom teď ještě nemůžeme moc mluvit.

 

Čtěte dále