Mix Měsíce: Wrong

Novou podobu rubriky Mix měsíce zahajuje kolektiv promotérů, DJů a umělců Wrong, který pravidelně pořádá temné taneční party v hlavním městě.

Pražský kolektiv Wrong, který pořádá pravidelné darkwave/techno klubové akce, si připravil pro náš web exkluzivní live mix. Wrong působí na pražské klubové scéně pár let, za krátkou dobu si ale dokázal vybudovat slušné renomé. Především díky vynikajícímu výběru hostů, poskládaného především ze zahraničních producentů a DJs spíše syrovějšího a temnějšího techna. Na jejich akcích už zahráli Ciarra Black, Huren, Animal Holocaust nebo kanadské duo Pelada. Kolektiv tvoří trojice DJů Hyaen, Trauma a Jim Hate a VJ Tkitt. Kromě pořádání celonočních klubových akcí se začínají věnovat i vydavatelské činnosti. Minulý rok na vlastním labelu vydali MC kompilaci tracků od producentů a kapel, kteří se zúčastnili jejich akcí v uplynulých letech. Letos chtějí vydat její druhé pokračování a začít vydávat i samostatné nahrávky od různých spřízněných producentů a hudebních projektů. Jaké to je pořádat experimentální hudební festival v Hodoníně, proč je i v dnešní internetové době důležité zvát na akce prostřednictvím plakátů vylepených po městě a které další akce plánují Wrong do budoucna, si přečtěte v níže přiloženém rozhovoru.

Ve spolupráci s jiným pražským kolektivem BCAA system tímto rozjíždíme nový model série Mix měsíce. Od teď se bude jednat čistě o live mixy nebo live sety, jež budou nejprve streamovány na našem Facebooku. Záznam mixu si můžete poslechnout a stáhnout zdarma na našem soundcloudu.

Kdy a jak jste se dali dohromady? Proč jste se rozhodli platformu Wrong založit? Chybělo vám něco na pražské scéně?

Hyaen: Přátelíme se již dlouho, ale platforma jako taková vznikla v září 2016. Byla to doba, kdy díky kolektivu Punctum, který nám poskytl prostor, nastaly ideální podmínky udělat první večírek. Chyběl nám v Praze špinavý a agresivnější zvuk bez ohledu na žánr. Výsledkem je žánrová rozmanitost a nepředvídatelnost, v nichž si libujeme. Projekty, které zveme, ale spojuje určitá divnost a posluchačská nepřístupnost.

V Praze je více kolektivů zaměřujících se na stejnou scénu. Nekradete si navzájem účastníky svých akcí? Existuje nějaká spolupráce mezi vámi a ostatními kolektivy s podobným zaměřením?

Hyaen: Určitě existují vazby s ostatními kolektivy, viz Rare, Medicine, Genot Centre, AM 180, KSK a podobně. Nedá se ale říct, že bychom si kradli projekty, jelikož nabídka je tak široká, že jeden kolektiv stejně nemá kapacitu dělat všechno. Vzájemně se ale s ostatními snažíme vycházet vstříc ohledně termínů v případě žánrové podobnosti akcí. A občas se natolik sejdeme, že se to vyvine i do kolaborace.

Připadá mi, že klubová kultura funguje u nás v podstatě pouze v Praze a Brně. Je podle vás přenosná i do menších měst?

Trauma: Bohužel to tak asi je. Malá města jsou víceméně zamrzlá v devadesátých letech a jediná představa o klubové hudbě je drum’n’bass party. Jsou tady ale ojedinělé výjimky, kdy se kvalitní produkce dostane i mimo Prahu a Brno. O tom svědčí aktivity v novém prostoru galerie PLATO v Ostravě, MENU v Hradci Králové nebo dramaturgie festivalů jako PAF, Transforma, Creepy Teepee nebo Story. Takže snaha tady je, ale asi to ještě potrvá, než se současná klubová scéna uchytí jinde i na pravidelnější bázi a najde si své posluchače.

Pořádali jste hudební akce ještě před Wrong?

Trauma: Já zase tolik zkušeností s pořádáním akcí nemám. Jedinou podobnou zkušenost mám z doby, kdy jsme s Petrem Šprinclem pořádali po dobu tří let festival experimentální hudby v našem rodném městě – Hodoníně. Vedla nás k tomu snaha přinést do tohoto maloměsta alternativní kulturu. Po třech letech jsme nakonec usoudili, že to nemá žádný význam. První dva roky jsme skládali line-up z našich vlastních a spřátelených projektů a přišli tam vlastně jenom naši kamarádi. Poslední rok jsme měli trochu větší ambice a pozvali jsme jako headlinera Zavoloku z Ukrajiny, jejíž hudba zní trochu jako ukrajinská obdoba Autechre. Zjistili jsme, že lidi o tohle nemají vůbec zájem. Chodili v podstatě jenom na svoje kamarády a nějaké objevování nových věcí je vůbec nezajímalo. Moje zkušenost z pořádání akcí v moravském maloměstě je prostě taková, že lidi tam mají tendenci poslouchat ty věci, které dobře znají, a nemají moc zájem objevovat něco jiného.

Hyaen: Já jsem předtím žádné akce nepořádal, ale dřív jsem začínal s hudbou v lokálním mělnickém soundsystému, kde jsem hrál jako DJ. Byla to občasná zábava, kde jsem se něco naučil, ale velmi brzo jsem se dostal žánrově někam jinam než zbytek crew, takže ta spolupráce trvala rok a půl a pak to skončilo. Hráli jsme na různých open air freeparty, kde se pouštěl jungle, neurofunk, hardcore a tekno. Párkrát jsme hráli i na větších akcí, kterých se účastnilo vícero soundsystémů. Ještě si pamatuju, že jsem zorganizoval dvě techno party v Neratovicích v jedné hospodě, kde jsem makal za barem. Od místních jsem si půjčil soundsystém a zahráli jsme si s kamarády v podstatě jen sami pro sebe.

Akce se snažíte i tematicky „vyzdobit“. Kdo se na tom podílí a podle čeho vybíráte témata? A proč vám to přijde vůbec důležité?

Tkitt: Vizuál samozřejmě považujeme za nedílnou součást akce. Většinou si ho řešíme sami a používáme materiály nalezené kdekoli. Může to být plot ze smeťáku, barel či roura z továrny, nebo prostě jen kus plastu. Do toho ale pracujeme i s projekcemi a světly. Většinou to vzniká pár dní před akcí a nemáme to dopředu nijak připravené nebo naplánované. Minulý rok na velikonočním Wrongu donesl Lukáš vajíčka, které natřel načerno, a nějaké mašle, pak jsme našli kolem klubu větve a z toho jsme udělali výzdobu místnosti, kde se akce konala.

Jim Hate: Osobně mám už dopředu jistou představu o tom, jakou atmosféru by ta daná událost mohla mít a jak ji vizuálně znázornit. Jinak, já mám na starosti výrobu plakátů k akcím. Jsem tiskař a tisknu různé věci na zakázku, takže k tomu mám určitý vztah. Plakát je podle mě fajn forma pozvánky, i když nevím, jaký má ve výsledku účinek na návštěvnost. Díky tomu ta akce částečně přesahuje i do veřejného prostoru. Samozřejmě se jinak nejvíc opíráme o sociální sítě a blogy, ale ten vizuální spam ve veřejném prostoru mi přijde důležitý, protože byť si to neuvědomuješ, nějakým způsobem ten plakát vždycky vnímáš a najednou máš tu akci podvědomě spojenou s konkrétním vizuálem. Plakáty vylepujeme na místech, kde si myslíme, že se pohybují lidi, kteří by o náš typ akce mohli mít zájem. Děláme to většinou na poslední chvíli pár dní před konáním události.

Tkitt: No, někdy i po ní. Občas se k nám dostanou od různých lidí i fotky nalepených plakátů, které se pak sdílejí na instagramu a jiných sociálních sítí, což je super.

Čeho byste chtěli s vaší platformou dosáhnout? Budete například vydávat hudbu interpretům, kteří hrají na vašich akcích?

Trauma: Rádi bychom do budoucna působili víc jako label. Máme venku kazetovou kompilaci projektů, které jsme pozvali během prvního roku, a plánujeme udělat i další, která vyjde někdy v září nebo říjnu. Rádi bychom se ale zaměřili i na vydávání samostatných věcí, včetně našich vlastních. Ondra aka Hyaen dělá svoji vlastní produkci, někdy v průběhu roku mu to vydáme. Chceme vydávat v limitovaných edicích na kazetách. Fyzický nosič preferujeme i z toho důvodu, že má tendenci přetrvat delší dobu, než když vyjde pouze digitálně.

Jaké jsou vaše další plány?

Trauma: V půlce května jsme měli v pořadí už čtrnáctý Wrong, který byl celkem speciální. Po roce se do Prahy vrátilo kanadské duo Pelada, hybridní DJ set zahrál Rendered, EBM projekt, který vydává pod našimi oblíbenými labely Fleisch a aufnahme + wiedergabe, a UBK, což je postklubovými rytmy nasáklý projekt člena darkwave projektu Body of Light. Zároveň to bylo pro nás završení klubové sezóny a znovu začneme dělat akce od září. Na léto ovšem plánujeme i jiné akce, které budou mimo řadu.

Je něco, co byste z vašeho mixu pro Alarm chtěli vyzdvihnout?

Trauma: Mix je složený primárně z věcí, které mě baví a inspirují, některé z nich bychom i rádi představili v rámci našich eventů. Z mixu je asi jasné, že máme zálibu v extrémnějších polohách…

Jim Hate: Já jsem pouštěl nové věci, které mě zaujaly, a taky částečně moji oblíbenou hudbu. Hlavně jsem chtěl zahrát něco z witch housu, který stále považuju za žánr s velkým potenciálem, ačkoli jeho největší doba slávy už pominula před několika lety. Klidně by mohl pokračovat tam, kde skončil. Witchhousová vlna podle mě trvala hrozně krátkou dobu. Asi by měl znít trochu víc aktuálněji, aby nešlo jen o kopii toho, co už tady proběhlo, ale pro mě je důležitý ten prvek darkwavu.

 

Čtěte dále