Focal Point: Upcycling Cultural Heritage

Mezinárodní konference k Evropskému roku kulturního dědictví.

Kancelář Kreativní Evropa pořádá u příležitosti Evropského roku kulturního dědictví mezinárodní konferenci s názvem Focal Point: Upcycling Cultural Heritage. Zahraniční i tuzemští odborníci budou hledat otázky na odpovědi „Proč a pro koho pečujeme o kulturní dědictví?“, „Co mohou paměťové instituce nabídnout společnosti?“ nebo „Jaký je vztah kulturního dědictví a současného umění?“ Konference FOCAL POINT: UPCYCLING CULTURAL HERITAGE se koná 8. 11. 2018 v Divadle Archa od 9:30 do 17:00. Na konferenci navazuje od 18:30 akce Střed zájmu: PUBLIKUM, v rámci níž se představí dvanáct zajímavých příkladů práce s publikem, také na téma kulturního dědictví.

Konference nabídne nový pohled na kulturní dědictví, zejména pak na organizace disponující bohatými sbírkami a fondy. Ty by v 21. století neměly fungovat jako depozitáře, ale měly by hledat nové způsoby využití a interpretace archivních materiálů. Debata o kulturním dědictví bude rozšířena o pojem upcyklace, jehož filozofií je zachovat původní produkt a vyrobit z něj nový a kvalitnější s vyšší přidanou hodnotou. Upcyklace otevírá prostor pro reinterpretaci zažitých modelů a struktur – třeba v oblasti památkové péče nebo vztahu současného umění a kulturního dědictví.

„Kulturní dědictví spoluvytváří naši identitu a promítá se tak do našeho každodenního života. Pokud chceme prožít plnohodnotnou a smysluplnou budoucnost, je důležité mít stále na paměti, že historie byla kdysi současností a že naše současnost se každým okamžikem stává minulostí. Dnešní přelomová doba přináší naléhavé otázky, jak s kulturním odkazem nakládat. Nelze jej pouze uchovávat a nekriticky k němu vzhlížet, odkaz musí žít,“ vysvětluje Eva Žáková, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa – Kultura. „Evropský rok kulturního dědictví 2018 upozorňuje na význam historických památek, uměleckých děl, na řemeslné dovednosti i příběhy našich předků, které se předávají z generace na generaci. Kulturní dědictví spoluvytváří naši identitu, a promítá se tak do našeho každodenního života,“ dodává Eva Žáková.

K tématu současných trendů v oblasti práce s kulturním dědictvím a jeho publikem se vyjádří celá řada zahraničních i českých hostů. Konferenci zahájí prezentace uznávaného futuristy-trendsettera Tristana Horx z Future Institute, který upozorní na trendy hýbající současnou společností a nastíní, co bude následovat po Generaci X, Y a Z. Pozvání na konferenci přijala také kurátorka Centre for Contemporary Art Glasgow Viviana Checchia s příspěvkem o roli kurátorky pro práci s publikem a vytváření programu podle potřeb veřejnosti a komunity. Ředitel Diecézního archivu Sankt Pölten Thomas Aigner je iniciátorem projektů spolupráce archivů a digitalizace fondů, hovořit bude o tom, jak strategicky a kreativně využít kulturní obsah. Digitální hru Father and Son vytvořenou pro archeologické muzeum, která zvýšila jeho návštěvnost, bude prezentovat Ludovico Solima z neapolské Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli.

Z tuzemských odborníků na konferenci vystoupí například zástupci Uměleckoprůmyslového muzea Iva Knobloch a Radim Vondráček, kteří popíší spolupráci UPM a dalších institucí a vysvětlí, jak lze využít fondy muzea. Lucie Česálková z Národního filmového archivu ve svém příspěvku představí spolupráci historiků, archivářů, informatiků a umělců na projektu zpřístupnění multimediálního divadla Laterna magika. Kateřina Slavíková a Ivo JanoušekMěstského divadla Český Krumlov vysvětlí, jak lze využít památkově chráněné prostory a spojit současné umění a kulturní dědictví. Scénograf a kurátor Tomáš Žižka vystoupí s vizionářským náhledem na práci muzeí a objasní představu o angažování současných umělců, kteří by pracovali s fondy a oživili by tyto organizace.

V panelu zaměřeném na reflexi kulturního dědictví v umělecké tvorbě zasednou například šperkařka a laureátka ocenění Designér roku roku 2017 Nastassia Aleinikava, která dle vlastních slov kulturní dědictví vnímá jako dokonalou školu života, nekonečný zdroj inspirace a kvalitní zábavu. Další mluvčí tohoto panelu bude umělkyně a držitelka ocenění Architekt roku 2017 Kateřina Šedá.

s příspěvkem:UNESCO? UNES-TO, který se zaměřuje na turismus a vysídlování center měst zapsaných na seznamu UNESCO. Jiří Honzírek bude prezentovat projekt Divadlo Feste – Schauspiel, prožitek z minulosti. Toto dokumentární divadlo pracuje  v rekonstrukci života rodiny německých Židů s hmotným i nehmotným dědictvím. Posledním mluvčím je spisovatelka a scenáristka Tereza Brdečková, která bude „pátrat“ po Jiřím Trnkovi. Studium pramenů a zkoumání využití autorských děl ve filmu je trvalou součástí její práce, kulturní dědictví je pro ni záležitost současná.

Na konferenci navazuje akce Střed zájmu: PUBLIKUM, kdy se představí dvanáct inspirativních příkladů práce s publikem, tentokrát z oblasti kulturního dědictví. Akce se koná letos již po čtvrté, své zkušenosti s prací s cílovou skupinou v oblasti památkové péče, knihovnictví , kulturních spolků a organizací na konkrétních příkladech vysvětlí například Nadační fond 8smička, Post Bellum, Muzeum nové generace na Zámku ve Žďáru nad Sázavou, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně a další.

www.kreativnievropa.cz

 

Čtěte dále