Mix měsíce: Strachkvas

Série Mix měsíce – tentokrát s ostravským DJem a producentem post-clubové hudby Strachkvasem.

Strachkvasovi právě vychází debutové EP Hedonic Treadmill na tuzemském labelu Gin&Platonic. Svoji post-clubovou nálepku si vysloužil především díky svým remixům k albu Lord ØPercival Pembroke. Svoje produkční a DJské schopnosti vypiloval na nedávném ročním studijním pobytu v Helsinkách, kde se mohl několikrát týdně zavřít do studia a nerušeně tvořit. Výsledkem je debutová nahrávka, kterou pokřtil v ostravském galerijním prostoru Plato. V rámci svého napůl DJ a napůl live setu, který si připravil exkluzivně pro náš web, zahrál Strachkvas skladby ze své novinky, rapové edity a různé remixy. Přečtěte si i rozhovor, ve kterém se dozvíte, jaké jsou jeho hudební vzory, jak vznikala nová nahrávka nebo co ho štve na post-clubové hudbě. Zvukový záznam setu si můžete poslechnout a zdarma stáhnout na našem soundcloudovém kanálu.

Jak ses dostal k hudbě? Začínal jsi spíš jako DJ?

Nejdřív jsem hudbu produkoval. Zhruba v roce 2010 jsem začal tím, že jsem dělal chiptune. Asi před pěti lety, kdy jsem pak začal dělat breakcore a podobný věci. První track na mém Soundcloudu byl sample Burzum a rozsekaný amen break. K DJingu jsem se dostal teprve nedávno, zhruba před dvěma a půl lety. Ten proces DJingu je mi osobně příjemnější než live hraní z Abeltonu. Můj live setup je hodně podobný mému DJ setupu, protože hraju z kontroleru a CDJs.

V popisku k novému EP se píše, že jsi studoval v Helsinkách, kde jsi zdokonalil své DJské a hudebně produkční schopnosti. Povedlo se?

Jo, teď jsem tam byl zhruba rok v rámci studia. Nejlepší na tom bylo, že na kolejích byla klubovna, kde měli soundsystem, CDJs a mix. Mohl jsem si to tam kdykoliv booknout a trávit tam neomezeně času, takže jsem tam mohl několikrát týdně v noci něco dělat. Normálně takovou možnost nemám. Určitě mi to ve výsledku pomohlo zdokonalit svoje schopnosti a navíc jsem se mohl seznámit s lidmi z tamější scény.

Brzo vyjde tvoje první EP na labelu Gin&Platonic. Dalo by se teda říct, že její hlavní část vznikala právě v helsinské klubovně?

Jo, dá se říct, že tam vznikl základ sound designu alba. Všechny tracky vlastně obsahují nějaké základní plochy vzniklé v té době. Samotná konstrukce jednotlivých tracků ale probíhala v podstatě až teď v posledních měsících, kdy jsem pobýval v Brně.

„Když mě někdo zabookoval v Ostravě, po nějaké době hraní mě většinou vypojili, nebo přijela policie a akce skončila.“

Na co se můžeme těšit?

Celý zvuk alba je založený na několika málo synth presetech a pár samplech, které z velké části používám už roky. Ke všem těmto jednoduchým zvukům mám vlastně poměrně složitý proces, kterým procházejí, a ve výsledku z nich leze úplně něco jiného. Kromě toho je na EP použito i pár field recordingů. Nehrajou ale nikdy důležitou roli. Je to i z toho důvodu, že v programu, který k tvorbě používám, se s dlouhými samply nepracuje úplně dobře. Já jsem nějak vplul do tzv. post-clubové scény po vydání tracku na labelu Eco Futurism Corporation. Vydání nového EP předcházela dlouhá doba, kdy mě velká část produkce téhle scény vůbec nebavila. Jsou tam určité věci, které mě na tom hrozně štvou, a já jsem se snažil přijít na to, čím mě ty věci rozčilujou a vyvarovat se jich. Výsledná podoba tohohle mého pátrání je nové EP.

Čeho ses snažil vyvarovat?

Takových těch klišé, které tuhle scénu provázejí: samply zvuků robotů, zbraní, samply z počítačových her, nebo obvyklé trapové rytmy. Celá hollywoodská hi-tech sci-fi estetika, tak častá v post-clubové scéně, pro mě není zajímavá. Částečně je to album disharmonické, ale zároveň si myslím, že většina těch tracků jsou taneční a dají se vypustit v setu na party.

Jací hudebníci nebo hudební žánry tě v tvé tvorbě nejvíc ovlivňují?

Já vlastně neposlouchám moc hudby, ale řekl bych, že z největší části je to ovlivněné právě post-clubovou hudbou, třeba M.E.S.H., Air Max ’97, nebo label W – I. Důležitá je pro mě taky hudba a feedback lidí, které znám osobně. Kromě toho poslouchám dost současné vážné hudby. Dobrým zdrojem je například YouTube kanál incipitsify. V Ostravě máme festival vážné hudby, takže odsud taky čerpám inspiraci. Těžko říct, kolik toho jde slyšet na novém EP, ale občas taky dělávám klubové bootlegy k současné vážné hudbě a házím to na svůj soundcloud.

Zmínil jsi Ostravu. V rámci současné elektronické hudby je pro tebe Ostrava nějak přínosná?

To bych neřekl. Co se týče téhle scény, tak se tam neděje vlastně vůbec nic zajímavého. Tam jedou zejména kytarové žánry, noise nebo experimentální elektronika v serióznějších podobách. Co se týče klubové elektroniky, nic moc zajímavého se tam neděje. Párkrát, když mě někdo zabookoval, tak mě po nějaké době vypojili, nebo přijela policie a akce skončila.

Proč to tam podle tebe nefunguje?

Hlavním problémem je nedostatek vhodných prostorů. No a pak tam vlastně není nikdo, kdo by tyhle akce dělal. Dělají se tam nějaké techno, house a grime akce, ale v takové té podobě, která mě vůbec nezajímá.

Vedle nového EP máš teď v plánu něco dalšího? Plánuješ teď nějaké shows?

Křest nového EP byl 3. listopadu v Ostravě v galerii Plato. V plánu jsou další live shows, ale ještě není nic jisté. Každopádně teď bude vycházet víc mých věcí. Tracky se brzy objeví na několika kompilacích a rychle se začínají hromadit další, které jsou v dobré fázi, takže časem z nich určitě bude zase další EP, případně něco jiného.

Co bys nám řekl ke svému setu, který sis pro náš web připravil?

Zahraju skladby z nového EP, nevydané věci, edity rapových tracků a remixy. Vizuál, který je vidět v pozadí během mého setu, je vytvořený v herním enginu. Je to taková koláž 3D skenů různých objektů z mého okolí. Všechny 3D modely, které se tam objevují, jsou z Ostravy, Helsinek nebo z jiných míst, kde se často pohybuju.

 

Čtěte dále