Elektronický trans, bedroom techno & cut up harshtronics na A2+

V pražském klubu Underdog’s 19. 3. zahrají dva francouzské projekty s neotřelým přístupem k taneční elektronice: J’entre par tes yeux a Terrine. Večer otevře plzeňský noiser NBDY.

Na druhém letošním koncertu hudebního cyklu A2+, který pořádá kulturní čtrnáctideník A2 a jenž se zaměřuje na experimentální přístupy ke zvukové tvorbě nejrůznějšího zaměření, vystoupí v úterý 19. března v pražském klubu Underdog’s duo J’entre par tes yeux a sólové projekty Terrine a NBDY.

Francouzská hudebnice a výtvarnice Alice Dourlen se v Praze poprvé představila před pár lety se svým sólovým projektem Chicaloyoh, který poodhalil temnější, fetišisticky laděnou tvář vlivného labelu Shelter Press. Její nahrávky najdete ale také na značkách Bumtapes, Dial Square nebo na labelu Brave Mysteries, za kterým stojí Clay Ruby z Burial Hex. Nyní se vrací v novém duu s názvem J’entre par tes yeux, které dala dohromady s Julienem Louvetem. Ten tvoří již více než jednu dekádu pod jménem The Austrasian Goat originální vizi hudby na hranici black metalu, doomu a neofolku, po níž v průběhu let sáhly labely jako Sacred Tapes, Vendetta či At War With False Noise. Čerstvé duo zatím vypustilo do světa krátké EP včetně remixu, na němž odhalují především živou podobu spolupráce: temnotou živený elektronický trans se základem ve strojovém technu.

Jedním ze svěžích objevů francouzského elektronického undergroundu posledních let je bezesporu Claire Gapenne se svým projektem Terrine. Hyperaktivní umělkyně a aktivistka působící v kolektivu Acceuil Froid v Amiens, městě malebných kanálů a vysoké nezaměstnanosti, působí s každým svým EP vždy novou vlnu zmatku. Ačkoli má za sebou dlouholetou dráhu basistky v kapelách Headwar či Me Donner, na své sólové cestě přistupuje ke každé nové nahrávce, jako by zapomněla, co je to hudba, a učila se dotýkat nástrojů poprvé. Charakteristika bedroom techno, kterou získala po splitu s Fusiller na labelu Tanzprocesz (2016), se hroutí v neprospěch kolektivně konzumovatelné složky a na aktuálním LP Cheat Days (Direct Bruit Disques) vytváří – skoro proti tzv. nadějím svého talentu – dezorientovanou směs zmutovaného techna, kulhavého dubu a pianových improvizací. „Jako jediný kapitán své lodi využívá skromné prostředky k tomu, aby vytvořila špičkový zvukový design a přivolala taneční palubní dělostřelectvo. Ale místo toho, aby šla jeho středem v těžkých botách, obchází kolem v ušmudlaných balerínách. Místo toho, aby se připojila k bitvě, udělá vždy krok stranou.“

Výsostně noisovou zkratku NBDY používá pro svou produkci anonymní performer, nekompromisní vyznavač harsh linie hlukové hudby, který na sebe a na vlastní značku Doglovers Records odhaluje jen to, co už je jasné z jeho zvuku: „Noise is my religion.“ Na kontě má EP Direct Action (2018), na sklonku loňského roku se objevil na digitální kompilaci Noise of Today – New Wave of Czech and Slovak Noise vydané benefičním labelem Coffee Breath Records. NBDY, to je cut up harshtronics, industriálně dronové pásmo s doprovodem bolavých impulzů, a jak naznačuje Jiří Almer (HisVoice): z ošklivých frekvenčních výpadů „vykvétá i lehce rituální nádech“.

 

Čtěte dále