Berlínský primátor chce levnější veřejnou dopravu. Zelení jsou proti

V Berlíně se diskutuje o radikálním snížení ročního předplatného na MHD. Změna by přinesla úlevu pro životní prostředí, ale také vyšší náklady na veřejnou dopravu.

Primátor Berlína Michael Müller zvažuje zavedení roční předplatní jízdenky na veřejnou hromadnou dopravu za 365 eur. Berlíňané by tak za každý den zaplatili jedno euro. Sociálně demokratický primátor chce k cestování veřejnou dopravou přilákat víc Berlíňanů, a snížit tak znečištění ovzduší způsobené automobilovou dopravou. Dosavadní roční jízdenka stála 761 eur.

Berlín by tak byl dalším německým městem, kde chtějí experimentovat s tzv. „vídeňským“ modelem veřejné dopravy. Ve Vídni totiž poté, co provozovatel veřejné dopravy Wiener Linien snížil v květnu 2012 cenu roční jízdenky z 449 eur na 365 eur, vzrostl počet obyvatel používajících hromadnou dopravu na 38 procent. Roční jízdenku tam má dnes 822 000 lidí, což je skoro polovina obyvatel Vídně. V Berlíně jí zatím používá 27 procent, v Mnichově 23 procent a v Hamburku 18 procent obyvatel.

Znečištění zplodinami z automobilové dopravy trápí i politiky jiných německých měst, kteří chtějí na „vídeňskou“ cestu také nastoupit. Vloni vyzval ke zkoumání možností zlevnit roční jízdenku v Mnichově bavorský premiér Markus Söder. Od tohoto roku nabízejí roční jízdenku za 365 eur v Bonnu a Reutlingenu. Následují tak města jako je Essen, Herrenberg a Mannheim, kde podobná opatření zavedli už dříve.

Například v Bonnu však od začátku tohoto roku projevilo o 17 000 ročních jízdenek zájem jen 5 258 lidí. „Vídeňská“ cesta má také řadu jiných úskalí. Pokud se na zlevněnou roční jízdenku podaří nalákat více cestujících, provozovatel musí přistavovat delší vlaky a zajišťovat dopravu v kratších intervalech. Proto výrazně stoupají částky, kterými města a stát hromadnou dopravu dotují, což je problém hlavně v menších městech. V Berlíně samotném by náklady na sníženou cenu roční jízdenky činily asi 100 milionů eur, v relativně malém Bonnu pak 23 milionů.

Proti návrhu berlínského primátora Müllera se tak překvapivě postavil jeho koaliční partner ze Strany zelených. Jejich mluvčí pro dopravu Harald Moritz označil návrh primátora za překvapení. „Nějak se musíte vyrovnat s náklady na tuto změnu a v tomto případě je zaplatí daňový poplatník,“ uvedl Moritz.

Ve Vídni jsou zvýšené náklady na větší počet lidí v hromadné dopravě kompenzovány dvěma způsoby. Od roku 2012 vzrostly o 60 procent pokuty za parkování a byla také zavedena zvláštní daň pro zaměstnavatele, která činí přibližně dvě eura měsíčně za každého zaměstnance.

Čtěte dále