Amazon vyhodil ženu za překročení limitu neplaceného volna. Umírala jí tchyně

Spolupracovníci zaměstnankyně proti rozhodnutí protestovali a upozornili na podivnou praxi Amazonu při zaměstnávání lidí na částečný úvazek.

Sandra, zaměstnankyně doručovacího skladu Amazonu v kalifornském Sacramentu, měla podle serveru The Verge o přestávce noční směny obdržela zprávu, že je její tchyně v nemocnici. Dovolila se svého vedoucího, opustila práci o něco dříve a vydala se za ní. Tchynin stav se ale druhý den zhoršil, a tak Amazonu oznámila, že s ní zůstává v nemocnici. Následující den tchyně zemřela a Sandra zavolala do skladu a požádala o volno v případě úmrtí člena rodiny, které Amazon poskytuje v délce tří dnů. Amazon ale zaměstnancům rovněž zaručuje neplacené volno pro nepředvídatelné události. Tento vymezený čas v délce dvacet hodin na čtvrt roku ovšem Sandra pobytem v nemocnici přetáhla o jednu hodinu, a to ještě předtím, než jí mohlo začít volno v případě úmrtí člena rodiny. Když se vrátila, dostala od vedoucího vyhazov. Incident vedl její kolegy k založení skupiny Amazonians United, Sacramento, která 30. září sepsala petici žádající Sandřino znovupřijetí a placené volno.

„Oni otevřeně určili, kolik hodin můžeme maximálně pracovat, aby nám nemuseli zajistit benefity,“ říká jeden z pracovníků.

The Verge rozebírá podmínky stálých pracovníků Amazonu na částečný úvazek, k nimž patřila i Sandra. Především v menších oblastních skladech, jako je ten v Sacramentu, zaměstnává Amazon neplnohodnotné zaměstnance, kteří mohou pracovat maximálně třicet hodin týdně. Podle zákona o ochraně pacientů a dostupné péči, známého také jako Obamacare, by jim totiž jinak musel zajistit zdravotní pojištění a placené volno. „Oni otevřeně určili, kolik hodin můžeme maximálně pracovat, aby nám nemuseli zajistit tyto benefity,“ říká jeden z pracovníků. Další z anonymů hovoří o počítačovém systému, který zaměstnance automaticky vyhazuje, pokud překročí oněch zmíněných dvacet hodin volna, aniž by bral v potaz okolnosti. Podle zaměstnanců jim systém extrémně komplikuje vypořádávání se s náhlými rodinnými událostmi nebo jen zotavování se z náročné fyzické práce.

V době sepisování petice byla vyhozena další zaměstnankyně, která si vzala na tři směny volno, aby se postarala o své děti během sporů v domácnosti. Dvacet hodin ale odpovídá dvěma a půl směnám, proto jí přišel mail s oznámením vyhazovu. „Potřebovala jsem jen několik dní, abych to vyřešila, po zbytek týdne můžu dál pracovat,“ řekla pracovnice. Podle Sheheryara Kaoosjiho, ředitele neziskové kalifornské organizace Warehouse Worker Resource Center, dopadá systematizace neplaceného volna nejvíce právě na ty pracovníky, kteří ho nejvíce potřebují, a to kvůli vedlejším pracovním poměrům a dalším povinnostem. Systém navíc započítává celou hodinu, pokud pracovník přijde o více než pět minut pozdě.

Skupina Amazonians United 4. října oznámila, že Sandra byla přijata zpět a dostala i zaplaceno. „Sandřino přijetí ukazuje, že jako pracovníci Amazonu máme moc, pokud spolupracujeme a stavíme se za vlastní důstojnost a práva,“ píše se v prohlášení. Později byla přijata zpět i druhá zaměstnankyně. Amazon se k otázce placeného volna zatím nevyjádřil.

 

Čtěte dále