Zapomeňte na klimatickou změnu, je tu konec vlakové dopravy v Čechách

Rokem 2020 začnou velké změny ve vlakové dopravě nejen v Česku, ale také v Německu. U nás ale nečekejme zlepšení.

Deutsche Bahn hodlají nejen snížit cenu jízdného (v Německu je na naše poměry relativně vysoké), ale také zvýšit investice. Do roku 2023 by tak podle jejich šéfa německých státních drah Richarda Lutze mělo v Německu jezdit třicet nových vysokorychlostních vlaků a do roku 2030 plánují Němci zdvojnásobit počet cestujících vlakovou dopravou z dnešních 130 milionů lidí ročně na 260 milionů. Deutsche Bahn totiž bude inkasovat od státu dotace z tzv. klimatického balíčku. A to nejen finanční. Sníženo má být také DPH z vlakové dopravy, a sice z 19 na 7 procent. Tato snížená sazba byla v Německu již zavedena u dalších forem sdílené dopravy, ať už jde o městskou hromadnou dopravu nebo taxislužby.

Řada politických oponentů Babišovi vyčítá utrácení, na jeho vládě je však tragická hlavně nekoncepčnost a zatvrzelost při odmítání funkčního přístupu k ochraně životního prostředí a komfortní veřejné dopravě, jakou si národ žijící uprostřed Evropy zaslouží.

Díky vládním opatřením přiteče do německých státních drah do roku 2030 okolo 20 miliard eur a díky sérii opatření se i přes modernizaci drah nebude zvyšovat jízdné, ale naopak by mělo klesnout na úroveň před rokem 1994 (kdy se v Německu začala vlaková doprava pro cestující radikálně zdražovat).

Proč to všechno Němci dělají? Protože hodlají udělat maximum pro splnění cílů Pařížské klimatické dohody, které spočívají v „udržení nárůstu průměrné globální teploty výrazně pod hranicí dvou stupňů Celsia oproti hodnotám před průmyslovou revolucí a úsilí o to, aby nárůst teploty nepřekročil hranici 1,5 stupně“. Atraktivita sdílené a především vlakové dopravy pak může hrát velkou roli při omezování individuální automobilové dopravy, která se na emisích způsobujících oteplování planety podílí víc než výrazným procentem.

Mezitím v Česku…

Také v České republice přijdou velké změny v železniční dopravě. Bohužel ale jdou zcela opačným směrem. Důchodci a studenti u nás jezdí se slevou 75 procent, ovšem plošná dotace (která mimochodem drží nad vodou i soukromé dopravce) nenutí dráhy do infrastruktury a dopravy více investovat, a navíc je zaměřená nejen na čistší vlakovou dopravu, ale také na tu autobusovou. Z pohledu snížení emisí je její dopad tedy rozporuplný. V minulém roce tato sleva stála 5,6 miliardy korun, jde však o peníze, které se nijak neprojeví na kvalitě dopravy, jak s ohledem na zákazníka, tak s ohledem na životní prostředí. Podle dopravců slevy žádný skokový nárůst počtu cestujících nepřinesly, jejich počet se podle nich zvýšil maximálně o jednotky procent. Chybí totiž strategie, jak tento krok vysvětlit v kontextu změn, kterými musí společnost projít, pokud chceme bojovat s klimatickou změnou. Jde o nepromyšlený, populistický krok, který vznikl jen proto, aby se měly vládní strany čím chlubit před svými voliči.

V roce 2020 tak atraktivita vlakové dopravy bude dále klesat. V řadě krajů navíc nebude možné na jejich linkách cestovat s jízdními doklady Českých drah, ale pouze s jízdenkami dopravního systému daného kraje. Díky tomu nepůjde koupit jízdenka přes jednu mobilní aplikaci a cesta vlakem přes Česko se stane dobrodružstvím, které si každý pragmaticky uvažující člověk dobře rozmyslí. V každém kraji bude jiný systém, nepůjde například objednat online přepravu s invalidním vozíkem či asistenci (jak to dosud umožňoval e-shop Českých drah) a u spojů, kde soukromí dopravci nahrazují České dráhy, bude navíc prakticky nemožné cestovat zároveň s kočárkem a psem. Na krajských tratích bude navíc člověk, který nebude mít dopředu koupenou jízdenku, muset nastoupit do speciálních vozů. Nastoupí-li do špatného vozu, hrozí mu pokuta. Zároveň dojde k redukci prodejních míst jízdenek. Proč by tedy Češi neměli jezdit autem?

Proti proudu

To všechno se děje v době, kdy vláda ani samospráva není schopná udělat pro plnění cílů Pařížské klimatické dohody nic kromě prázdných proklamací. Úředníci udělují výjimky z limitů daných EU zastaralé elektrárně ve Chvaleticích, provozované uhlobaronem Tykačem. Elektrárnu Počerady, největšího znečišťovatele životního prostředí v ČR, nehodlá polostátní ČEZ uzavřít, ale prodat Tykačem vlastněné společnosti Sev.en Energy. V jeho zájmu pak bude provozovat ji co nejdéle a opět žádat o výjimky k vyššímu vypouštění emisí. A není pochyb o tom, že úředníci mu je budou opět dávat. Ministerstvo životního prostředí navíc souhlasí s prolomením limitů v největším českém dole Bílina, kde se těžaři prokutali už k nejnižšímu bodu v České republice. Jeho rozšíření bude znamenat další produkci hnědého uhlí, od jehož používání v energetice se v celé Evropě ustupuje.

Česko tak jde proti proudu Evropy. Místo modernizace vlakové dopravy se skvělou infrastrukturou, kterou by měla vláda podmiňovat svoje dotace, Andrej Babiš objevil komunikační program Skype a klimatickou krizi hodlá řešit tím, že bude Česko řídit Evropskou unii prostřednictvím konferenčních videohovorů. Řada politických oponentů Babišovi vyčítá utrácení, na jeho vládě je však tragická hlavně nekoncepčnost a zatvrzelost při odmítání funkčního přístupu k ochraně životního prostředí a komfortní veřejné dopravě, jakou si národ žijící uprostřed Evropy zaslouží.

Autor je spolupracovník Greenpeace.

 

Čtěte dále