Protievropské a antiekologické tendence Křetínského médií znepokojují novináře z Le Monde

Daniel Křetínský se stal podílníkem francouzského listu Le Monde. Ten zveřejnil článek analyzující pochybné praktiky miliardářových médií. 

Francouzský deník Le Monde pátek 15. listopadu publikoval článek o mediálních aktivitách českého miliardáře Daniela Křetínského. Novináři z Le Monde se o Křetínského zajímají proto, že se stal loni v říjnu jedním z podílníků jejich listu. To vyvolalo neklid v redakci a zájem o osobu českého miliardáře.

Když Křetínský loni na podzim majetkově vstoupil prostřednictvím své skupiny Czech Media Invest (CMI) Le Monde, poskytl rozhovor televizní stanici Canal+, ve kterém tvrdil, že jeho investice v médiích nejsou motivovány ziskem, ale že takto jako občan bojuje proti populismu. Zvláštní zpravodaj Le Monde mluvil s českými novináři a dalšími lidmi, kteří sledují českou mediální scénu. Článek se soustředí na česká média vlastněná Křetínským. Všímá si toho, že mezi jeho akvizice patří velký bulvární list Blesk, ale soustředí se zejména na odklon serveru Info.cz od proevropské orientace. Ten situuje na počátek letošního roku, tedy do doby, kdy se zpravodajský server Info.cz spojil s webem Zdroj.cz. Od té doby je podle Le Monde web čím dál více protievropský a klimaskeptický. Odkazuje přitom na texty Palička: SUV – auto zabiják. A co zakážeme příště? nebo Zrno: Jde o planetu! Oči krajních levičáků svítí nadšením.

Podle Le Monde začal server Info.cz jako portál, který zveřejňoval reportáže ze zahraničí a specializoval se i na evropské otázky. V lednu však bez náhrady odešla šéfka zahraničního zpravodajství a obsah se výrazně změnil. Texty týkající se zahraničí nahradila domácí politika. „Jedná se zejména o texty mladého novináře Jana Paličky, který používá kontroverzní praktiky. I šéfredaktor serveru [Michal Půr] uznává, že tohoto komentátora lze považovat za alt-right influencera,“ píše se v článku. Palička podle Le Monde chrlí nacionalistické a antienvironmentální analýzy, z nichž některé web Manipulátoři.cz označuje jako fake news. Michal Půr, kterého článek cituje, se hájí tím, že ke změně obsahu musel server přistoupit z ekonomických důvodů. Reportáže jsou podle Půra příliš nákladné.

Zvláštní zpravodaj Le Monde hovořil také s novináři, kteří dříve pracovali v dalších médiích Daniela Křetínského. Ti mu sdělili, že odešli proto, že se jim nelíbil příklon k provokativním tématům. Článek se zabývá i otázkou, zda je protiekologická linie Křetínského médií daná jeho byznysem v uhelných elektrárnách v Evropě, anebo jde jen o honbu za kliky a větší čteností.

 

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OK Zajímají mě cookies