Bývalé byty OKD mění majitele. Změna ale podle všeho nebude k lepšímu

Ostravská společnost Residomo ohlásila, že se jejím novým majitelem stala švédská společnost Heimstaden Bostad AB. Ta je známá svým špatným chováním k nájemníkům.

Společnost Residomo, původně státní společnost OKD byty, která je největším pronajímatelem bytů v ČR, ohlásila, že mění majitele. Novým majitelem je švédská společnost Heimstaden Bostad AB. Po Blackstonu, RoundHill Capital a RPG bytech, je to další z řady nadnárodních korporací, která ovládá domovy více než 90 tisíc lidí na severní Moravě. Jakou obchodní strategii nová firma zvolí, se teprve začne odkrývat, nicméně její chování na poli nájemního bydlení v Evropě nic dobrého nevěstí.

Podle švédských výzkumníků a členů lokálních iniciativ, kteří o chování firmy psali, se nájemníci Residoma mohou setkat s problémem takzvaných renovikcí (z anglického renoviction – kombinace slov renovace a vystěhování). Tento pojem, se kterým přišli nájemníci v Kanadě, označuje proces, kdy se potřebná renovace bytového fondu, zejména v lukrativních místech, využívá k velkému zvýšení nájmu a postupnému vystěhování nájemníků, kteří si zvýšený nájem nemohou dovolit. Podle obyvatel Malmö přitom byly po renovikci nájmy zvýšeny i o 60 procent.

Opravy a renovace, kterými korporace obhajují zvyšování nájmu, přitom často dohánějí jen to, co pronajímatelům ukládá zákon a co už mělo být dávno zrenovováno z fondu oprav a nájmů.

Opravy a renovace, kterými korporace obhajují zvyšování nájmu, přitom často dohánějí jen to, co pronajímatelům ukládá zákon a co už mělo být dávno zrenovováno z fondu oprav a nájmů. Namísto zásadních oprav a zvýšení komfortu se navíc firma často snaží pouze vytvořit dojem zvýšeného standardu. Nainstaluje tedy pár věcí, který tento dojem mají vytvořit, jako jsou nové kuchyňské linky (často nižší kvality) nebo bezpečnostní dveře, a občas položí novou plovoucí podlahu. Druhou strategií, kterou firma Heimstaden uplatňovala například po odkupu domů v Malmö, byla co nejnižší možná údržba bytů. Neustále se obměňující nájemníci přinášeli firmě jistý zisk, aniž by byla nucena něco zásadního měnit.

Podle švédské unie nájemníků (organizace sdružující nájemníky založená v roce 1923) představují renovikce, na kterých se Heimstaden aktuálně podílí, problém pro třetinu nájemníků ve Švédsku. Těmto nájemníkům hrozí především, že se bude prohlubovat segregace jejich sousedství, že se budou muset častěji stěhovat nebo bydlet v přeplněných bytech a celkově žít pod hranicí důstojných životních podmínek. Proti společnosti Heimstaden se začala dokonce organizovat místní sousedská komunita v Malmö. Jakožto obyvatelé s podobnými problémy se chtěli vzájemně podpořit praktickou výpomocí, ale také psychickou podporou. Kromě vzájemné pomoci a komunitních akcí uspořádali i několik happeningů. Například společnosti Heimstaden udělili anticenu za nejhůře udržovaný byt v Malmö a postavili symbolický památník jako vzpomínku na dostupné nájmy. Část naštvaných nájemníků dokonce posprejovala kanceláře společnosti nápisy jako „My vás vidíme“ nebo „Běžte do háje s gentrifikací“.

Být nájemníkem Blackstonu nebo RPG bytů bylo pro mnohé nájemníky těžkou zkušeností (více zdezde) a také chování těchto společností neslo výše popsané znaky renovikcí a liknavého přístupu k opravě bytového fondu. Naděje, že si s novým majitelem z „přátelského Severu“ 90 tisíc nájemníků na severní Moravě polepší, jsou ale podle všech dostupných informací liché.

 

Čtěte dále