Je osobní facebooková stránka rektora Zimy spravována za veřejné peníze?

Výpadek Facebooku ukázal, že za soukromou stránkou rektora Univerzity Karlovy stojí člověk, kterého univerzita platí za pozici „staff“ v rámci PR oddělení.

Páteční chyba Facebooku umožnila uživatelům zjistit, které konkrétní osoby vytvářejí obsah nejrůznějších stránek na tomto sociálním médiu. Kupříkladu jsme se mohli dozvědět, že stránku Greenpiss, která zesměšňuje ekologickou organizaci Greenpeace, spravuje stejný člověk jako profil elektrárny Chvaletice. Tým Andreje Babiše zase na tři hodiny zablokoval jeho stránku, protože chyba Facebooku odhalila, že jeho účet spravuje více než desítka lidí, a to navzdory dřívějším tvrzením, že příspěvky na něj píše sám premiér.

Všudypřítomný podbízivý a neupřímný hlas nejrůznějších marketérů a PR specialistů je určujícím znakem naší doby.

Závoj markentingové nažehlenosti se krátce poodkryl i u osobní stránky rektora Univerzity Karlovy Tomáše Zimy. Ukázalo se, že na jeho profil umisťuje příspěvky Jan Chlubna. Zjištění, že si veřejně známá osobnost nechává vytvářet obsah na profilu od profesionála, a to včetně hřejivého přání šťastných svátků, může působit trochu trapně, ale nejednalo by se samo o sobě o nic překvapujícího. Naopak, všudypřítomný podbízivý a neupřímný hlas nejrůznějších marketérů a PR specialistů je určujícím znakem naší doby.

Závažnější jsou ovšem skutečnosti nasvědčující, že osobní facebooková stránka profesora Zimy může být spravována za univerzitní peníze, protože Jan Chlubna je uveden na anglických stránkách UK na pozici „staff“ v rámci PR oddělení a jeho profil nejde běžnému uživateli bez přístupových práv rozkliknout. Jan Chlubna je mimo jiné žákem bývalého prorektora UK Martina Kováře, který byl před rokem usvědčen z opakovaného plagiátorství a opustil univerzitu.

Obsah profilu profesora Zimy je v současné době úzce spjat s UK skrze jeho působení ve funkci rektora, nicméně se jedná o osobní stránku, jejíž platformu s více než čtyřmi tisíci sledujícími může využít mimo univerzitu pro potřeby své další kariéry. Každý, kdo se alespoň trochu vyzná v politickém marketingu, ví, že účet s velkým množstvím sledujících je cennou věcí pro kohokoli s ambicí kandidovat na veřejný úřad. Za správu takovýchto účtů a získávání audiencí pro ně se běžně platí nezanedbatelné sumy. Pokud by soukromé facebookové stránky profesora Zimy byly vytvářeny zaměstnancem univerzity v rámci jeho pracovní činnosti, došlo by tedy k obohacení se rektora na úkor univerzity.

Saša Uhlová již dříve pro Alarm popsala rektorovu roli v projektu UK Česko: A jak dál?, který svou povahou budí dojem přípravné fáze prezidentské kampaně. Sám rektor Zima odpovídá na dotazy médií, zda chce kandidovat na post hlavy státu, takto: „Přijďte se zeptat někdy v prosinci 2021.“

 

Čtěte dále