Zvuk mezi pohybem a obrazem

Na prvním letošním večeru série A2+ vystoupí 2. února v pražské kavárně Potrvá mezinárodní improvizační trio Steve Buchanan, Paed Conca, Petr Vrba (US/CH/CZ) a moravský zvukově-pohybově-vizuální projekt Skovka.

Steve Buchanan je americký hudebník a tanečník žijící v Ženevě. Na širokém poli mezi zvukem a pohybem je aktivní od sedmdesátých let, ať už jde o projekt Cybernetic Primal Therapy pro čtrnáct hudebníků (včetně osmi perkusistů), šest tanečníků, dvacet tři rádií a dvě předehrané smyčky, rozmanitou noisovou produkci nebo hru na altsaxofon a kytaru. Při svých transdisciplinárních performancích hojně využívá svůj vlastní interaktivní digitální nástroj 2nd Line Tranz Danz Floor, který umožňuje vytváření a ovládání hudby pomocí tance. Se švýcarským klarinetistou a skladatelem Paedem Concou pod hlavičkou Bushwac v roce 2007 vydali konceptuální album The Road That White Men Tread, na němž zhudebnili rasistické, xenofobní, sexistické nebo jiným způsobem pochybné texty významných postav světové kultury či politiky, jako jsou Rudyard Kipling, Joseph Conrad, Winston Churchill, William McKinley a další. Na koncertech v Česku dvojici doplní agilní tuzemský improvizátor Petr Vrba, který v posledních letech (navzdory své přezdívce Malý Miles) vedle trumpety či klarinetu hojně využívá nejrůznější elektroniku.

Nový zvukově-pohybově-vizuální projekt Skovka má potenciál fungovat jako vzpruha pro všechny, které už začíná lehce nudit „střední proud“ volné improvizace a experimentální hudby, tvořený převážně kultivovanými bílými heterosexuálními muži mezi čtyřicítkou a smrtí. Performance Skovky, v jejíž sestavě najdeme tři členy skupiny Zabloudil(a), stojí na spojování těžko představitelného: zvukovou složku tvoří konfrontace analogového syntezátoru s akustickou kytarou a zpěvem, mezi hudebníky se proplétají tanečnice s tanečníkem, kteří by se mohli uplatnit v moderním výrazovém tanci i na retro diskotéce, ale také třeba v seriálu Městečko Twin Peaks, a celkovou atmosféru dokresluje vizualista pomocí živé projekce promítané na bílé oděvy performerů. Skovka působí jako něco mezi křesťanskou kapelou a vraždící sektou a ne náhodou se objevila, podobně jako Mansonova Rodina, na pomezí dekád. Co nás asi tak v novém desetiletí čeká?

FB event

 

Čtěte dále