Nizozemsko nehodlá zmizet pod hladinou moře. Připravuje plán na podporu bažin

Nizozemci chtějí záchranou přírody zachránit sami sebe. Amsterdam má plán na podporu bažin, který by měl zastavit příval vody do této nizozemské metropole.

„Holandské hlavní město je dlouhodobým světovým lídrem v otázkách boje proti povodním a teď se snaží přijít na nejlepší způsob, jak zachránit svoje mokřady,“ píše americký web CityLab. „Pokud vycestujete z centra Amsterdamu na jeho severní okraj, objevíte pás mokřadů jako z obrazů holandských mistrů 17. století. Právě tento pás, který donedávna žádné označení neměl, Nizozemci pojmenovali „Amsterdamské mokřady“ a vyčlenili 9 milionů dolarů pro jejich záchranu.

I zemědělství může podle tamějších odborníků udržet krajinu v dobrém stavu.

Současné zemědělské metody louky spíše vysouší, a ty pak podléhají erozi. Nizozemci proto chtějí skrze spolupráci tří agentur na ochranu životního prostředí v této části země klíčové pro budoucí podobu Amsterdamu udržet vodu. Pokud se plán povede, má ukázat, že záchrana krajiny nemusí znamenat vždycky jen návrat k divoké přírodě. I zemědělství, pokud používá správné metody, může podle tamějších odborníků udržet krajinu v dobrém stavu. Holandsko momentálně žije tématem ochrany krajiny více než kdy dříve. Každý dobře spravovaný kus země totiž může být  v krizových momentech klíčový.

Známý amsterdamský historik a novinář Rutger Bregman, kterého nedávno proslavilo virální video z Davosu, v němž mluvil o nutnosti vysokého danění kvůli nerovnoměrně rozloženému bohatství na světě, nedávno vydal knihu Voda přichází. Připomíná v ní příběh inženýra Johana van Veena, „otce“ systému nizozemských protipovodňových opatření, který se začal stavět po záplavách v padesátých letech a nízko položená země se díky němu drží nad hladinou moře. „Příběh ukazuje, že bitvu proti vodě můžeme zase vyhrát,“ píše Bregman. Nizozemí je také jedna z předních zemí věnujících se rozvoji udržitelné architektury. V nové čtvrti v Utrechtu budou například každé tři rodiny moci sdílet jedno auto.

 

Čtěte dále