Milán chystá po pandemii restart: 35 kilometrů ulic uvolní jen pro pěší a kola

Koronavirem těžce zasažené město v Lombardii chce omezit automobilový provoz. Chce zdravější vzduch i volnější pohyb pro lidi.

Evropská města během pandemie omezují automobilovou dopravu. V některých městech by tento stav chtěli udržet i po krizi. Průkopníkem v tom zřejmě bude Milán, kde připravují opatření pro trvalé omezení aut ve městě. Milán se chystá uvést velkolepý plán proměny veřejného prostoru ve městě. Lombardie je jednou z nejvíce znečištěných oblastí v Evropě a zároveň také jedním z míst nejvíce zasažených novým koronavirem. Během italské státní karantény však ubylo provozu v Miláně o 30 až 75 procent a s tím i znečištění ovzduší.

Proměna Milána by mohla být inspirací a příkladem pro ostatní města v tom, jak v nich znovu nastartovat život a ekonomiku.

„O redukci automobilového provozu ve městě jsme se snažili roky. Když každý ve městě řídí auto, nezbývá místo pro lidi, nezbývá místo k pohybu, ale ani ke komerčním aktivitám,“ řekl britskému Guardianu zástupce primátora Milána Marco Granelli. Představitelé mají v plánu během léta přestavět 35 kilometrů silnic tak, že se obnoví a zvětší chodníky a přidají zóny pro cyklisty a pěší zóny. K tomu na mnoha místech sníží maximální rychlost na 30 kilometrů v hodině. Změny začnou na osmikilometrovém Corsu Buenos Aires, tedy nejdůležitější nákupní třídě, už začátkem května a zbytek přestavby by měl být hotov do konce léta. „Současnou podobu mnoha měst i zemí definovalo právě to, jak reagovala na nějakou historickou změnu nebo nešťastnou událost,“ řekla Janette Sadik-Khan, expertka na dopravu, kterou si pro svůj nedávný plán proměny najal  New York a nyní pomáhá s plány na ozdravení dopravy Milána nebo třeba Bogoty.

„Musíme reagovat na aktuální situaci. Chceme podpořit umělce, bary a restaurace. Až pandemie skončí, města, která si zachovají tuto část ekonomiky, budou mít velkou výhodu a my chceme být mezi nimi,“ řekl Granelli. „Proměna Milána, který je v průběhu pandemie o měsíc napřed oproti většině Evropy, je důležitá i proto, že by mohla být inspirací a příkladem pro ostatní města v tom, jak v nich znovu nastartovat život a ekonomiku,“ domnívá se Sadik-Khan. Změny jako reakce na pandemii se skutečně dějí i v jiných městech. Brighton v pondělí otevřel část pobřeží Madeira Drive jen pro cyklisty a pěší. Ve čtvrti Barnes v Londýně vyhradili větší část pro pěší na úkor prodejců, aby pomohli kupujícím držet si mezi sebou větší vzdálenosti. V Dublinu dočasně zrušili prostory vyhrazené pro parkování, aby měli chodci více prostoru.

 

Čtěte dále