Pandemii provází antisemitismus a zneužívání holocaustu

Symbolika žlutých hvězd při protestech proti vládním opatřením a očkování proti koronaviru srovnává nesrovnatelné. Pandemii navíc provázejí různé antisemitské mýty.

Minulý týden jsme se v médiích setkali s dvěma děsivými příklady zneužití reálií spojených s holocaustem. Za prvé to byla mikina „Camp Auschwitz“, kterou na sobě měl jeden z útočníků na americký Kapitol, za druhé žluté hvězdy, které se v neděli 10. ledna objevily na kabátech protestujících proti koronavirovým opatřením v Praze. Nápis na mikině byl zřejmě příkladem vědomého schvalování událostí, které vedly k zavraždění několika milionů lidí. Na co ale odkazovaly žluté hvězdy?

Srovnávat nesrovnatelné

Žluté hvězdy jako symbol odporu proti vládním opatřením jsem poprvé zaznamenala v reportáži Šárky Kabátové na Seznam zprávách z 6. října 2020. Tehdy jejich nositelé zůstali prakticky bez povšimnutí, ale zneužívání paralel s holocaustem bujelo dál. Epidemiolog Roman Prymula byl odpůrci připodobněn k nacistickému „doktoru Smrt“ Josefu Mengelemu, a izolace či očkování seniorů byly obratem okomentovány tak, že „Hitler taky likvidoval jako první staré a nemocné“. Exposlanec za SPD Lubomír Volný pak použil paralelu o neočkovaných jako o těch se žlutou hvězdou přímo na půdě parlamentu.

Není to tak, že by si protestující neuvědomovali, že holocaust byl nepředstavitelným zlem, masovou a cílenou likvidací jedné celé skupiny obyvatel.

Připnout si na kabát žlutou hvězdu a tvrdit, že ten, kdo se nezúčastní dobrovolného (!) očkovávání proti covidu-19, bude na svých právech omezen podobně jako Židé nosící toto označení během holocaustu, je nepřípustné a památku obětí holocaustu prostě znevažuje. Federace židovských obcí a Nadační fond obětem holocaustu se proti tomu ohradily naprosto oprávněně a je velmi dobře, že tak učinily. Jejich stanovisko je jasným signálem, že využívání dané symboliky je nepřijatelné a že hranice přijatelnosti byla překročena.

Jenže tato paralela byla dezinformátory využita naprosto vědomě, nikoli z hlouposti či neznalosti, jak během včerejška zaznívalo na sociálních sítích. Není to tak, že by si protestující neuvědomovali, že holocaust byl nepředstavitelným zlem, masovou a cílenou likvidací jedné celé skupiny obyvatel. Právě to věděli a právě to se rozhodli používat jako „nejsilnější kartu“ v boji proti očkování a opatřením proti šíření koronaviru. Když použijete srovnání s holocaustem, nutně naznačujete, že v domnělém zlu (v tomto případě vakcinaci) už nelze zajít dále.

Argument, že připnutí „žluté hvězdy“ je důsledek nedostatečné občanské výchovy či vzdělávání o událostech holocaustu, neobstojí v momentě, kdy stejně jako já poněkud šokovaně zjistíte, že symbolika holocaustu se objevuje i v zemi, která především kvůli své minulosti a pocitu historické viny edukaci o holocaustu rozhodně nezanedbává a v oblasti občanského vzdělávání je na míle před Českem i zbytkem evropských zemí – tedy v Německu. Podobné užívání dané symboliky najdeme i jinde v Evropě i Spojených státech a šíří se zhruba stejně jako ostatní „argumentační strategie“ – třeba když zástupci nacionalistických stran jako na povel máchají antigenní testy v mléce či kokakole a tvrdí, že byli pozitivní.

V době nejistoty posiluje antisemitismus

Opravdu nemám pochopení pro zneužívání odkazu obětí holocaustu, zároveň se však domnívám, že sami protestující byli vlastně zneužiti a prostě se chytili patřičně úderného narativu. Kdo se v době sociální izolace, zmatku z neustále měnících se opatření a často i existenciální nejistoty a ztráty příjmů necítí frustrovaný, ať první hodí kamenem… Zároveň je nutné říct, že mnoho z těch, kteří na zmíněné pražské demonstraci nosili žlutou hvězdu, se stejným gustem sdílelo antisemitskou karikaturu proti očkování, kterou publikovala Vandasova Dělnická mládež. S představou celosvětového židovského spiknutí se to totiž vylučuje jen zdánlivě. Žlutá hvězda na kabátě a představa, že covid je nástroj globalistů na ovládnutí populace (v čele s padouchem a zároveň svědkem holocaustu Sorosem), můžou bez problémů zapadat do sebe. Mimochodem, představa, že jsou Židé odpovědní za šíření epidemií, je jednou z nejstarších antisemitských pověr, která se v různých variantách objevuje už od pozdní antiky. Přitom vysvětlení, proč se Židé nestávali tolik obětmi epidemií, což z nich v očích ostatních dělalo možné původce, je prosté. V prvé řadě chránila Židy „drobnost“ v podobě zvyku mytí rukou před každým jídlem, která byla odnepaměti součástí náboženských přikázání. Další odlišností pak byla skutečnost, že v době, kdy se mnoho epidemií šířilo skrze nakažené vodní zdroje, Židé uvěznění v ghettech prostě využívali studny za zdmi židovských čtvrtí.

Antisemitismus roste z jednoduchého přesvědčení, že „něco na těch Židech je“, a vlastně je jedno, zda má ono „něco“ negativní či pozitivní znaménko. Do této kategorie patřil i rychle stažený titulek Lidovek: „Izrael je světovým lídrem v očkování, vakcinovat chce 150 tisíc lidí denně. Pomáhá židovský původ majitele Pfizeru?“ To, že vakcinace v Izraeli běží na plné obrátky, ale není tím, že by byli Židé „geniální“ nebo „měli geneticky vyšší IQ“. Důvodem je lépe fungující státní správa, kterou však nemají jen v Izraeli, ale například také v Německu nebo severských zemích. Každého Žida podobné, byť třeba dobře míněné a obdivné, vymezování spíš rozčílí. Proč? Protože je to vymezení Židů jako těch „druhých“. A přehodit znaménko z kladného na záporné je pak mnohem jednodušší, než se může zdát. Stejně jako věřit antisemitským konspiračním teoriím se žlutou hvězdou na kabátě.

Autorka je aktivistka za lidská práva.

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OK Zajímají mě cookies