Zemřel Phil Spector – vrah a násilník, až poté producent a spolupracovník The Beatles

Co všechno musí člověk udělat, aby se o něm psalo jako o vrahovi? Zastřelit ženu je podle většiny médií málo.

V 81 letech zemřel 16. ledna 2021 v kalifornském Stocktonu hudební producent Phil Spector, který si v tamním vězení odpykával devatenáctiletý trest za vraždu herečky Lany Clarkson. Tu si v roce 2003 pozval do svého domu v Los Angeles a v záchvatu zuřivosti ji zavraždil výstřelem do úst ze své pistole. Tento záchvat byl ale podle nesčetných důkazů a svědectví pro Spectora spíš standardním modem chování než ojedinělým momentem. Ani prokázaná vražda, za kterou byl Spector odsouzen v roce 2009, ale nestačí mnoha mainstreamovým médiím k tomu, aby Spectora označili v titulku za vraha. Mnohem častěji je pro ně prostě legendárním a talentovaným spolupracovníkem Beatles nebo Leonarda Cohena, který si až ke konci života zkazil obdivuhodnou kariéru drobným přešlapem.

Krátký nekrolog na serveru Idnes.cz se o vraždě zmiňuje až v úplném závěru a uvádí ji navíc způsobem, který je pro referování o násilí mužů na ženách typické. Podle Idnes byl Spector „komplikovaná a kontroverzní osobnost s velmi problematickým vztahem k ženám.“ Člověk si pod slovním spojením „problematický vztah k ženám“ jistě může představit leccos, nicméně chladnokrevná vražda ženy, kterou si Spector pozval k sobě domů a pak ji zastřelil vlastní zbraní, by zasloužila trochu jinou volbu slov.

„Pokud váš titulek neobsahuje slovo vrah, zkuste to znovu,“ napsala v reakci na novinky o smrti Phila Spectora publicistka Sirin Kale, jejíž články vycházejí třeba v Guardianu nebo Wiru, a rovnou navázala vláknem, ve kterém uvádí příklady konkrétních titulků. The New York Times píše, že „Phil Spector, producent známý svou Stěnou zvuku, v 81 letech zemřel“. Telegraph formuloval svůj titulek podobně: „Hudební producent Phil Spector v 81 letech zemřel na koronavirus“. Deník Daily Mail aspoň zmínil, že byl zesnulý Spector ve vězení, z titulku jim ale vypadlo, čím konkrétně se provinil.

V následujících dnech se samozřejmě bude mluvit o tom, že byl Phil Spector skutečným hudebním vizionářem, který výrazně ovlivnil podobu populární hudby už na konci padesátých let, a že byl jedním z prvních, kdo vůbec definoval práci hudebního producenta v popu. Budou se dávat k dobru historky o tom, jak ve studiu při natáčení propadal hysterickým záchvatům, nosil u sebe zbraň a neváhal z ní vystřelit ani v okamžiku, kdy natáčel s Johnem Lennonem. Bude se o něm psát bulvárně, analyticky, určitě dojde na všechny možné pohledy. Ale způsob, jakým se mluvilo o jeho smrti, už se nezmění. Vrah není kontroverzní, vrah je vrah. A pokud někdo zabije ženu, neznamená to, že má s ženami problematický vztah. Znamená to daleko rozsáhlejší problém – a titulky o smrti Spectora jsou jenom jedním z jeho symptomů.

 

Čtěte dále