Dánská média chtějí od Facebooku a Googlu kompenzace za využívání zpravodajského obsahu

Dánská média se spojují v boji za adekvátní poplatky za svůj zpravodajský obsah. Digitální giganti typu Facebooku a Google by měli médiím platit za užití informací.

Téměř třicet dánských mediálních společností se v pátek 2. července sejde, aby v nově vzniklé, neformální alianci projednaly vyjednávací strategie ohledně poplatků, které by měli platit médiím za zpravodajství technologičtí giganti jako Google nebo Facebook. Iniciativa doufá, že inspiruje další evropské a světové země k podobným krokům. „Ve většině zemí vidíte, že si Google a Facebook vyjednají konkrétní dohody s jedním či několika málo dominantními mediálními domy. Tím stanoví normu a trh se jí musí řídit. Rádi bychom měli kolektivní vyjednávací sílu, jež nám zajistí větší pravomoci,“ řekl Financial Times šéf iniciativy Anders Krab-Johansen ze společnosti Berlingske Media.

Cílem aliance je zajistit médiím právo nárokovat si tržbu za digitální užití zpravodajského materiálu.

Aliance vychází ze Směrnice EU o autorském právu a jejím cílem je zajistit médiím právo nárokovat si tržbu za digitální užití zpravodajského materiálu. Google a Facebook vynakládají ročně stovky milionů dolarů na nákup zpravodajství z celého světa, ale vyjednávání probíhá na individuální rovině a vztahuje se ke specifickým druhům mediálního obsahu. Díky tomu se tyto korporace mohou vyhnout poplatkům za autorská práva. Třeba tak, že na svých platformách použijí jen úryvky obsahu.

Ve skupině figuruje i veřejná rozhlasová stanice DR, její soukromý rival TV2, mediální společnosti Berlingske Media a JP Politikens Hus a řada menších lokálních médií spolu s internetovým startupem Zetland. Podle Krab-Johansena skupina jmenuje vedoucího pracovníka, který povede platformu, s jejíž pomocí budou společnosti schopny diskutovat, podle jakých zásad a pravidel si peníze inkasované od Googlu, Facebooku a dalších rozdělí. „Prvním a nejdůležitějším krokem ale je, že konečně získáme práva na svůj vlastní obsah zveřejňovaný na platformách těchto technologických gigantů,“ dodal Krab-Johansen.

Google se již vyjádřil v tom smyslu, že „respektuje formu, jakou chtějí dánští zpravodajci vyjednávat“ a údajně jim prý už „nabídl zahájení diskusí, jejichž cílem bude dosáhnutí férové a rozumné dohody v souladu se zákonem“. Facebook zatím zareagoval snížením viditelnosti a dosahu zpravodajského obsahu na své sociální síti v momentě, kdy budou uživatelé sdílet odkazy na konkrétní články. Dánská média se obávají, že technologické společnosti se budou pokoušet vyjednávání co nejvíce protáhnout. Krab-Johansen ale dodal: „Není třeba spěchat. Musíme to hlavně udělat správně.“

Čtěte dále