Masivní billboardová kampaň proti potratům dostala vyznamenání od polského ministra školství

Plakátová akce, za níž stojí manželský pár ze Slezska, reagovala na masové protesty proti omezení práva na interrupci. Polské ministerstvo školství se rozhodlo její iniciátory ocenit.

V listopadu roku 2020 celé Polsko zaplavily plakáty zobrazující lidský plod ve stylizované děloze ve tvaru srdce. Objevily se jak ve velkých městech, tak v menších obcích. Na dalších plakátech byly zvětšené obrazy plodů s doprovodnými nápisy „Je mi jedenáct týdnů“ nebo „Je mi pět měsíců“. Některé plakáty se slovy „Mámo, táto, milujte se“ se vymezovaly rovněž proti rozvodům.

Plakátová akce reagovala na vlnu masivních pouličních protestů, jež zasáhly Polsko po rozhodnutí ústavního soudu z 22. října 2020 o téměř úplném zákazu potratů. Poté co nová legislativa vešla v lednu tohoto roku v platnost, je interrupce v Polsku možná pouze v případě, že těhotenství vzniklo v důsledku trestného činu anebo je ohrožen život matky. Naopak zakázáno je přerušení těhotenství z důvodů vážných vývojových vad plodu.

Ve středu 16. června byli iniciátoři billboardové kampaně vyznamenáni jedním z nejdůležitějších oficiálních ocenění v oblasti školství – medailí Komise národního vzdělávání. Ministr školství a vědy Przemysław Czarnek (PiS) ocenil billboardy jako „vzdělávací akci s neobyčejně pozitivním, krásným sdělením“.

Za kampaní obřího rozsahu stojí Nadace Naše děti, založená manželským párem Katarzynou a Mateuszem Kłosekovými. Ti provozují zároveň katolické knihkupectví ve slezském městě Racibórz (Ratiboř). Mateusz Kłosek podniká mimo jiné v oblasti výroby oken a podle magazínu Forbes v roce 2020 vlastnil 78. nejvýnosnější firmu v Polsku.

Manželský pár zároveň dostal čestný odznak od veřejného ochránce práv dítěte Mikołaje Pawlaka, jenž původce kampaně označil za „skutečné ochránce důstojnosti dětí“.

Billboardová kampaň měla v Polsku značně rozporuplnou odezvu. S využitím kresby plodu v srdci nesouhlasila její autorka, ruská umělkyně Jekatěrina Glazkova. „Tato ilustrace byla namalována jako něco pozitivního, jako zosobnění radosti mateřství, určitě ne jako symbol útlaku práv žen,“ napsala na svém instagramovém profilu. A dodala: „Jako žena a umělkyně plně podporuji polské ženy v jejich právu na rozhodnutí.“

Polská společnost je od říjnového rozhodnutí ústavního soudu okolo otázky potratů značně polarizovaná. Státní instituce zároveň stupňují proti-potratové kampaně. Například v tomto roce se mohou děti již od deseti let věku účastnit školní soutěže o nejlepší umělecké dílo vymezující se proti potratům, eutanazii, antikoncepci či umělému oplodnění. V soutěži, kterou podporují katolické organizace a veřejnoprávní televizní kanál TVP3, mají možnost vyhrát 1500 zlotých (asi 8400 kč).

 

Čtěte dále