Valentýna Janů a Jakub Jansa: Ceny znamenají péči a mělo by je dostávat co nejvíc lidí

Hosty dalšího Popu byli dva z pěti laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého – autorka filmu Hair Flip a dekonstruktér narativů, který vystavil sedmou epizodu svého seriálu o společenském vzestupu celeru.

„Hlavní hrdina je přehlížená zelenina – celer. Když si zajdete do supermarketu, je vám jasné, že v tomhle tvrdě hierarchickém světě je celer upozaděný, vždycky je na spodní polici, často ještě zahliněný, málokdo se mu věnuje, zatímco na druhé straně řetězce je krásné, hvězdné, čisté avokádo za 30 až 70 korun za kus,“ popisuje Jakub Jansa ústřední motiv svého seriálu Club Of Opportunities, jehož jednotlivé epizody vystavuje instalované jako video v galeriích. V brněnském Pražákově paláci je až do konce ledna k vidění epizoda zeleninového identitárního dramatu s názvem Shame to Pride, ve které oživlý celer prožívá krizi identity danou svým třídním přeběhlictvím. Jaké motivy a osobní pocity vedly ke vzniku seriálu, který je zároveň komentářem k používání archetypálních vypravěčských stavebních kamenů a narativních stereotypů, se dozvíte v podcastu.

„Hair Flip je taková snová filmová koláž, dá se ale nazvat i tanečním videem, mělo by to působit spíš poeticky než narativně, a celé to definuje text, který vznikl jako první,“ vysvětluje Valentýna Janů, která se svým předchozím krátkým videem Is Your Blue the Same as Mine vyhrála olomouckou soutěž Jiné vize v rámci Přehlídky animovaného filmu. „Je tam jazzová choreografie, ta se přelévá do burlesky, celé to začíná vogue femme improvizací, pak je tam i choreografie způsobů sezení a můj vlastní výstup,“ popisuje umělkyně a tanečnice, která je součástí pražského ballroom uskupení Kiki House. Všichni performeři z filmu Hair Flip jsou její kamarádi a kolegové právě odsud. Větší část rozhovoru s Valentýnou se věnuje jejím zážitkům z brooklynské ballroom scény, se kterou se teď seznamuje při svém pobytu v New Yorku.

V závěru podcastu je řeč i o současném ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého a rozhodnutí všech finalistů nesoutěžit, o plánech Jakuba Jansy dekonstruovat Karla Hynka Máchu a o newyorské spolupráci Valentýny Janů s další českou umělkyní Marií Lukáčovou.

Čtěte dále