Dostat tě z boků, vlasů, očí. FKA Twigs dodává odvahu obětem domácího násilí

Londýnská zpěvačka FKA Twigs na nové mixtape oslavuje svobodu těla. Nahrávka zachycuje její zotavení po zkušenosti s domácím násilím a toxickým vztahem.

Ještě předtím, než se mixtapy vypalovaly na cédéčka, šířily se na kazetách. Nahrávaly se na ně oblíbené songy a kompilace se pak pouštěly třeba na party. Mixtapy byly určené k tomu, aby se sdílely s kamarády ze školy nebo z kapely, představovaly osu přátelství, spiklenectví i společného nadšení pro hudbu. Byl to i způsob, jak kamarádům dát kus sebe.

„Hej, udělala jsem ti mixtape,“ ozve se hned v úvodu nové nahrávky FKA Twigs s názvem CAPRISONGS – a slyšíme, jak kazeta zapadne do magneťáku. Cvak, klik a začne se odvíjet páska. „Protože když tě cítím nablízku, cítím i sebe.“ Track zrychluje a zpomaluje jako ohraná kazeta a s každým cvaknutím jako by londýnská zpěvačka a tanečnice měnila hlas nebo styl. Úvodní track Ride the Dragon nejvíc připomíná její předchozí tvorbu a experimentální R&B je zde naředěné líbeznou melodií hranou na bambusovou flétnu.

Nejdůležitější nakonec je, že se tahle „kazeta“ nezasekne ani nepřetrhne.

Podobně pestrá je celá mixtape, kde FKA Twigs vystřídá řadu žánrů a poloh od neosoulu přes afrobeat, dancehall a grime až po sborové chorály. V sedmnácti skladbách se navíc vystřídá řada hostů od superstars, jako je The Weeknd hostující v singlu Tears in the Club, až po vycházející hvězdy jako rapperka Shygirl z londýnského kolektivu Nuxxe v dancehallovém hitu Papi Bones. Na produkci spolupracovala venezuelská producentka Arca a jeden track dokonce napsal Warren Ellis, spolupracovník Nicka Cavea.

Mixtape si zpěvačka nadělila k lednovým narozeninám a do názvu jí dala své znamení kozoroha, které se podle astrologie pojí s urputným workoholismem. U zpěvačky FKA Twigs, pověstné perfekcionismem, jsme zvyklí na konceptuální desky, kde sešívá vysoké s nízkým a každičký detail provokuje k divokým interpretacím. Od chvíle, kdy na začátku uplynulé dekády prorazila se svou verzí alternativního R&B, posouvá hranice popu – a vytváří ho na pomezí mezi hitparádami, divadlem, galerií moderního umění a street dancem. Na CAPRISONGS ale jde o jediné: pořádně si to užít a tuhle náladu přenést na toho, kdo je ochoten poslouchat.

Slzy v klubu

Rozdíly mezi deskou a mixtape se v dnešní době stírají. A ani aktuální nahrávka nevychází jen tak – jedná se o první zářez britské hudebnice u velkého amerického labelu Atlantic Records, kde nedávno podepsala smlouvu. Obecně ale mixtape znamená příležitost odvázat se, odhodit masku, vystoupit z role. „Nejsem tam jako mystérium, ale tvá kámoška,“ říká k mixtape sama FKA Twigs. Nestylizuje se tu do mytologických nebo biblických postav jako na předchozí desce Magdalene z roku 2019, ale je tu sama sebou jako normální holka z Londýna.

Toto osvobození nemá být jenom symbolické. Čtyřiatřicetiletá FKA Twigs jako by se podruhé narodila, poté co se dostala z toxického vztahu s hercem Shiou LaBeoufem. V prosinci 2020 na hollywoodského herce podala žalobu a obvinila ho, že ji během jejich vztahu psychicky, fyzicky a emocionálně týral. O podrobnostech promluvila v rozhovoru pro New York Times: „Ráda bych byla schopná zvýšit veřejné povědomí o taktikách, které násilníci používají ke kontrole svých obětí, aby je zbavili jakékoliv moci.“ V singlu Tears in the Club s narkotickým trapovým zvukem pak FKA Twigs oslavuje znovuzískání vlády nad vlastním tělem: „Chci tě dostat ze svých boků, stehen, vlasů, očí, pryč od probrečených nocí.“

Téma traumatu se na mixtape několikrát vrátí a nelze ho ignorovat. V centru je hlas FKA Twigs, která na ploše sedmnácti tracků ukazuje svoji všestrannost – ostatně v rapové kultuře rappeři a rapperky na mixtape předvádějí svoji schopnost proplouvat mezi styly. Nejsou to jen její typické árie. Ve skladbě Honda s gambijsko-britským rapperem a vítězem prestižní ankety BBC Sound of 2021 Pa Salieuem rapuje do grimeového beatu. V úvodu tracku Meta Angel připomíná Grimes, především kvůli vysoce položenému, bezmála dívčímu hlasu a vrstvení několika vokálních stop přes sebe. Jinde je zpěv zmutovaný autotunem, předvádí rozsah hlasu v barokních áriích nebo jsou slyšet ústřižky autentických konverzací, jimiž se jí přátelé snaží vrátit dřívější sebevědomí. Pokaždé to zní uvěřitelně. Někdy smutně, jindy až roztomile.

Půjčte si moje kamarády

V jednom z nejsilnějších tracků Darjeeling s Jorjou Smith a rapperem Unknown T zpěvačka šeptem vychrlí rychlou kadenci slov a vzápětí přechází do medového soulového zpěvu. Jedná se o jeden z nejintimnějších momentů: její hlas má v sobě sebevědomí, ale i zranitelnost. Některé skladby jako Pamplemousse nebo Jealousy jsou přímočařejší než experimenty s pastorálními polyfoniemi z předchozí desky – a velký podíl na vřelejším a vstřícnějším zvuku má španělský producent El Guincho, který jinak spolupracuje s hvězdami latino popu, jako je Rosalía, nebo s rapperem J Balvinem.

Některé songy předěluje cvakání kazet a přetáčení pásky. Nejdůležitější ale nakonec je, že se tahle „kazeta“ nezasekne ani nepřetrhne. Přestože má několik slabších míst a hosté nejsou vždycky nejpřesvědčivější. FKA Twigs ale pořád dělá dostatečně divný a důmyslný pop, který vás donutí poslouchat. Mixtape navíc nese důležité poselství. Zpěvačka se v rozhovoru pro BBC svěřila, že většinu roku 2020 strávila doma a snažila se zotavit z bývalého vztahu: „Mám pocit, že se dost nemluví o tom, kolik síly musíte vynaložit, aby se z vás znovu stala osoba, kterou jste byli dříve. Bylo to vyčerpávající.“

V době, kdy se během pandemie počty případů domácího násilí zdvojnásobily, nese mixtape jedno důležité poselství: je možné to zvládnout. „Jestli jste sami nebo izolovaní nebo vás vaše nejbližší okolí dostatečně nepodporuje, můžete si půjčit moje kamarády na mixtape,“ prohlásila nedávno FKA Twigs. Zdá se, že CAPRISONGS jsou především o tom, jak se s takovou zkušeností naučit žít, jak ji přežít a znovu najít sebe sama – a jak nebýt definována a kontrolována vztahem s jakýmkoliv mužem.

Autor je hudební publicista.

Čtěte dále