Čím těžší auto, tím horší nehodu může způsobit. Washington D.C. chystá vyšší poplatky za velká auta

Vedení Washingtonu D.C. se chystá požadovat po majitelích vozidel s hmotností nad 3 tisíce kilogramů roční registrační poplatek 500 dolarů. Jde o téměř sedminásobek nákladů na registraci lehčího vozidla.

Velké pickupy nebo SUV zhoršují kvalitu života obyvatel v mnoha amerických městech, nikde však zatím největší a nejtěžší modely automobilů radnice neznevýhodňují. Washington tak bude první. Velké pickupy nebo SUV totiž nejen do ovzduší vypouští více škodlivin a skleníkových emisí, ale je také mnohem větší pravděpodobnost, že jimi při havárii někoho zabijete nebo zraníte. Podle Mary Cheh, členky washingtonské městské rady, která nové poplatky navrhla, je třeba situaci začít řešit: „Nemůžete zakázat prodej těchto vozů, ale můžete donutit jejich majitele, aby za ně zaplatili.“

V USA první vlaštovka

O tom, jak zpoplatnit nadměrně velká vozidla, diskutují i evropští zastupitelé a zákonodárci. Loni navrhl starosta německého Tübingenu zvýšení parkovného pro vozy SUV o 600 procent na 180 eur a prohlásil, že „by měl být znatelný rozdíl mezi poplatky, které musí platit malá městská auta a velké sportovní užitkové vozy, které ve městě vlastně nejsou potřeba.“ Ve Francii jsou nové neelektrické automobily zatíženy dodatečnou daní ve výši 10 eur za každý kilogram nad 1 800 kg. O tom, že jde o nadměrná vozidla nikdo nepochybuje. Jen pro představu, Škoda Karoq, kterou už lze označit za SUV, váží asi 1 400 kilogramů.

Americká federální vláda dosud negativní dopady spojené s dopravou velkých a těžkých SUV a nákladních automobilů z velké části ignorovala. Návrh zákona Washingtonu D.C., který je hybridem mezi městem a státem, představuje první snahu svého druhu řešit jejich negativní externality. Automobilová lobby je však v USA pochopitelně velmi silná. Přestože zde prudce stoupá počet úmrtí chodců, Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nedávno odmítl do svého programu crash testů přidat hodnocení zranitelnosti chodců při nárazu, i když většina ostatních vyspělých zemí tyto testy přidala již před několika lety – výsledky testů by totiž mohly vést k penalizaci největších modelů. Rozhodnutí padlo navzdory tomu, že ministr dopravy Pete Buttigieg vyhlásil „národní krizi“ v oblasti bezpečnosti silničního provozu – a představil Národní strategii bezpečnosti silničního provozu, v níž se uznává, že větší a vyšší vozidla častěji způsobují vážná zranění chodců.

Americká federální vláda dosud negativní dopady spojené s dopravou velkých a těžkých SUV a nákladních automobilů z velké části ignorovala. Návrh zákona Washingtonu D.C., který je hybridem mezi městem a státem, představuje první snahu svého druhu řešit jejich negativní externality.

Podle radní Mary Cheh je regulace těžkých a velkých vozidel doslova otázka života a smrti. V rozhovoru pro Bloomberg řekla: „Když se auta a chodci nebo cyklisté dostanou do kontaktu, víme, že čím těžší auto, tím horší nehodu způsobí.“

Zisk pro městský rozpočet, ale ne řešení

Washington D.C. vybírá historicky jedny z nejvyšších poplatků za registraci vozidel ve Spojených státech. V současné době stojí registrace vozidla do cca 1 500 kilogramů 72 dolarů ročně, u vozidel s hmotností mezi 1 500 a 2 250 kilogramů se cena zvyšuje na 115 dolarů a u těžších modelů dosahuje maximálně 155 dolarů. Podle návrhu radní Cheh by nové roční poplatky za nejlehčí vozidla zůstaly na 72 dolarech ročně, zatímco za stroje od 1 500 do cca 2 250 kilogramů by se nově platilo 175 dolarů. Poplatek za registraci těžšího automobilu, ale pořád do cca 3 tun, by se zvýšil na 250 dolarů. Největší zásah je zaměřen na novou kategorii vytvořenou pro SUV a nákladní vozy s hmotností nad 3 tisíce kilogramů: Jejich majitelé by nyní museli zaplatit 500 dolarů ročně. A výjimku by podle návrhu neměly tvořit ani těžké nákladní automobily nebo SUV, které jsou určeny k podnikání. Jedinou výjimku tak představují elektromobily, kterým často zdvihá hmotnost baterie. Také ony budou podléhat stupnici registračních poplatků podle váhy, ale budou mít půltunový hmotnostní kredit.

Pokud starostka Muriel Bowser podepíše celkový městský rozpočet, jehož součástí je i nová struktura poplatků, mělo by do městského rozpočtu přitéct v následujících pěti letech navíc asi 40 milionů dolarů. Autorka tohoto „poplatkového“ unikátu v USA doufá, že peníze se využijí na zvýšení bezpečnosti v ulicích. Zvýšené poplatky považuje za „určitý druh vratky“ za škody způsobené nejtěžšími vozidly, ale neočekává, že by byly rozhodujícím faktorem pro ty, kdo si nadměrná vozidla kupují. „Větší roli budou hrát náklady na benzín,“ řekla.

Čtěte dále