Hudba, která tě ochrání před démony. Proč stará píseň Kate Bush uhranula generaci Z?

Čtvrtá řada seriálu Stranger Things vrátila do hitparád osmdesátkový hit zpěvačky Kate Bush. Posádka podcastu Soundsystém rozebírala téma s hudební publicistkou Michaelou Peštovou.

Když se dnes některá píseň z minulosti objeví v hitparádách, může za to obvykle TikTok nebo jiné sociální sítě. Klasika Running Up That Hill z alba Hounds of Love od Kate Bush se v polovině června podívala na číslo jedna britského žebříčku neuvěřitelných třicet sedm let od vydání. Místo memů je za tím ale seriál Stranger Things, v jehož čtvrté sérii hraje píseň zásadní roli. Poslech songu zachrání hrdinku Max ze spárů démona Vecny a vytáhne ji ze „světa naruby“. Poselstvím série je, jak připomíná Miloš, že hudba je „bytostně lidskou záležitostí“. A přirovnáním k hudbě, která zachraňuje, když všechny ostatní prostředky selhaly, se dá docela dobře vysvětlit i návrat Running Up That Hill do hitparád. Možná současná generace píseň prostě přijala za svou, protože v době nekončící krize, války a pandemie žádnou jinou záchrannou síť populární hudba nenabízí.

„Čekali jsme, že pop se po melancholických letech vrátí k optimismu, ale nic takového se zatím nestalo,“ říká Jiří, který tvrdí, že posluchači možná v Running Up That Hill hledají tolik potřebnou naději. Pozastavuje se ale také nad publicistickými texty v domácích kulturních rubrikách: některé z nich se mladé generaci snaží s paternalistickým tónem vysvětlit, kdo byla Kate Bush a proč je zásadní postavou popkulturních dějin. Tou sice zpěvačka opravdu je, ale dnešní generace podle Jiřího poslouchá často hudbu spíše pocitově a kulturní kontext čtyři dekády staré písně ji nejspíš až tak nezajímá. Posádka Soundsystému se nicméně shodla na tom, že vrátit se k raným deskám dnes třiašedesátileté Kate Bush rozhodně není špatný nápad.

Miloš pak připomíná, že Bush měla vždy blízko k hororu, a také proto použití její písně v Stranger Things dává smysl. Vždyť na albu Lionheart z roku 1978 pojmenovala jednu skladbu po britském filmovém studiu Hammer Horror, které vyprodukovalo Draculu nebo Frankensteina. Ševelení čarodějnice v její snad nejděsivější písni Waking the Witch (z alba Hounds of Love z roku 1985) pak vzdáleně připomíná démona Vecnu z aktuální série Strange Things.

Deskou měsíce je tentokrát Big Time, šestá studiová deska americké písničkářky Angel Olsen. Ta na své novince vypráví příběh svého coming outu i zármutku po smrti adoptivních rodičů, ale kdo by na Big Time čekal zjitřené emoce, bude spíše zklamaný. V žánru country, k němuž se Olsen s novým materiálem uchýlila, se s nimi nakládá obezřetněji než v popovém mainstreamu – méně okázale a někdy i efektivněji. Kdo bude mít s písněmi trpělivost, tomu otevřou cestu do emoční hloubky.

„Na té poslední desce je Angel Olsen jiná než dříve, má jiný výraz, je vyklidněná, není tak rozervaná a rozháraná,“ vysvětluje Michaela Peštová, kterou můžete znát z Aktuálně.cz, ČTart nebo Alarmu. Dále z desky vypichuje podvratný způsob, jakým si zpěvačka hraje s genderovými rolemi: „Zpěvačka si country přivlastňuje a hraje si s genderovými rolemi. Úšklebek v jejím projevu dává najevo, že se Olsen posmívá tomu, kdo by měl být tou country hvězdou – že to nemusí být jenom ten exhibující chlap.“ Olsen využívá tradiční zvuk country s bohatými aranžemi a nevídanou volností.

Karel pak připomíná článek The Rise of Dissociation Music z webu Pitchfork, v němž publicista Jayson Greene popisuje aktuální trend hudebníků a hudebnic, kteří ve světě plném křiku a nervozity volí ve svém projevu spíše tlumenější emoce, odstup a klid. Nová deska Angel Olsen je právě taková.

Proč Karla tak provokuje zvuk steel kytar nebo takzvaných havajek, které se využívají v country? Nakládá Angel Olsen s tradičním country žánrem skutečně podvratně? Žijeme v navěky zacyklené popkultuře, nebo jen dnešní technologie dovolují vracet písně do oběhu rychleji? Jaké popové plakáty má Míša doma v obýváku? Pusťte si nový díl diskusního podcastu o hudbě Soundsystém.

Pokud chcete držet krok se Soundsystémem a poslechnout si hudbu, o které je řeč, sledujte kurátorovaný playlist na Spotify.

Čtěte dále