Nový jízdní řád na české železnici: zdražování, rušení důležitých spojů, ale i pár zlepšení

Od neděle začíná platit nový jízdní řád české železnice. Zatímco jiné evropské země železniční dopravu masivně podporují, Česko zůstává spíše vlažné.

Nový rok na železnici tradičně nastává už před Vánoci – s novým jízdním řádem, který tentokrát platí od neděle 11. prosince. Letošní změny nejsou nijak přelomové, celkově je z nich ale patrné, že Česko pro rozvoj železniční dopravy nedělá tolik, kolik by mohlo.

Znatelné zlepšení nastává na trase mezi Prahou a jihem Čech, kde byly dokončeny dva úseky železničního koridoru v nové, kratší trase. Jízdní doba expresů Českých drah z Prahy do Tábora se tak dostává na 59 minut, do Českých Budějovic na 100 minut místo dosavadních dvou hodin.

S novým jízdním řádem přichází zdražení jízdného. O 15 procent dražší budou jak jízdenky Českých drah, tak jednotné jízdenky (OneTicket) platné u většiny dopravců.

O čtvrt hodiny se zkracuje také cesta mezi Prahou a střední Moravou, zde jde ovšem jen o návrat ke stavu před výlukami. Rychlíky Svitava mezi Prahou a Brnem už kvůli výlukám nebudou končit v Blansku, dálkové vlaky ČD a RegioJetu budou ale nadále jezdit odklonem přes Havlíčkův Brod, teprve v červnu se vrátí na trasu přes Českou Třebovou. Potom má cesta trvat 2 hodiny 35 minut, tedy o pár minut víc než před několika lety. Kvůli výlukám u Drážďan zase ubyde jeden ze spojů EuroCity na už tak přetížené lince mezi Prahou a Berlínem.

Na nejvytíženější trase mezi Prahou a Ostravou dochází i ke zhoršení. Ministerstvo dopravy se zde rozhodlo do nabídky spojů nijak nezasahovat, vše je v režii dopravců. Těm se ovšem často nevyplatí provozovat na vlastní riziko spoje v ranních nebo pozdně večerních hodinách a už několik let je postupně omezují. První přímý vlak z Olomouce do Ostravy tak nově vyráží až po osmé ranní. Ruší se i nedělní večerní spoj z Ostravy do Prahy. Poslední vlak mezi dvěma největšími aglomeracemi v zemi tak pojede už v 19:13 (navíc jde o dražší a povinně místenkové pendolino, které může být vyprodané).

Po mnoha letech zavádějí České dráhy nový noční vlak: z Prahy přes Lipsko, Frankfurt a Freiburg do Curychu. Jde tedy v podstatě jen o návrat spoje zrušeného v polovině minulé dekády. Zatímco státní dráhy v sousedním Rakousku svou síť spojů NightJet neustále rozšiřují, České dráhy další investice do nočních vlaků v příštích letech nechystají – podle generálního ředitele Michala Krapince u nás nemají oproti letecké dopravě dostatečnou legislativní podporu.

V regionální dopravě velké změny nenastávají. Ústecký kraj zavádí přímé spojení Žatce a Loun s Ústím nad Labem, ve Středočeském kraji začnou vlaky ze Sedlčan jezdit přímo do Benešova. V témže kraji se zastavuje provoz na lokálce z Křince do Městce Králové. Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) ale na příští rok prosazuje ukončení každodenního provozu i na důležitějších tratích – ze Slaného do Loun a z Lužné do Žatce.

S novým jízdním řádem přichází i zdražení jízdného. O 15 procent dražší budou jak jízdenky Českých drah, tak jednotné jízdenky (OneTicket) platné u většiny dopravců. Jízdné zvyšuje také řada soukromých dopravců včetně největšího RegioJetu.

Čtěte dále