Nový rok na železnici tradičně nastává už před Vánoci – s novým jízdním řádem, který tentokrát platí od neděle 11. prosince. Letošní změny nejsou nijak přelomové, celkově je z nich ale patrné, že Česko pro rozvoj železniční dopravy nedělá tolik, kolik by mohlo.
Znatelné zlepšení nastává na trase mezi Prahou a jihem Čech, kde byly dokončeny dva úseky železničního koridoru v nové, kratší trase. Jízdní doba expresů Českých drah z Prahy do Tábora se tak dostává na 59 minut, do Českých Budějovic na 100 minut místo dosavadních dvou hodin.
S novým jízdním řádem přichází zdražení jízdného. O 15 procent dražší budou jak jízdenky Českých drah, tak jednotné jízdenky (OneTicket) platné u většiny dopravců.
O čtvrt hodiny se zkracuje také cesta mezi Prahou a střední Moravou, zde jde ovšem jen o návrat ke stavu před výlukami. Rychlíky Svitava mezi Prahou a Brnem už kvůli výlukám nebudou končit v Blansku, dálkové vlaky ČD a RegioJetu budou ale nadále jezdit odklonem přes Havlíčkův Brod, teprve v červnu se vrátí na trasu přes Českou Třebovou. Potom má cesta trvat 2 hodiny 35 minut, tedy o pár minut víc než před několika lety. Kvůli výlukám u Drážďan zase ubyde jeden ze spojů EuroCity na už tak přetížené lince mezi Prahou a Berlínem.
Na nejvytíženější trase mezi Prahou a Ostravou dochází i ke zhoršení. Ministerstvo dopravy se zde rozhodlo do nabídky spojů nijak nezasahovat, vše je v režii dopravců. Těm se ovšem často nevyplatí provozovat na vlastní riziko spoje v ranních nebo pozdně večerních hodinách a už několik let je postupně omezují. První přímý vlak z Olomouce do Ostravy tak nově vyráží až po osmé ranní. Ruší se i nedělní večerní spoj z Ostravy do Prahy. Poslední vlak mezi dvěma největšími aglomeracemi v zemi tak pojede už v 19:13 (navíc jde o dražší a povinně místenkové pendolino, které může být vyprodané).
Po mnoha letech zavádějí České dráhy nový noční vlak: z Prahy přes Lipsko, Frankfurt a Freiburg do Curychu. Jde tedy v podstatě jen o návrat spoje zrušeného v polovině minulé dekády. Zatímco státní dráhy v sousedním Rakousku svou síť spojů NightJet neustále rozšiřují, České dráhy další investice do nočních vlaků v příštích letech nechystají – podle generálního ředitele Michala Krapince u nás nemají oproti letecké dopravě dostatečnou legislativní podporu.
V regionální dopravě velké změny nenastávají. Ústecký kraj zavádí přímé spojení Žatce a Loun s Ústím nad Labem, ve Středočeském kraji začnou vlaky ze Sedlčan jezdit přímo do Benešova. V témže kraji se zastavuje provoz na lokálce z Křince do Městce Králové. Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) ale na příští rok prosazuje ukončení každodenního provozu i na důležitějších tratích – ze Slaného do Loun a z Lužné do Žatce.
S novým jízdním řádem přichází i zdražení jízdného. O 15 procent dražší budou jak jízdenky Českých drah, tak jednotné jízdenky (OneTicket) platné u většiny dopravců. Jízdné zvyšuje také řada soukromých dopravců včetně největšího RegioJetu.