Wolt upravuje tarify kurýrům. Ti se obávají zhoršení podmínek

Jedna z největších platforem doručujících jídlo, společnost Wolt, změnila v Česku systém hodnocení kurýrů.

Společnost Wolt v lednu představila nový systém odměňování kurýrů, který přináší celou řadu změn. V platnost by měl vstoupit dnes. Kurýři tak v tuto chvíli neví, jak se jejich odměny přesně změní. Optimističtí ale nejsou. Odměny už nebudou počítány podle vzdálenosti „vzdušnou čarou“, ale podle navigace. Na první pohled spravedlivější systém vyhlíží kurýři s obavami. Společnost Wolt ruší zaručenou částku za jednotlivé doručení, která činila sedmdesát korun. A nový systém podle zkušených kurýrů nezaručuje lepší odměny, spíš naopak.

Snížení odměn

Podle zkušeností například z Izraele, kde Wolt rovněž zavedl nový systém, se výdělky tamních kurýrů snížily o celých 30 procent. „Pokud v minulosti existovala dodávka do čtvrti Pisgat Ze’ev, za kterou bychom dostali 45 šekelů, nyní za ni dostaneme 30 šekelů,“ řekl Netanel, 25letý kurýr pro server Davar, online časopis tamních odborů.

Při první prezentaci nového systému se navíc projevilo, že vedení nemá zkušenosti s praxí rozvážek, když jako příklad lepšího odměňování ukazovalo takovou cestu přes Anděl, která je v praxi nepoužitelná. Slibovaná vyšší odměna byla tedy nerealistická.

“V případě nového modelu ohodnocování bude cena dynamická a budeme v ní zohledňovat více faktorů objednávek i na základě feedbacku partnerských kurýru. Kurýři uvidí před přijetím každé objednávky výši odměny a budou se moct hned a snadno rozhodnout zda ji přijmout, nebo ne, v čemž mají naprostou svobodu,” vysvětlila pro Alarm tisková mluvčí Woltu. Uvedla, že změny jsou globální a Wolt je postupně nasazuje i v dalších zemích. 

Kurýři, kteří pod zárukou anonymity mluvili s Alarmem se podivují nad způsobem, jakým vedení společnosti informaci předalo. Vše se odehrálo ve velké rychlosti a pouze přes Zoom. Vedení napřed 12. ledna dalo vědět, že dojde ke změnám, a 18. a 23. ledna došlo k informování přes Zoom. „Smluvní partneři“ Woltu (kurýři nemají oficiálně zaměstnanecký status a jsou tedy teoreticky rovnými partnery společnosti) neměli možnost se během on-line spojení vedení přímo ptát. Všechny otázky byly zodpovězeny až v chatu.

Během webináře přes Zoom kurýrům společnost tvrdila, že nový systém pro ně bude výhodnější, nebo minimálně stejně výhodný. K tomu zvolila jako příklad náčrt konkrétní trasy – podle nového i starého systému. Trasy, která je za stávajícího systému zvlášť nevýhodná, zatímco v novém systému bude tato konkrétní dovážka výhodnější. Při jiných cestách toto ale zdaleka neplatí. Při první prezentaci nového systému se navíc projevilo, že vedení nemá zkušenosti s praxí rozvážek, když jako příklad lepšího odměňování ukazovalo takovou cestu přes Anděl, která je v praxi nepoužitelná. Slibovaná vyšší odměna byla tedy nerealistická. V druhé prezentaci už tuto chybu vedení napravilo.

„Může se stát, že stejná vzdálenost se bude proplácet jinak v jeden den a jinak v druhý den,“ popisuje kurýr Honza další aspekt změn. Podle něj algoritmus umožní větší výdělky společnosti, ale těžko pomůže kurýrům. Vadí mu, že vedení také uvedlo, že nyní Wolt propouští, byť v oblasti IT. „Jako by nám říkali, že můžeme být ještě rádi,“ myslí si.

K uspokojení otázek kurýrů tak došlo přes chat. I na něm, ale zástupci společnosti odpovídají vyhýbavě. Například: „Minule jste ani po několika urgencích neodpověděli na dotaz. Tu cenu snad už víte, když to chcete spustit ve středu, tak se znovu ptám a myslím, že za všechny. KOLIK JE CENA ZA 1 KM K ZÁKAZNÍKOVI A KOLIK JE CENA ZA JEDEN KM DO RESTAURACE???? Děkuji.“ Zástupce Woltu odpoví, že „tabulkové odměny už nebudou a každá pohledávka bude oceněna individuálně. Chápeme obavy z toho, že změna výdělkového modelu bude postrádat transparentnost, cílem této změny ovšem je, abychom přistoupili k férovému ohodnocení objednávky, které bude odrážet úsilí a zároveň budou odměny za objednávky stále atraktivní. Jelikož je tento model dynamický, není již možné tabulkově určovat odměny za konkrétní složky.“

Praxe gig economy

Kolik peněz tedy kurýři můžou čekat? „Po odečtení všech nákladů za energie a včetně opotřebení auta, vypočítaného podle kalkulačky, mi to vycházelo tak na 180–190 korun za hodinu. A to hrubého bez odečtení poplatků za sociální a zdravotní pojištění,“ říká kurýr Honza, který jezdí většinou ve finančně výhodnější a tedy méně atraktivní časy, jako jsou večery, svátky nebo víkendy. Sám odhaduje, že nyní dojde ke snížení jeho příjmů.

Společnost ale tvrdí, že si kurýři nepohorší. „Na základě našich dat a odhadů platí, že se budou výdělky v průměru držet kolem 220–300 Kč za hodinu (bez spropitného), podle regionu. Jde o změnu, která stanovuje spravedlivější ceny objednávek, což věříme povede k zefektivnění celé logistiky, a tím pádem příležitost pro partnerské kurýry doručit více objednávek za hodinu, než dnes. V novém modelu mohou některé objednávky tedy být o něco méně výhodné, naopak jiné zase budou pro kurýry atraktivnější než dosud,” uvedla pro Alarm mluvčí Woltu.

Kurýři po zrušení fixních odměn za kilometr navíc budou nyní v horší pozici při výběru zakázek v aplikaci. Na rozhodnutí, zda vzít kšeft mají podle kurýra Honzi velmi omezený čas. Ve chvíli, kdy je model odměňování „dynamický“, a není rychle jasné, zda se zakázka vyplatí, nemusí mít dost času se kvalifikovaně rozhodnout, zda je to pro ně výhodné. „V té rychlosti se to nedá spočítat, nabídka se objevuje vždy tak na patnáct vteřin,“ říká Honza. Mluvčí Woltu ale situaci popisuje pozitivně: Kurýři uvidí před přijetím každé objednávky výši odměny a budou se moct hned a snadno rozhodnout zda ji přijmout, nebo ne, v čemž mají naprostou svobodu. Samotná trasa přitom bude v novém modelu hodnocena nikoliv podle vzdušné čáry, ale podle odhadované délky trasy dle navigace a nově bude zohledňovat i cestu kurýra do podniku, kde objednávku vyzvedává. V rámci dotazníků spokojenosti se dlouhodobě ukazovalo, že oba tyto faktory byly pro kurýry klíčové.“

Honzův kolega Petr předpokládá, že stále více lidí bude využívat více platforem naráz a různě to všechno kombinovat. Na změnách ve Woltu se mu nelíbí, že vedení nevysvětlilo, jak bude počítat odměny pro cyklisty. Režim „podle navigace“ totiž může pro kola znamenat něco jiného než pro auta. „V diskusích jen řekli, že pro cyklisty se sníží odměny, což odpovídá tomu, že za kratší vzdálenosti se bude platit méně, ale hodně otázek si ani nevšimli,“ říká cyklokurýr. Po prvních hodinách praxe s novým systémem ale dodáva: „Tak to vypadá, že všechny odměny jsou nižší. Podle toho, co kurýři zveřejňují, tak je to zhruba o dvacet korun na zakázce. V některých čtvrtích je to o něco lepší nebo stejné,“. Sám uvažuje, že se připojí ještě k aplikaci Bolt a „nějak se zařídí,“.

Čtěte dále