Podle Kozuba dnes můžete za vtip do vězení. Ve skutečnosti jen rasismem zraníte část lidí

Na sociálních sítích koluje video, ve kterém herec Štěpán Kozub vtipkuje o romském holocaustu a tvrdí, že „za fór si dneska můžete jít sednout“.

O tom, že herec Štěpán Kozub vyprodal O2 Arenu, aby v ní vyprávěl staré vtipy, psala už před nedávnem Mirka Spáčilová. Nedodala ale, že ho sázka na populární představy o vnucované korektnosti přivedla až k tomu, že publikum rozesmál vtipem narážejícím na romský holocaust.

Jaký je Kozub stand-up komik? Soudě podle videa s rasistickým vtipem kolujícího po českých sociálních sítích zoufale neinspirovaný a vypočítavý. Možná překvapivě. Člověk by si myslel, že tahle relativně nová, mladá česká hvězda bude mít svůj osobitý materiál, když se do Vysočan sjelo tolik lidí. Podle krátkého videa to ale vypadá, že Kozubovi stačí cosplayovat účinkující legendární Zlaté mříže, ve které na přelomu devadesátých a nultých let padaly nejrůznější vtipy o délkách brzdných drah před „cigánem“. Ovšem až na jeho dodatek o dnešní době, ve které se údajně za takové vtipy dá „jít sednout“. Tím Kozub špatný vtip, kterému se nicméně publikum smálo, aktualizoval. Svezl se nejen na populárním názoru na politickou korektnost, ale i na zdejším mýtu o její síle. Jeho humor tak sází na téma, na které si se smíchem zanadávají v Česku lidi v každé třetí hospodě. Přesto, že přehnaně politicky korektní rozhodně nejsme.

Grammy pro Louise C.K.

Nejenže si u nás za rasistické vtipy nikdo „sednout“ samozřejmě nechodí. Ani ve Spojených státech není cancel culture žádnou metlou na nekorektní komiky, jak bychom asi podle Kozuba měli věřit. O hranicích humoru se v současnosti vede za oceánem živá diskuze, rozhodně však nevyústila v žádné zavírání do cel. Čas od času dojde k hlasitému kritizování některých živých komediálních show na amerických vysokoškolských kampusech, kde už bylo pár vystupujících odmítnuto, a na základě toho pak byly kampusy sakumprásk označeny několika staršími (Jerry Seinfeld) i mladšími komiky (Pete Davidson) za příliš korektní. A Davidson prohlásil, že na nich vystupovat nebude.

Kozub je jako komik zkrátka hlavně líný.

Na zřeteli bychom měli mít jak velká a košatá je americká komediální scéna. V Česku není zvykem, že by na vysokých školách někdo jako Kozub vystupoval, kdežto v USA je stand-up comedy klub v každém větším městě a univerzitních kampusů, kde k žádnému konfliktu nedošlo, je také dost. Komiků různých původů a identit je nespočet, podobně jako komediálních pořadů nebo estrád. Debata o korektnosti přitom tuto mnohost a bohatou komediální tradici zatím nijak nedusí. Nejznámější nekorektní komik, který musel navíc vysvětlovat sexuální obtěžování žen v minulosti, Louis C.K., se už stačil po kratší odmlce vrátit se show, za kterou získal cenu Grammy. Servítky si v ní rozhodně nebere. Podobně „nezcancelovatelný“ je Dave Chapelle, nenáviděný mnoha lidmi za vtipy na transosoby. Jeho stand-upy si můžete pohodlně najít na Netflixu.

Na internetu si také najdete výčty komiků, kteří v minulosti do vězení skutečně museli. A pokud si projdete příběhy lidí, jako byli Lenny Bruce nebo George Carlin, vtipně pokoušející v šedesátých a sedmdesátých letech americké zákony týkající se používání obscénních výrazů na veřejnosti, či bratři Smothersovi, kterým CBS zrušila v roce 1969 pořad kvůli protiválečným vtipům, popřípadě ruských, čínských či barmských komiků odsouzených opresivními režimy, začne vám Kozubovo prohlášení v plné 02 Aréně připadat ještě absurdnější.

Smutnění po České sodě

V Česku z pochopitelných důvodů taková mnohost komediálních obsahů jako za oceánem není. A může se skutečně zdát, že humor u nás v současnosti prochází druhem krize. Doby, kdy se masivní publikum u televize smálo Petru Novotnému v převlecích, popřípadě pochechtávalo čtvrtníčkovskému nekorektnímu humoru v České sodě, z níž později vyrostla legenda, se zdají kontrastní k dnešku, pro který je charakteristická fragmentarizace publik. Různé druhy diváků se smějí různým obsahům a jen čas od času se objeví bomba typu Most!, kterou si oblíbí nečekaně mnoho lidí napříč děleními. Přičemž Most! je seriál, obdobně oblíbená komediální estráda či stand-up show z poslední doby neexistuje.

Viníkem ale není údajný diktát politické korektnosti – dokonce i Mirka Spáčilová nazývá nekorektnost u komiků „kýženou“, a nepřímo tak uznává, že je o ni naopak často usilováno. I zmiňovaný Most! těžil z nekorektnosti a nezapomínejme, že Kozub se svou show vyprodal O2 Arenu a ne jednou. Pokud bychom chtěli někoho nebo něco obviňovat, můžeme svoji pozornost nasměrovat k podfinancovanosti malých divadel a producentských společností, k životním podmínkám začínajících herců nebo komiček a celkému společenskému étosu, který je hlavně o tom si rychle vydělat. Těžko se mohou v dnešním Česku formovat originální osobnosti nové komedie, když většina začínajících performerů přemýšlí hlavně o tom, jak efektivně kombinovat několik prací a uživit se.

Video z Kozubova vystoupení je smutnou, ale nepřekvapivou zprávou. Především proto, že se známá osobnost veze na neochotě publika chápat, že vyprávět rasistické vtipy je lidem už často žinantní. Ne kvůli tomu, že by nesly zrnka utajované pravdy, ale proto, že jsou jednoduše zraňující. Do chmurné nálady nás pak ale může uvrhnout i to, že na vyprodání 02 Areny stačí Kozubovi omílat to samé, co v devadesátkách tiskly Trnky brnky.

Rychlý prachy

Naštěstí se humor vyvíjí a existuje naděje, že trendy, jako je snaha o nekorektnost nebo vytěžování stereotypů o mužích a ženách, které živí tvůrce romantických komedií, prostě vyčpí. Různé generace mají tendence smát se různým tématům a v USA se netěší zájmu publika jen lidi jako Chapelle nebo Louis C.K., ale i celá řada jiných a také mladších komediálních hvězd. Před necelými dvěma lety vyšla na Netflixu s výstupy nekorektních bardů prudce kontrastující show Inside třicátníka Bo Burnhama. Ten je však jen jedním z mnoha příkladů mladších komiků, komiček i nebinárních osob věnujících se komedii, kterých v zahraničí přibývá. Životních zkušeností a perspektiv je nespočet a i stand-up komedie může být způsobem, jak svou zkušenost předávat dál.

Ani u nás ale není úplné vakuum. Řada rodičů nemá tušení, čemu se jejich děti smějí na TikToku a mezi youtubery najdete například Jana Špačka, který ve svých videích dokázal některé prezidentské kandidáty ukázat v tak trapných momentech, až se zdáli odhaleni více než kdykoliv předtím. Kozub je jako komik zkrátka hlavně líný. Může nám být líto, že sázka na jistotu u nás stále ještě znamená hlavně hraní na xenofobní notu. Dřív nebo později se ale snad i v Česku najde někdo, kdo po letech bude chtít být originální, a ne jen snadno vydělat.

Autorka je redaktorka Alarmu.

Čtěte dále