SZA volá SOS. Její nová deska je konceptuální analýza současného randění

Podcast Soundsystém pitvá novou desku americké zpěvačky SZA, která řeší toxické vztahy, milostné přešlapy a další komplikace moderní lásky. Je album SOS spíše zpověď, stížnost, nebo terapie?

Americká zpěvačka SZA ladila svoje druhé studiové album dlouhých pět let a bojovala přitom se svojí nahrávací společností. Pak na svět vloni v prosinci vrhla skoro sedmdesátiminutovou kolekci žánrově rozstřelenou od R&B, přes pop-punk a country až k indie popu. Deska v zámoří už šestý týden vede prodejní žebříček a obdivně o ní mluví i bývalý prezident Barack Obama. Ideální příležitost pro posádku Soundsystému, aby ji rozebrala v novém díle svého podcastu.

„Je to konceptuální analýza současného randění. Máš možnost poznat a intimně se sblížit se spoustou lidí, ale zároveň máš mnohem větší příležitost utržit při tom rány,“ říká Michaela Peštová o desce, která na ploše dvaceti tří tracků detailně pitvá milostná traumata, toxické vztahy i nerealistická očekávání spojená s láskou. Breviář nanicovatých partnerů ale málokdy naruší třeba jen snítka naděje. „Ten vztahový nihilismus mě docela ubíjí. Propadáš se při poslechu hlouběji a hlouběji do beznaděje,“ říká o desce Karel Veselý, ale Michaela oponuje: „Mně to naopak v něčem přijde ozdravné. SZA sama říká, že kdyby chodila na terapii, tak nemusí dělat hudbu.“

 

Ponurost tématu nicméně SZA vyvažuje geniálními „one-linery“. Věty jako „právě jsem zabila svýho ex, nebyl to moc dobrej nápad,“ nebo „ošukala jsem ho, protože jsi mi fakt chyběl,“ dodávají písním zvláštní punc černého humoru. SZA navíc disponuje osobitým vokálním stylem někde mezi zpěvem a rapem a dokáže podle potřeby přepínat mezi rapovým swagem i křehkou něžností rhythm and blues. Někdy to ale svádí k tomu přestat poslouchat texty a užívat si, jak rytmus jejího frázování komunikuje s rytmem produkce.

Délka alba odkazuje k trendu dnešních popových interpretů vydávat nahrávky, které zahltí streamovací služby a také nabízí větší šanci, že některá z žánrově odlišných skladeb zaujme v různých segmentech trhu. SZA se to povedlo – zatímco Kill Bill točí stanice zaměřené na R&B, balada Nobody Gets Me míří spíše na fanoušky alternativního rocku. Na desce navíc hostuje současná indierocková hvězda Phoebe Bridgers a jedna skladba výrazně sampluje Björk.

SZA ostatně sama nicméně v rozhovorech přiznává, že vyrůstala mezi hudbou všech žánrů a nepotřebuje svoji tvorbu nikam škatulkovat. „Působí to na mě jako rapová mixtape, jsou tam i skity jako na starých rapových deskách, ostatně v jedné skladbě se prostřednictvím samplu objevuje i ODB,“ říká Jiří Špičák. Různé žánrové úlety mu pomáhají udržet při poslechu alba SOS pozornost.

Soundsystém se pověnoval také nové knize memoárů amerického hudebního publicisty Hua Hsa nazvané Stay True. Za oceánem vyšla vloni v listopadu a stala se knižní senzací, přinejmenším v okruhu portálů píšících o populární hudbě. Hua Hsa se v ní věnuje vzpomínkám na své dospívání na přelomu devadesátých a nultých let, které bylo poznamenané jeho asijským původem. Všímá si, jakým způsobem mu hudba pomáhala vytvářet si osobní identitu a nacházet si nové přátele na střední a vysoké. Když pak jeden z nich umře, sledujeme, jak jejím prostřednictvím truchlí.

„Není to vlastně tolik o hudbě, jak bych čekal. Je to v podstatě beletrie, autofikce, která je daleko víc o přátelství, ale baví mě, jak je hudba použitá, aby skrz ni popsal nějaké zásadní životní momenty,“ říká Jiří a Karel dodává, že „Stay True je velmi civilní a neokázalá kniha a v tom je její největší síla.“ Také doufá, že z ní nevznikne laciná netflixovská adaptace.

V Soundsystému samozřejmě nechybí ani přehled zajímavých novinek, v nové naštvané rubrice se trio publicistů zamýšlí nad smyslem hudebních cen a zvou také na koncerty chystané v únoru.

Proč SZA věnovala novou desku princezně Dianě a jak s tím souvisí hokejový dres St. Louis Blues? Jaký byl rozdíl mezi dospíváním s hudbou u Američana Hua Hsa a českých publicistů? A v čem nás vždycky štval Nick Hornby? Pusťte si nový díl diskusního podcastu o hudbě Soundsystém. Pokud chcete držet krok se Soundsystémem a poslechnout si hudbu, o které je řeč, sledujte kurátorovaný playlist na Spotify.

Playlist:

SZA – SOS

Little Simz – No Thank You

Kelela – Raven

Tokyo Drift – Scorpio Season

Tujiko Noriko – Crépuscule I & II

Hua Hsa – Stay True (kniha)

Čtěte dále