Český komiks má skvělé období, přesto nemá začínající autorstvo vyhlídky se jím uživit

Lucie Lomová vydala komiksový deník – jako první česká autorka. Podle Tomáše Stejskala, porotce ceny Muriel, kterou za ni Lomová získala, je to další signál, že česká komiksová scéna je už vyspělé prostředí.

„Lidi už dávno chápou, že komiksy nejsou jen pro děti, teenagery a blbce, dnešní scéna je mnohem pestřejší, než bývala,“ souhlasí Lucie Lomová s názorem jednoho z porotců ceny Muriel Tomáše Stejskala, podle kterého je kvalita zdejší komiksové produkce znát i na tom, že jsou v nominacích i skvělé studentské nebo dětské komiksy. Autorka, která si letos odnesla ocenění za nejlepší komiksovou knihu, je známá už od devadesátých let, kdy ve Čtyřlístku začal vycházet její komiks Anča a Pepík o dvou myškách, které řeší detektivní případy.

Její deník s názvem Každý den je nový vznikl s tím, že si určila několik pravidel – včetně toho, že se nemá řídit požadavkem čtenosti nebo zaznamenávat to nejdůležitější ve svém životě. Zachytila v něm každodennost svého roku 2017, kdy se od svého syna dozvěděla, že je gay, a krátce na to začala mít vážné zdravotní problémy její matka. Během roku zaznamenala množství obyčejných i zajímavých situací a vypořádávala se s fází života matky, jejíž dospělé děti z domova odcházejí a zase se do něj vracejí.

„Byla to pro mě inventura, experiment sama na sobě. Líbilo se mi to, to že se to spontánně odvíjelo a byl to úplně nový zážitek,“ říká autorka, která i v deníku tu a tam poznamenává, jaké nové pohledy na vlastní tvorbu jí kreslení otevírá. „Jako když plujete na řece a kormidluje vás proud. Jeden z důvodů, proč se to lidem líbilo, bylo to, že je to vtahuje do mé kůže. Tahle autenticita je na tom podle mě to atraktivní,“ myslí si Lomová.

V podcastu je řeč i o vítězích dalších kategorií ceny Muriel – například o Karlu Osohovi, který za Prašinu získal cenu za nejlepší komiksovou kresbu – a o českých komiksech obecně. Cenu Muriel za nejlepší překladový komiks získala Země potomků italského autora Gipiho, který si cenu rozhodně zasloužil i přesto, že spolu s ním byl nominovaný titul známého a oceňovaného Joa Sacca.

Přesto, že je na tom český komiks dobře, rozhodně nejsme v situaci, kdy mohou začínající autoři doufat v to, že by se komiksem v budoucnu uživili, shodují se oba hosté. „Nalhávat si, že se dostaneme do stavu, kdy by čeští autoři byli placeni stejně dobře jako v zahraničí, by bylo naivní,“ myslí si Tomáš Stejskal. „Já jsem byla nedávno na festivalu v jednom francouzském městě, kde prošel protestní průvod studentů studujících komiks a animaci,“ říká Lucie Lomová. „Ptala jsem se jich, co mají za problém, a při zběžném pohledu na tu jejich situaci bylo zjevné, že způsob, jakým francouzský a český stát podporuje umělce, je opravdu dost rozdílný – až mě skoro rozesmálo, že protestují. Ve Francii autor pracující na nějakém projektu dostává třeba rok plat, když vykáže práci. I já jako cizinec jsem tam také dostala velké peníze za to, že jsem dělala knížku pro francouzského nakladatele. U nás jsou jejich podmínky nepředstavitelné.“

Poslechněte si celý podcast včetně novinek a rozhovoru s Lucií Lomovou a Tomášem Stejskalem.

Čtěte dále