„Chceme média bez vlivu fosilních oligarchů,“ vzkázali Fridays for Future před Křetínského mediálním domem

Česká pobočka Fridays for Future zahájila happeningem kampaň zaměřenou na vliv fosilního kapitálu na média.

Asi třicítka studentů a studentek středních škol z kolektivu Fridays for Future (FFF) dnes před budovou mediálního domu Czech News Center (CNC) Daniela Křetínského protestovala proti vlivu fosilního kapitálu. Happening měl podobu stávky vsedě a trval necelou hodinu. V projevech mluvčí zdůrazňovali především neúměrný vliv fosilního kapitálu na českou mediální scénu, a tedy i na veřejnou dobu o klimatické krizi. „Místo toho, abychom v médiích četli o příčinách a dopadech klimatické krize, vidíme pouze útoky na snahy o její řešení,“ řekl jeden z mluvčích FFF Oleg Tožička. „Česká společnost není dostatečně informovaná o příčinách a dopadech klimatické krize a přenášet odpovědnost na jednotlivce za žádných okolností nepovede k jejímu řešení,“ řekla tisková mluvčí FFF Viktorie Mrázková. Třicítka aktivistů a aktivistek rovněž skandovala, a zaznělo tak například oblíbené: „Dane, zaplať daně!“

CNC patří od roku 2014 Danielu Křetínskému, který jej ještě jako Ringier Axel Springer CZ koupil za 5,4 miliardy korun. Do jeho portfolia patří mimo jiné například deník Blesk, časopis Reflex nebo deník E15. Křetínský je rovněž majitelem energertického koncernu EPH, pod který spadají desítky energetických společností.

Právě novinářstvu zaměstnaném v CNC adresovali FFF dopis. „Pište o klimatické krizi objektivně a upozorňuje na to, že zatímco většina populace začíná pociťovat stále silnější dopady klimatické krize, někteří jednotlivci na prohlubování této krize bohatnou,“ stojí v něm. FFF také píší, že chápou těžkou situaci jednotlivých novinářů. Jako příklad zneužití Křetínského mediálního vlivu uvádějí kampaň proti ministru Jozefu Síkelovi, kterou rozjela média z CNC ve chvíli, kdy si český stát konkuroval s Křetínského EPH při snaze koupit společnost NET4GAS.

Česká skupina Fridays for Future se hodlá na média a obraz klimatické krize v české veřejné debatě zaměřit důkladněji a plánuje dlouhodobější kampaň.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čtěte dále